[ajanlo=474][igazitas=left/]Karmos Gábor, az MKFE főtitkár-helyettese az MTI-nek csütörtökön elmondta: ez a legutóbbi tervezet sem elégíti ki az érdekképviselet június 18-i országos küldöttgyűlésének határozatát. Leszögezte: "az MKFE-nek nincs újabb követelése, csak a közgyűlési határozatban foglaltakhoz ragaszkodik".
Kiemelte: "a magyar vállalkozók a magyar államháztartási rendszer elvonásai alapján legalább 5-6 százalékpontos versenyhátrányban vannak a környező országok fuvarozóihoz képest. Mi ezt az 5-6 százalékpontos versenyhátrányt szeretnénk ezekkel a javaslatokkal megszüntetni".
Karmos Gábor elmondta: a hétvégi forgalomkorlátozással kapcsolatban visszalépés történt a kormány részéről, hiszen míg azt korábban tárgyalható kérdésnek tartotta a kabinet, mára le kívánja venni a napirendről. Hozzátette: az MKFE azt szeretné elérni, hogy a nyári időszakban oldják fel a szombat éjszakai korlátozást.
Emlékeztetett: áprilistól már nemcsak a jövedéki adó, hanem az össz-versenyképesség kérdése is szerepel a kormánnyal folytatott tárgyalások napirendjén. Mint mondta, a szakma számára az európai uniós csatlakozást követően csaknem egy évvel vált világossá, hogy a közúti közlekedési szolgáltatók versenyhelyzetét a gázolaj jövedéki adó mértékének csökkentésével önmagában nem lehet rendezni.
A főtitkár-helyettes elmondta: az MKFE a gázolaj esetében literenként 10 forintos jövedékiadó csökkentést tart kívánatosnak. Ismertette: jelenleg literenként 85 forint a gázolaj jövedéki adó tartalma. Az érdekképviselet számításai szerint egy év alatt 675 millió liter gázolajat tankolnak külföldön a magyar fuvarozók, a teljes belföldi fogyasztás pedig 2,2 milliárd liter.
Hozzátette: a számításban azonban nem szerepel a tranzitforgalom, az üzemanyag-turizmus, a plusz 200 millió liter többletforgalmazás alapján befolyó kőolaj importvám bevétel, az üzemanyag forgalmazók hasznából keletkező társasági adó, az szja és a tb többletbevétele. "Becsléseink szerint ezek az elemek bőségesen fedezik a 7 milliárd forintos hiányt".
Véleménye szerint a 10 forintos jövedéki adómérték-csökkentés által versenyképes gázolajár alakulhat ki Magyarországon, ami fogyasztás-növekedést generál, ez pedig "bőségesen fedezi a költségvetési bevétel-kiesést".
Az érdekképviselet azt szeretné elérni, hogy a kormány ne csak a közúti közlekedési szolgáltatók esetében csökkente a gázolaj mértékét, hanem minden egyes Magyarországon forgalmazott gázolaj esetében. Karmos Gábor hozzátette: a kormány le kívánja venni a jövedéki adó kérdését a napirendről.
A gépjárműadóval összefüggésben elmondta: az érdekképviselet kifogásolja, hogy bár jogszabály korlátozza a hétvégi forgalmat, azokra a napokra is meg kell fizetni az adókat. Úgy vélte, hogy nem teljesen konform a magyar gépjárműadó-törvény az Európai Unió erre vonatkozó elveivel. Mint mondta, az adókötelezettség a pótkocsira és a félpótkocsira is vonatkozik, holott ezek más jogszabályban nem minősülnek gépjárműveknek.
Mint arról korábban az mfor.hu beszámolt, a régóta húzódó tárgyalások során a fuvarozók a versenyképességük javítását szeretnék elérni, amelyre korábban a kormányzat ígéretet tett, a most átadott dokumentum ennek megvalósítási lépéseit tartalmazza. Szanyi Tibor az MTI-nek nyilatkozva optimizmusról tett tanubizonyságot, szerinte azt június végéig aláírhatják.
Menedzsment Fórum
Távolodik a közös nevező a fuvarozók és az állam között
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) augusztus 10-re rendkívüli elnökségi ülést hívott össze, hogy megtárgyalják a kormány által az érdekképviselethez eljuttatott, a július 28-i szakértői tárgyalásról készült új emlékeztetőt és az új megállapodás tervezetet.