A magyarországi munkahely-áthelyezésre készülő, majd azt meggondoló Siemens mellett nyíltan beszélnek a kompenzáció nélküli munkaidő meghosszabbításának szükségességéről a DaimlerChryslernél. A jelenlegi versenyhelyzetben, ez ugyanis az a lehetőség a munkahelyek megmenetésére, amelyet a cégek is preferálnak.
Az említett autógyár esetében 10 ezer németországi munkahelyről van szó, akkor, ha nem térnek át a dolgozók a rugalmas foglalkoztatásra, továbbá ha nem hosszabbítják meg a munkaidőt. A probléma egy franciaországi DaimlerChrysler üzemnél is jelentkezik.
Az állami szektorban a Deutsche Bahn-nal kapcsolatban lehet konkrétan munkaidő meghosszabbítási tervekről hallani: az eddig 38,5 óra helyett 40 óra lenne, amit dolgoznak az alkalmazottak és cserébe a foglalkoztatás garanciáját kapnák 2008-ig. Pluszpénzt persze semmit, mert az államkassza - sem a szövetségi, sem a tartományi - nem tud fedezetet előteremteni.
Bajorországban a kormányzati alkalmazottak munkaidejének növelését már el is döntötték, 38 óra helyett 42 óra lesz a heti elfoglaltság. A szövetségi kormányhivatalok esetében még csak 2 órás többletidőt emlegetnek.
Németország a jelek szerint az első számú európai áldozata a költségcsökkentés sürgető parancsának, egyes vélemények szerint azért, mert a munkaerő viszonylagos (és abszolút) többletköltsége itt a legnagyobb az EU-ban.
Nem kizárt, hogy a 40 órás munkahét általánossá válása után pár évvel a mostani probléma újra jelentkezik. A sajtó szerint akkor a 45 órás munkahét gondolatával kell majd megismerkednie mindenkinek.
(Menedzsment Fórum)
Kapcsolódó anyagok
Német vállalatok tömegei térnének vissza a 40 órás munkahéthez
Zsákutcának bizonyult a rövidített munkaidő
16 milliárd euróba kerülne a franciáknak a 35 órás munkahét
Túlóra vagy munkanélküliség
Egyre több német vállalat kapcsán emlegetik a többletpénz nélküli meghosszabbított heti munkaidőt. Nem csupán magán, de állami vállalatok neve is felmerül egy lehetséges 40 órás heti munkaidő bevezetésének lehetőségével együtt.