3p

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) szerint az állami felelősségvállalás hiányát, a nyilvánosság elvének háttérbe szorulását és a fogyasztóvédelmi élet szereplőinek megosztottságát eredményezné a fogyasztóvédelemről szóló törvény jelenlegi módosítása.

A FEOSZ szerint a változtatások összességükben nem a fogyasztók, hanem a gazdálkodó szervezetek érdekeit szolgálnák, ezért a FEOSZ bízik abban, hogy ebben a formában nem fogadják el a a tervezetet.

A FEOSZ pénteki közleménye szerint a napokban kapták kézhez a fogyasztóvédelemről szóló törvény, valamint egyéb fogyasztóvédelmi rendelkezéseket tartalmazó törvények módosításáról szóló kormány előterjesztés tervezetét.

A kormányprogram szerint az erős fogyasztóvédelem a jól működő gazdaság elengedhetetlen feltétele. A FEOSZ álláspontja szerint az erős fogyasztóvédelem több annál, hogy a "fogyasztóvédelmi ellenőrzéseket szigorítani kell, a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörét szélesíteni szükséges, korszerűsíteni kell továbbá a bírságolás rendszerét, bővíteni a szankcionálás lehetőségét és az üzletbezárást".

Önmagában a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörének szélesítése még nem eredményezi a fogyasztók hatékonyabb védelmét, különösen nem akkor, ha egyidejűleg csorbítja más - szintén a fogyasztók érdekében fellépő - szervezetek, intézmények jogosítványait - hívja fel a figyelmet a FEOSZ. A tervezetben szereplő módosítások hátrányosak a fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek, valamint a békéltető testületek - és ezáltal a fogyasztók - számára. A változtatások továbbá kedvezőtlenek az ügyészségeknek is, a jövőben ugyanis nem kerülnének nevesítve a jogszabályban közérdekű kereset - mint a kollektív jogérvényesítés egyik eszköze - indítására jogosult szervezetként.

A törvénymódosítás egyik lényeges eleme a békéltető testületekre vonatkozó szabályok módosítása. A szövetség álláspontja szerint a tervezetbeli változtatások nem orvosolják a testületek jelenleg fennálló problémáit. A békéltető testületek önálló jogi személyiséggel való felruházásáról továbbra sincs szó, a határidők módosítása sem jelent megoldást a rendkívül megnövekedett ügyszámok mellett. Továbbra sem lesz kötelező a nem teljesített ajánlások nyilvánosságra hozatala.

A fogyasztói panaszok jelentős hányada a társaságok panaszkezelésével, illetve az ügyfélszolgálatok működésével kapcsolatos. Indokolt lenne ezért megkövetelni részükről a fokozott együttműködési kötelezettséget, illetve további garanciákat beépíteni a jogszabályba - áll a közleményben.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!