3p

A termékinnováció szakirodalmában a szolgáltatással foglalkozó forrásmunka lényegesen kevesebb található, mint amennyi a fizikai termékek innovációjáról szól. Ennek oka lehet a termelés és szolgáltatás folyamatainak alapvető különbözősége, melyek más-más megközelítést igényelnek.

Ezzel el is érkeztünk a hasonlóságokhoz, a mindkét területen alkalmazhatónak bizonyult modellekhez. A bemutatott esetekben világosan felismerhető a szimultán fejlesztés és a kettős hajtású termékinnováció elvének alkalmazása, a szolgáltatások sajátságainak megfelelően adaptálva.

A bemutatott vállalati példák bizonyítják, hogy a szolgáltatásban − vagy legalább is a szolgáltatási ágak bizonyos fajtáiban − megvalósuló termékfejlesztés is lehet az ipari gyártmányfejlesztéshez hasonlóan szisztematikus, annak minden előnyével együtt. Az egy az egyben történő alkalmazás megoldhatatlan feladata és a nem alkalmazás látszólag kényelmes, de igencsak kétséges eredményességű gyakorlata között létezik arany középút.

E cikk megírását az Allianz Hungária Biztosító Rt munkatársai: Kerekes Katalin, a termékfejlesztés vezetője, Krayné Faragó Zsuzsa, marketing munkatárs és Csőke Béla, a Nagyvállalati és Nemzetközi Igazgatóság igazgatóhelyettese támogatták konzultációkkal, amit ez úton is köszönünk.

Irodalomjegyzék

Kotler, P. (2001): Marketing menedzsment (2. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest)
Pataki B. (1999): Technológiaváltások menedzselése (Műszaki Könyvkiadó, Budapest)
Pataki B. (2003/a): Termékfejlesztés csapatjátékkal (CEO, IV. évf. 1. sz. 21-26. o.)
Pataki B. (2003/b): Piaci és technológiai indíttatású termékinnováció (CEO, IV. évf. 2. sz. 26-29. o.)
Pataki B. (2003/c): Kettős hajtású termékinnováció (CEO, IV. évf. 3. sz. 23-26. o.)
Thomke, S. (2003): K+F a szolgáltatásokban − a Bank of America úttörő kísérletei (Harvard Businessmanager, 5. évf. 6. sz. 66-75. o.)
Döbröcöni Ádám (1997): Terméktervezés-fejlesztés (PHARE, Budapest)
Vágási Mária (1998): A marketing-menedzsment alapjai (Műegyetemi Kiadó, Budapest)
Váradi Károly - Néder Zoltán (2001): Termékfejlesztés (egyetemi előadás, BME)
www.mabisz.hu


Tóth Krisztina
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen végzett okl. műszaki menedzserként, az Info Report Informatikai Tanácsadó és Rendszerfejlesztő Kft.-nél asszisztens. Ezt megelőzően az Allianz Hungária Biztosító Rt-nél volt gyakornok.

Dr. Pataki Béla
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Ipari Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszékének docense, a magyar nyelvű Harvard Businessmanager társszerkesztője. Okl. villamosmérnök, okl. szervező szakmérnök, DrUniv rendszerelemzésből, PhD műszaki menedzsmentből. 7 évig gyártásfejlesztő volt az elektronikai iparban, 1988 óta műegyetemi oktató. 1991-ben Skóciában ismerkedett meg a technomenedzsmenttel, és 1993 óta tanítja. A technomenedzsment szakmai szervezetek közül az International Association for Management of Technology, az IEEE Engineering Management Society, valamint az Academy of Management szakosztályaként működő Technology and Innovation Management Division tagja.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!