3p

Az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. pályázni kíván az M6-os Dunaújvárostól tervezett két szakaszban való továbbépítésére, az M43-as Szeged és az országhatár, valamint az M44-es Kecskemét és a határ közötti szakaszra is – tudta meg a Világgazdaság. A cég vezetőjének reményei szerint a négy projekt közül legalább az egyiket sikerül elnyerniük.

Az AKA Zrt. magánbefektetői hosszú távú partnerségre törekszenek a magyar állammal, azaz a magyar úthálózat kiépítésébe hatalmas összegeket fektetnek be anélkül, hogy a magyar államháztartás hiányát növelnék - mondta a lapnak Olivier Bonnin vezérigazgató. Az M5-ös visszavásárlása, az opció lehívása az említett stratégiai elképzelésektől - még ha az ár korrekt is - jelentősen eltér - tette hozzá.

Az AKA 60 százalékának megvételére a társaságban két évvel ezelőtt már 40 százalékot szerzett Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nek opciós joga van, és információink szerint ezzel élni is kíván az állami cég. Erről az AKA vezérigazgatója csupán annyit árult el, hogy folynak a tárgyalások.

Olivier Bonin cáfolta, hogy a koncessziós társaság 17 százalékos belső megtérülést termel. Tizennégy évig, 2006-ig nem volt osztalékfizetés a részvényeseknek - szögezte le a vezérigazgató. A projekt jelenlegi jövedelmezősége 0,1 százalék, és 35 év után sem lesz több mint 6-7 százalék.

Ez az eredmény - mivel az M5-ös projekt pénzügyi forrásainak 90 százaléka hitel és 10 százaléka törzstőke (a magánbefektetők pénze) - egy százalék profitot hoz létre most. Ez csak 20 év után válik 13 százalékká, akkor, ha azzal az optimista becsléssel élnek, hogy az AKA kézben tudja tartani a nagyfelújítások költségének - a nehézgépjármű-forgalom túlsúlyos járműveinek közlekedéséből fakadó - kockázatát.

A vezérigazgató arról is beszélt a lapnak, hogy a társaság költségei általában magasabbak a korábban becsültnél. Ahogy nő a forgalom, úgy csökken a pálya értéke. Az M5-ös 2004. évi matricásítása óta ugyanis a személygépkocsi-forgalom megkétszereződött, a tehergépjármű-forgalom pedig megháromszorozódott.

Ezzel arányosan a háromszorosára emelkedtek a sztráda fenntartásának ráfordításai is. A megnövekedett költségek, legfőképpen az aszfalt nagyfelújítási munkái (a zajvédő falak és többletmunkagépek beszerzési költsége) is erősen csökkentik a projekt jövedelmezőségét - állította. A vezérigazgató szerint a 60-65 milliárd forintos szakértői becslésekkel szemben optimista esetben is csak 40 milliárd forint a társaság értéke - írja a Világgazdaság.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!