3p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

A közlekedési szabálysértések gyakran járnak azzal a következménnyel, hogy a vétkes járművezetőt hosszabb-rövidebb időre megfosztják vezetési jogosultságától. Ez nem azonos a jogosítvány elvételével, ám szinte minden ilyen esetben együtt jár az utánképzési kényszerrel. Több mint tíz évvel e rendszer bevezetése óta még mindig sok tévhit van a jogosítás visszaszerzésének ezen módszere körül.

Amikor 1991-ben megszületett a 139. számú kormányrendelet a járművezetők kötelező utánképzéséről, a rendőrség szakemberei meglehetősen magas részvételt jósoltak az eljövendő tanfolyamokra. A súlyosabb közlekedési szabálysértést elkövetők nagy része részesült a vezetői engedély bevonása, illetve a járművezetéstől való eltiltás büntetésében. E két szankció azért érdemel megkülönböztetést, mert a jelenlegi bírói gyakorlat nem minden esetben vonja be a jogosítványt. Ha például valaki hivatásos autóbuszvezető, de a saját gépkocsiját (így szüret táján ez aktuális gond) hétvégén ittasan vezeti, akkor nem tiltják el minden járműkategóriától, csupán az úgynevezett B kategóriát nem vezetheti, s mellette megtarthatja munkáját. Sőt, ezen vétkesnek még az úgynevezett továbbképzésen sem kell részt vennie.

Az elsősorban pszichológusok vezette tanfolyamokon azoknak kötelező a részvétel, akiket minden járműkategória vezetésétől eltiltottak. Ennél a pontnál érdemes figyelembe venni a Közlekedési Felügyeleti szakemberek intelmét: 1998 előtt az utánképzésre kötelezett két év türelmi idő után beiratkozhatott egy új tanfolyamra, elmehetett vizsgázni, majd ennek sikere esetén egy friss jogosítvány tulajdonosa lehetett. Ám öt esztendeje megváltozott a rendszer, ma már nem évül el az utánképzési kötelezettség, ennek teljesítése nélkül nem lehet visszakapni a jogosítványt, de újat sem lehet szerezni.

Az utánképzési rendszer egyébként hét elemből áll, amelyből kettő kapcsolódik közvetlenül a képzési szervekhez, illetve a Közlekedési Felügyeletekhez. Az egyik a KRESZ-tanfolyamra és vizsgára kötelezettség esete, a másik a vezetési tudást, jártasságot ellenőrző gyakorlati vizsga. Ez utóbbit elsősorban a friss jogosítvánnyal balesetet okozók esetében alkalmazzák. A többi öt elem olyan, a KF-ek által akkreditált szervezetekhez kötődik, amelyek elsősorban viselkedés-lélektannal foglalkoznak. Ennek során a személyes terápiától a csoportfoglalkozásig terjed a skála, s értelemszerűen nem kell vizsgát tenni a tanfolyam elvégzése után.

A Közlekedési Felügyeletek szakemberei az eltelt tíz év tapasztalatai alapján nem tudják igazolni a korábbi rendőrségi aggodalmakat. A statisztikák csak mintegy 30-40 százalékos mértékben fedik a korábban megsaccolt számokat. Ennek okaként elsősorban a foglalkoztatást nem akadályozó bírói gyakorlatban, illetve az ítélkezés előtti mérlegelésben látják.

Forrás: Magyar Közlekedés


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!