2p

A vállalatok a piacbővítést tartják a válságból kivezető útnak - mondta Chikán Attila, a Budapesti Corvinus Egyetem professzora a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) rendezvényén csütörtökön, ahol Versenyképességi Kutató Központ "Vállalati versenyképesség válsághelyzetben" című kérdőíves felmérésének eredményeit mutatták be.

A professzor kiemelte: míg korábban a vállalatok stratégiájukban a növekedésre koncentráltak, addig a gazdasági válság idején a visszahúzódás, a védekezés jellemezi őket. Chikán Attila a felmérésből adódó következtetésként elmondta: a gazdaságpolitikának biztosítania kellene a cégek piacbővítési szándékához megfelelő intézményi hátteret, továbbá szükség lenne külgazdaság stratégiára, az innováció támogatására.

Chikán Attila, aki a MKT gazdaságpolitikai és gazdaságelméleti szakosztályának elnöke szólt arról, hogy a versenyképesség alapvető célja a társadalmi jólét növelése, a tartósan növekvő termelékenység vezet a társadalmi jóléthez.

A társadalmi környezetet a cégek úgy értékelték, hogy a legsürgősebb feladat a gazdaság fehérítése, a korrupció, a feketegazdaság visszaszorítása, problémásnak találták a központi és a helyi közigazgatást, valamint komoly problémát látnak a szakképzésben és a felsőfokú képzésben. A vállalatok válaszaiból kitűnt az is, hogy Magyarországon a gazdaság legfőbb problémái nem annyira az üzleti, inkább a közszférából származnak - emelte ki Chikán Attila.

Chikán Attila elmondta: a felmérés rámutat arra, hogy a gazdaságpolitikának a vállalkozói együttműködés javítására, a foglalkoztatás bővítésére is fókuszálni kellene. Szerinte a felmérés hatáselemzések végzésére is alkalmas gazdaságpolitikai intézkedésekhez.

Czakó Erzsébet egyetemi docens, a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) ipari és vállalkozási szakosztályának elnök kiemelte: a cégek a versenyképesség szempontjából a makrogazdasági környezetet, valamint a társadalmi környezetet, a korrupció megnyilvánulását negatívnak tartják. A válságban a vállalati stratégiák a defenzív irányba tolódtak el, ugyanakkor a stratégiaalkotásukban egyértelmű módszertani fejlődés figyelhető meg. Ugyanakkor a korábbi évekhez képest a kutatás-fejlesztést kevésbé tartják fontosnak - tette hozzá.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!