8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az mfor.hu a Tesco publikus beszámolóit tekintette át, hogy megnézze, tényleg reménytelen helyzetbe kerülnek-e a Magyarországon működő üzletláncok, illetve mekkora esélye van annak, hogy a piacvezetőnek be kell majd szüntetni itteni tevékenységét.

Komoly visszhangot kapott a kormánynak az a terve, amely az áruházláncok nyereséges működését követelné meg. A kedden benyújtott törvénytervezet szerint azok az 50 milliárd feletti forgalmat bonyolító cégek, amelyek két egymást követő évben nulla vagy negatív mérleg szerinti eredménnyel zárnak, nem folytathatnak majd a napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmi értékesítésére vonatkozó tevékenységet.

A szektor képviselői szerint a megnövekedett adóterhek (például a drasztikusan megemelt élelmiszerfelügyeleti díj) mellett nehéz megfelelni ennek az előírásnak. A kormány viszont azzal érvel, hogy ezek a láncok szándékosan lehetetlenítik el a kisebb versenytársaikat azáltal, hogy időnként irreálisan alacsony árréssel dolgoznak.

Az mfor.hu a vállalati eredménykimutatásokat vizsgálta meg, hogy az ott fellelhető számok mennyire támasztják alá a vállalatok, illetve a kormány érvelését. Természetesen a helyzet korántsem egyszerű, hiszen a publikus adatokból nagyon sok tétel tömbösítve van, így azok kapcsán legfeljebb iparági forrásokból származó információkra tudunk támaszkodni, de mivel nem állnak rendelkezésünkre a számviteli dokumentumok, így azokkal nem tudjuk alátámasztani.

Sokáig híztak a számok 

A vizsgálatot a legnagyobb piaci szereplővel, a Tescóval végeztük el. A számok áttekintése rögtön némi meglepetéssel szolgált, a vállalat (Tesco-Global Zrt.) ugyanis az elmúlt egy évtizedben szinte végig nyereséges volt. A Tesco nem csak a válság előtti időszakban mutatott ki időnként viszonylag magas forgalomarányos mérleg szerinti eredményt, hanem később is, egészen a 2012 március 1-2013. február 28-ig tartó időszakig pozitív volt az eredménykimutatás utolsó sora, és csupán a legutóbbi üzleti beszámolóban volt a mérleg szerinti eredmény mínuszos. Igaz, akkor tetemes, 43 milliárd forintos veszteséget jelentettek. (Ebben egy egyszeri tétel játszott szerepet, amelyre a cikkünkben még visszatérünk.) Mindez egyébként azért is keltett bennünk némi meghökkenést, mert közben 2010-től 2012 végéig kiskereskedelmi különadót kellett a vállalatnak fizetni. A szektorban a piaci részarányuknál sokkal nagyobb mértékű összeg évente 10 milliárd forintos terhet jelentett három éven át, ennek ellenére ezt az időszakot is eredményesen teljesítette a Tesco.

Klasszikus értelemben a kiskereskedelmi vállalatok működési modellje úgy épül fel, hogy a cégek beszerezik a termékeket, majd drágábban eladják azokat. Ha az árrés fedezi a bérjellegű-, és "rezsiköltségeket", továbbá az értékcsökkenést, akkor a kereskedő nyereséges, ha ezt nem sikerült elérni, akkor pedig mínuszt mutat a tevékenység szaldója. A gyakorlatban azonban ennél jóval szofisztikáltabb a működési modell, hiszen a vállalatok részben maguk is előállítanak termékeket (például saját pékséget, vagy húsüzemet működtetnek), de különböző szolgáltatásokat (hitel, utazás, távközlési, stb.) is nyújtanak, vagy legalábbis a brandjükkel, és az eladótérben való megjelenéssel támogatják ezeket.

Iparági forrásaink szerint szintén számottevő bevétele van a cégeknek abból, amit a beszállítóktól különböző jogcímeken (pl. polcpénz, szóróanyagokban való szerepeltetés) beszednek.
Részleteiben megnézve a vállalat beszámolóit azt láthatjuk, hogy a bevételek kapcsán csak az derül ki, hogy mekkora részt tett ki a belföldi és az exportértékesítés, de az már nem, hogy ez miből áll össze.

A Tesco esetében az elmúlt évek folyamatos bevételnövekedést hoztak, csupán az utolsó két publikált üzleti évben látható megtorpanás. Igaz, ebben a növekedésben az is szerepet játszott, hogy a vállalat folyamatosan terjeszkedett, előbb a hiper- és szupermarketek piacán, majd a plázastopot követően a kisboltok szegmensében a Tesco Expresszek révén. Így egy évtized alatt 60 százalékkal duzzadt a vállalat árbevétele.

