Megjelent az M3 metróvonal felújításáról szóló eredménytájékoztató a Közbeszerzési Értesítő oldalán. Ebből kiderül, hogy a szerződés végleges összértéke az opcionális megrendelésekkel együtt 261,3 millió euró (82 milliárd forint). Ez az összeg 42,1 millió euróval (13,2 milliárd forint) több, mint amit a BKV korában közölt és ami a szerződésben is szerepel.
A különbséget az okozza, hogy a hírekben is megjelent 219,1 millió euró (69 milliárd forint) az alapmennyiséget jelentő 222 motorkocsi felújítására vonatkozik. Ez 74 vezetőállással ellátott és 148 „sima” kocsit jelent.
A szerződésből azonban kiderül, hogy ha a BKV indokoltnak látja, például az M3 meghosszabbítása esetén, akkor még 14 vezetőállású és 28 sima kocsi felújítását rendelheti meg a tömegközlekedési vállalat az orosz cégtől. Ha a BKV ezt a szerződés hatálybalépését követő 3 éven belül teszi meg, akkor a kivitelező nem térhet el az eredtileg ajánlott ártól, vagyis a végösszeg nem lehet magasabb a 261,3 millió eurónál.
A 3-as metró tendereztetése egyébként nem volt teljesen zökkenőmentes. A pályázaton szintén induló A Skinest Rail panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz annak eredménye ellen, ennek azonban nem volt halasztó hatálya.
A BKV a szerződést augusztus elején aláírta. Ez alapján a az első felújított jármű 2017 év elején állhat forgalomba és garantáltan 25 évig még szolgálatot teljesít majd a tömegközlekedésben. A felújítás keretében kicserélik az ablakokat, az üléseket, modern szellőzést szerelnek be, és csendesebb lesz a hajtás, illetve a fékezés energiáját visszanyerő rendszert építenek be. Klíma egyébként csak a vezetőfülkében lesz, az utasteret pedig a korábbiaknál hatékonyabban szellőztetik majd.
Szász Péter
mfor.hu