Az új kölcsön felhasználásának mikéntjéről a GM nem hozott semmit nyilvánosságra, de mint mondta, az államkincstárnak leadott tervben ez részletesen szerepel, és azt jóvá is hagyták. A GM várakozásai szerint június 1-e után 7,6 milliárd dollár lehívására lesz szüksége a teljes hitelösszegből.
A cégnek június 1-ig kell benyújtania átalakítási tervét, különben csődvédelem alá helyezik. Küszöbön áll a legnagyobb amerikai autógyár, a General Motors elleni csődeljárás - írta a pénteki The Washington Post. A lap úgy értesült, hogy az Obama-kormány csődvédelmi eljárás során akarja átszervezni a detroiti cég működését; a csődvédelmi kérelmet akár már a jövő héten vagy június első hetében benyújthatják. A GM átalakításával kapcsolatos terveket ismerő, névtelenséget kérő források szerint a kormány az eddigi szövetségi kölcsönökön túl további közel 30 milliárd dollárt szeretne később a vállalatba pumpálni, hogy a kisebb méretben újjáéledő cég versenyképes autógyártóvá váljon.
Ugyancsak a jövő héten várható, hogy a harmadik legnagyobb autógyár, a Chrysler ellen korábban indított csődvédelmi eljárást megszüntetik. Elemzők attól tartanak, hogy a GM elleni csődvédelmi eljárás tovagyűrűző hatásaként egy sor beszállító vállalkozás be fog dőlni.
Az Obama-kormány már korábban jelezte, hogy legalább 50 százalékos tulajdonrészt kíván szerezni az átszervezés utáni GM-ben. Minden bizonnyal megszerzi igazgatótanácsi tagok kinevezésének jogát, ahogy ez a Chrysler esetében is történt, ahol a 9 tagból 4-et a kormány jelöl. A csődeljárási átszervezés tervezete szerint a GM-ben a The United Auto Workers szakszervezet 39 százalék részesedéshez jutna, cserébe azért, hogy lemond a vállalat 10 milliárd dolláros tartozásáról.
Azt még nem tudni, hogy a kanadai kormány mekkora tulajdonhányadhoz jutna. A több kanadai üzemet is működtető GM feltámasztásához 3,5 milliárd dollárt ígért az Egyesült Államok északi szomszédja, ezért cserébe egy igazgatótanácsi helyet kapna.
Az AHN hírügynökség értékelése szerint a GM elleni csődeljárás destabilizáló hatással lehet a világ legnagyobb gazdaságára, ugyanakkor egyes ágazati elemzők úgy vélik: az - a Chrysler példáját tekintve - nem is lesz olyan rossz, mint korábban valószínűsítették. A Chrysler eladásai - két héttel a csődvédelem bejelentését követően - a vártnál jobban alakultak