3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. pályázni kíván az M6-os Dunaújvárostól tervezett két szakaszban való továbbépítésére, az M43-as Szeged és az országhatár, valamint az M44-es Kecskemét és a határ közötti szakaszra is – tudta meg a Világgazdaság. A cég vezetőjének reményei szerint a négy projekt közül legalább az egyiket sikerül elnyerniük.

Az AKA Zrt. magánbefektetői hosszú távú partnerségre törekszenek a magyar állammal, azaz a magyar úthálózat kiépítésébe hatalmas összegeket fektetnek be anélkül, hogy a magyar államháztartás hiányát növelnék - mondta a lapnak Olivier Bonnin vezérigazgató. Az M5-ös visszavásárlása, az opció lehívása az említett stratégiai elképzelésektől - még ha az ár korrekt is - jelentősen eltér - tette hozzá.

Az AKA 60 százalékának megvételére a társaságban két évvel ezelőtt már 40 százalékot szerzett Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nek opciós joga van, és információink szerint ezzel élni is kíván az állami cég. Erről az AKA vezérigazgatója csupán annyit árult el, hogy folynak a tárgyalások.

Olivier Bonin cáfolta, hogy a koncessziós társaság 17 százalékos belső megtérülést termel. Tizennégy évig, 2006-ig nem volt osztalékfizetés a részvényeseknek - szögezte le a vezérigazgató. A projekt jelenlegi jövedelmezősége 0,1 százalék, és 35 év után sem lesz több mint 6-7 százalék.

Ez az eredmény - mivel az M5-ös projekt pénzügyi forrásainak 90 százaléka hitel és 10 százaléka törzstőke (a magánbefektetők pénze) - egy százalék profitot hoz létre most. Ez csak 20 év után válik 13 százalékká, akkor, ha azzal az optimista becsléssel élnek, hogy az AKA kézben tudja tartani a nagyfelújítások költségének - a nehézgépjármű-forgalom túlsúlyos járműveinek közlekedéséből fakadó - kockázatát.

A vezérigazgató arról is beszélt a lapnak, hogy a társaság költségei általában magasabbak a korábban becsültnél. Ahogy nő a forgalom, úgy csökken a pálya értéke. Az M5-ös 2004. évi matricásítása óta ugyanis a személygépkocsi-forgalom megkétszereződött, a tehergépjármű-forgalom pedig megháromszorozódott.

Ezzel arányosan a háromszorosára emelkedtek a sztráda fenntartásának ráfordításai is. A megnövekedett költségek, legfőképpen az aszfalt nagyfelújítási munkái (a zajvédő falak és többletmunkagépek beszerzési költsége) is erősen csökkentik a projekt jövedelmezőségét - állította. A vezérigazgató szerint a 60-65 milliárd forintos szakértői becslésekkel szemben optimista esetben is csak 40 milliárd forint a társaság értéke - írja a Világgazdaság.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!