Beszédes költségsorok

Némileg több derül ki a vállalat gazdálkodásából, ha a költségsorokat nézzük. Ezeknél vannak olyan tételek, amely viszonylag egyértelműek, így például az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ), vagy a személyi jellegű ráfordítások. Vannak ugyanakkor olyan tételek, amelyekkel jogszabályi keretek között a vállalatok tudnak eredményt optimalizálni, ezek az egyéb ráfordítások. Ezen a soron jelenik meg a leltárhiány és készletveszteség mellett a terven felüli értékcsökkenések is. Egy ilyen tétel, az épületekre elszámolt terven felüli értékcsökkenés 50 milliárd forintos összege okozta a Tesco tavalyi (2013.03.01.-2014.02.28. közötti időszak) -43,1 milliárd forintos veszteségét.

Szintén érdekesnek nevezhetők a pénzügy műveletek eredményei, amelyekkel a multinacionális vállalatok tudnak a tagvállalataik közötti is pénzeket mozgatni. A Tesco esetében itt a kiegészítő mellékletek tanúsága szerint komoly hitel- és kamatmozgásokat láthatunk. Így például a magyar részleg (Tesco Global Zrt.) jelentős hiteleket kapott folyamatosan a cégcsoport más vállalataitól - az utolsó pénzügyi évben például az ilyen jellegű rövid lejáratú hitel 118 milliárd forintot tett ki. De, hogy a kimutatásokban ne legyen egyszerű eligazodni, a Tesco Global Zrt. - többek között az anyavállalatának a Tesco PLC-nek, továbbá a cseh és a szlovák vállalatoknak - 138,4 milliárd forintot hitelezett. Az ilyen pénzügyi műveletek természetesen teljesen legálisak, ugyanakkor a vállalatok ezek segítségével optimalizálni tudják, hogy a számukra kedvezőbb adókörnyezetet nyújtó országban mutassanak ki nyereséget, máshol pedig csökkentsék az eredményüket.

Ingatlanok bérlése, royalty

A Tesco esetében a publikus adatok szerint az ingatlanok tulajdonjoga nem válik el a kereskedelmi vállalkozástól, ám iparági forrásaink szerint az is bevett gyakorlat egyes láncoknál, hogy egy másik leányvállalattól bérlik az ingatlanokat, amely – hangsúlyozzuk legálisan - szintén lehetőséget biztosít az eredmény mozgatására, "terítésére”.

Az eredmények kapcsán forrásaink arra is felhívták a figyelmet, hogy bizonyos jogcímek (royalty, menedzsment díjak) szintén tudnak akár arra is szolgálni, hogy az eredményt máshol mutassanak ki. (Lásd a táblázatban a Tesco által az utóbbi években royalty címen kifizetett összegeket.)
A Tesco beszámolójához kapcsolódó kiegészítő mellékletben például szerepel a következő: „Az elhatárolt bevételek állománya 137 millió forinttal csökkent, amit egyrészt az anyacégnek előre kifizetett royalty összegének 844 millió forintos változása okoz, mivel az éves eredmény alapján sem az előző sem a tárgyévre nem számolunk el royalty költséget, így a tárgyév során az előzetes kalkulációk alapján kifizetett royalty díj visszafizetésre kerül az anyavállalat által.
Természetesen konkrét esetben nem állítjuk, hogy a Tesco ilyen céllal fizetne royaltyt az anyavállalatának!

A most megemelt adók kapcsán a piros-kék színeket viselő lánc ugyan nem szólalt meg, de az elmúlt évtized számai azt mutatták, hogy tud, és akar is nyereséges lenni a társaság, így a fent említett törvénytervezet elfogadása után a két egymást követő veszteséges év miatt a piacról történő kitiltása viszonylag nehezen képzelhető el. (Más okból kifolyólag persze távozhat Magyarországról a Tesco.)

Tényleg indokolatlanul olcsón árulnak?

Nézzük tehát a kormány állítását, mely szerint a nagy láncok irreálisan alacsony árréssel dolgoznak, ami ellehetetleníti a kisebb vállalkozásokat. Itt szintén a Tesco eredménykimutatását hívtuk segítségül. Természetesen a kumulált adatsorok miatt az egyes termékekre, illetve árucsoportokra nem ismerjük az árrést, így csak általános véleményt fogalmazhatunk meg. A vállalat minden bizonnyal egyes "húzótermékek” esetén - ami lehet alapvető élelmiszer (pl. tej, pékáru), vagy szezonális termék (pl. télen banán, nyáron dinnye) – nagy valószínűséggel valóban alacsony árrést alkalmaz. Összességében, a teljes forgalmát tekintve ugyanakkor korántsem lehet nyomottnak tekinteni azt. Ráadásul, ha tendenciájába nézzük, akkor azt láthatjuk, hogy a válság előtti szinthez képest - amikor pedig feltételezhetnénk, hogy a jobb anyagi körülmények miatt az emberek kevésbé voltak árérzékenyek – mostanra jelentősen megnőtt a beszerzési és eladási árak közötti különbség. Az utolsó két évben kimutatott 40 százalék feletti árrés kapcsán – ha már kormányzati szófordulatokkal élünk – véleményünk szerint az extraprofit sokkal jobban illik, amint az, hogy indokolatlanul alacsony árréssel dolgoznának.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!