4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Leállt a Barátság-kőolajvezetéken a szállítás, mert Oroszország vitába keveredett Fehéroroszországgal. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter egyeztetésre hívta a kőolajellátásban érdekelt szervezeteket. Aggodalomra azonban nincs ok: a készletek három hónapra elegendőek, ráadásul az Adria-vezeték is lehetőséget teremthet a Barátság kiváltására. Mfor.hu tudósítás.

De miért kellett egyáltalán elzárni?

Közel van az Adria is

A megoldást egy alternatív vezeték, az Adria jelentheti, ahonnan naponta 27 ezer tonna olaj érkezhet az országba. Ehhez mindössze arra van szükség, hogy a megfelelő mennyiséget - amelyet tankerek szállítanának - lekössék. Egy tankert tíz nap alatt lehet megtölteni. Az Adria tejes kapacitása egyébként tízmillió tonna olaj éves szinten.

Semmi, még az sem változtatja meg az üzemanyag árakat, ha történetesen az Adriára tér át a Mol - mondta Hernádi Zsolt, a vállalat elnöke. Az olaj árát nem regionális szinten állapítják meg, vagyis egy ilyen kisebb zavar nem befolyásolja a világpiaci árakat. Az sem vezetne árfelhajtáshoz - tette hozzá -, ha Európa végképp szakítana a Barátsággal. Az ott szállított mennyiség ugyanis előbb-utóbb úgyis megjelenik a piacon, vagyis a kereslet-kínálati rátát nem befolyásolja a szállítás, illetve hogy ki kinek és hogyan szállít.

Az Unió magyarázatot vár

A Barátság-olajvezetéken először Lengyelország és Németország irányába állt le a szállítás hétfőn. A vezeték lengyel szakaszán évente 50 millió tonna olaj áramlik, ebből 22 millió tonna továbbhalad Németország felé, 17-18 millió tonnát Lengyelország használ fel, és tízmillió tonnát exportálnak a gdanski kikötőből.

"Levelet küldtünk Fehéroroszországnak magyarázatot kérve, de még nem tudjuk, miért szünetel a szállítás" - mondta Tomasz Zakrzewski, a PERN szóvivője. Később ezt kiegészítette azzal, hogy a zavarok vasárnap estefelé jelentkeztek a vezeték adamowi csatlakozásánál a lengyel-fehérorosz határon, majd hétfő reggelre teljesen leállt a szállítás. Hasonló fennakadás Magyarországon is volt, ezt a Mol azonban csak később ismerte el, amikor a hazai szállítás leállítása is felmerült.

Az orosz olajszállítmányok leállása nem jelent azonnali kockázatot az európai energiaellátásra - jelentette ki Andris Piebalgs uniós energiaügyi biztos. Ugyanakkor hozzátette: sürgős és részletes magyarázatot vár az orosz és fehérorosz hatóságoktól. Piebalgs közölte azt is, hogy a 27 tagúra bővült Unió energiaszakértőinek összehívását fontolgatja a helyzet megvitatására. A biztos szóvivője szerint Lengyelországnak hetven, Németországnak pedig 130 napi olajtartaléka van.

A baj gyökere Fehéroroszország és a Barátság maga

Fehéroroszország szombat óta több mint 79 ezer tonnát vett ki jogellenesen a Barátság-vezetékből, amelyen kizárólag az európai fogyasztóknak szánt orosz olaj áramlik - hangoztatta a Transznyefty orosz állami vezetéküzemeltető vezérigazgatója. Valójában Fehéroroszország azt vette el, ami - legalábbis szerinte - neki járt.

Oroszország ugyanis 180 dolláros vámot vetett ki a Fehéroroszországba menő olaj után. Ennek láttán a fehéroroszok 45 dolláros tranzitdíjat kívántak felszámolni az után az olajmennyiség után, amely átmegy az államon, hogy Európát elláthassa. Az oroszok persze hallani sem akartak erről, és arra sem mutatkozott semmi esély, hogy a vitát megoldják a felek. Emiatt Fehéroroszország egyszerűen kivette azt a mennyiséget a szállítmányból, ami a tranzitdíj fejében megillette. Ez vezetett a részleges, majd a teljes elzáráshoz.

Előzőleg a Homeltransznyefty fehérorosz vezetéküzemeltető egy illetékese azt mondta az orosz hírügynökségnek, hogy a Belneftekhim állami olajvegyipari vállalat utasítására függesztették fel az olajpumpálást a Barátságon Lengyelország és Németország, illetve Ukrajna irányába. Magyarország Ukrajnán át, a vezeték fehéroroszországi Mazirnál délre forduló ágán kapja az orosz olajat Szlovákiával és Csehországgal együtt.

Moszkvai elemzők már a múlt héten a Barátság-vezeték "alkonyát" jósolgatták, az orosz-fehérorosz olajvámvitával kapcsolatban. Egyes szakértők szerint a vám kivetésének valódi oka az volt, hogy az állam más irányba kívánja terelni a szállítást. A cél egyrészt az, hogy lehetőség szerint kihagyják a problémát jelentő tranzitországokat. Másrészt a vezeték már igencsak elhasznált, felújítása pedig igen sokba kerülne. Ezt azonban senki sem akarja magára vállalni.

F. Sz. E.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!