Általános tapasztalat, miszerint az éppen megürülő helyet automatikusan meghirdetik, méghozzá a pozíciót korábban betöltő jellemzői alapján. Pedig érdemes lenne mindezek előtt átgondolni, valóban fel kell venni egy új munkatársat? Nem lehet a feladatok átcsoportosításával, optimalizálásával akár az adott létszám mellett is elvégezni a teendőket? Nem elhanyagolható kérdés, hogy valóban azt a pozíciót kell betölteni, vagy a feladatok újraelosztása során egy alacsonyabb beosztásba lévő dolgozó munkába állításával is hatékonyak lehetünk.
Ehhez kapcsolódóan gyakori eset, hogy a felvételi során papírokat fetisizálnak. Gyakran kérnek teljességgel szükségtelenül diplomát, végzettséget igazoló okmányokat. Pedig gyakran, ha tisztában lennénk az igényeinkre, akkor a megfelelő gyakorlat, szakmai ismeret és nyelvtudás megléte is biztosítja a szervezet általunk elvárt szintű működését.
Ha tehát az emberi erőforrás gazdálkodás során tervszerűen és konzekvensen cselekednénk, elkerülhető lenne, hogy a munkaerő-toborzás spontánná, ötletszerűvé váljék.
Tervszerű munkaerő keresés
Sok vezetőnek nincs elképzelése arról, hogy a várhatóan felvett új dolgozók egy hónap múlva hol állnak majd a cég hierarchiájában, szakmailag milyen többletismeretekkel, esetleges vezetői képességekkel kellene rendelkezniük. Milyen tulajdonságait, ismereteit képezze az új munkatárs. Gyakori eljárás, hogy egy adott pozíció betöltése külső munkatárssal történik. Ha mégis meglévő munkatárs lép előre, az nem képességek és az ismeretek, hanem a szenioritás elve szerint történik.