A repülőterek üzemeltetői elszámították magukat, amikor 2015-ig világszerte mintegy 200 milliárd dollár értékű beruházás mellett döntöttek, állítja a Boston Consulting Group (BCG) vállalati tanácsadó szervezet héten közzétett jelentése. Az elkövetkező évtizedben - a légitársaságok után - ugyanis azok is a túlélésért fognak küzdeni.
A BCG szerint az egész szektor földrengésszerű változások elé néz.
Ennek oka egyrészt, hogy a légi közlekedés a vártnál kisebb mértékben fog bővülni, másrészt az kevésbé egyenletesen fog eloszlani a repülőterek között. Harmadrészt a légi társaságok egyre inkább a légi kikötőkre fogják hárítani a verseny következtében előálló költségnyomást, idézi a tanulmányt a Die Presse.
A repülőterek nyereségességét mindeddig alig veszélyeztette a hagyományos és diszkont légitársaságok között dúló harc. Az ahhoz kapcsolódó költségek jelenleg a jegyárak negyedét teszik ki. A jövőben ez is változni fog.
Az elemzés szerint a hatalmas befektetések csupán kilenc nemzetközi légikikötő esetében fognak megtérülni, köztük a londoni Heathrow-nál, a párizsi Charles de Gaulle-nál és a frankfurti reptérnél. Ezen monstrumok azon nagy repülőterek hátrányára fognak majd növekedni, amelyek nem találnak maguknak erős partnert és nem szövetkeznek másokkal.
Végeredményben a világ 200 óriás-repülőtere közül csupán 40 számíthat arra, hogy tovább tud növekedni. A többiek a vesztesek táborát bővítik majd, csökken a forgalmuk és kihasználatlanok maradnak a kapacitásaik.
A ferihegyi repülőtér jövőjét a magyar illetékesek rendkívül kedvezően ítélik meg.
Mint azt Hárskuti János, a Budapest Airport (BA) Rt. vezérigazgatója a közelmúltban a Világgazdaságnak elmondta, a cég most jó anyagi helyzetben van és annak további javulása várható, mivel májustól a növekvő forgalom számottevően emelni fogja a bevételeket.
A vezérigazgató hatalmas lehetőségeket lát az uniós csatlakozás utáni időszakban.
(Menedzsment Fórum)
Tíz év túlélőharc vár a repülőterekre
A világ 200 legnagyobb repülőtere közül csupán 40 számíthat a jövőben növekedésre, mivel a légi közlekedés a vártnál kisebb mértékben fog növekedni és az eddiginél kevésbé egyenletesen oszlik majd el.