A mostani akciót tüntetésekkel toldották meg, a belga fővárosba több tízezer embert vártak vidékről is, hogy személyes jelenlétükkel nyomatékosítsák a szakszervezet fő követelését, az előnyugdíjazási lehetőség alsó korhatárának 58 éven tartását. Guy Verhofstadt, a liberális-szocialista koalíció miniszterelnöke azonban már előre közölte, hogy semmiről sem hajlandó az utca nyomása alatt tárgyalni - a kormány ezt bizonyította is azzal, hogy az első sztrájk után továbbvitte javaslatát az említett korhatár 60 évre emeléséről. Az érdekegyeztetési főszereplők korábban tárgyalásos úton próbálták rendezni a kérdést, de a párbeszéd nem vezetett sikerre - közli az MTI.
A munkabeszüntetésbe bekapcsolódott a közlekedés szinte minden résztvevője, a közhivatalok, közüzemek, állami vállalatok, az iskolák többsége, a közmédia, de még néhány nagyobb áruházláncot is érintett a sztrájk. A brüsszeli nemzetközi repülőtér rendben üzemelt, a charleroi-i repülőtéren viszont számos járatot töröltek. A vonatok rendben közlekedtek, de ennek oka az volt, hogy vidékről a tüntetésre igyekvők vasúton elérhessék Brüsszelt. A vidéki és fővárosi tömegközlekedés lényegében leállt, a kikötők forgalmában is késések voltak.
Ahogy a Menedzsment Fórum már korábban beszámolt, Belgium éveken át a szociális béke szigetének számított Nyugat-Európában: 1993 és 2005 között ugyanis egyetlen általános sztrájk sem volt az országban. Az idén a korkedvezményes előnyugdíjazás megszigorítására vonatkozó kormányzati terv azonban felszította a szenvedélyeket. A kormány a társadalom elöregedésére hivatkozik, azaz arra, hogy egyre több a nyugdíjas, és járandóságaik folyósítása mind nagyobb terheket ró az államháztartásra, illetve az aktív korú lakosságra. A szakszervezetek viszont a munkanélküliséggel érvelnek: mint mondják, akkor, amikor olyan sok fiatal nem talál munkát, először is álláshelyeket kell teremteni, s ehhez hasznos a korai nyugdíjba vonulás.