A VFSZSZ elnöke elmondta, hogy a MÁV-START-nál azért kötöttek új kollektív szerződést, mert a munkáltató felmondta az előzőt, amelyet a MÁV Zrt.-ből történő kiszervezéskor megörökölt. A 2009 végén kezdődött tárgyalásokon a MÁV-START-nál működő három reprezentatív és a három nem reprezentatív szakszervezet végig jelen volt. A tárgyalások eredményeként 2010. február 1-jén konszenzus született a felek között, és szignálták a dokumentumot azzal, hogy másnap hivatalosan is aláírják.
A szakszervezet kifogásolja, hogy a hivatalos aláírásra, február 2-án eltérő időpontokba hívták be a szakszervezeteket, és a nem reprezentatív szakszervezetek, köztük ők is csak egyetértőleg, és nem mint szerződést kötő fél írhatták alá a kollektív szerződést.
A MÁV-START Zrt. megalakulása óta képviselettel rendelkező, a cégnél mintegy 1.300 tagot tömörítő VFSZSZ szerint a Munka Törvénykönyve alapján a kollektív szerződést valamennyi szakszervezettel együttesen kell megkötni, ezért jogellenesnek tartják, hogy nem reprezentatív szakszervezetekként őket kihagyták a hivatalos aláírók közül.
Információjuk szerint a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) ahhoz a feltételhez kötötte az aláírást, hogy kizárólag csak reprezentatív szakszervezetek írhatják alá a dokumentumot. A VFSZSZ szerint ez jogellenes.
A VFSZSZ közölte, úgy értesültek, hogy az aláírásból az utolsó pillanatban kizárt többi szakszervezet is csatlakozik hozzájuk, és szintén bírósághoz fordulnak.
A MÁV-START Zrt. az MTI érdeklődésére közölte, hogy szerintük a kollektív szerződést minden képviselettel rendelkező szakszervezet, így a Vasutasok Független Szakszervezeti Szövetsége (VFSZSZ) is aláírta. Az aláírásra mindenkit meghívott a személyszállító vasúttársaság, bár különböző okok miatt arra más-más időpontban került sor. A VFSZSZ az aláírás módját vitatja, ami egy évtizedes szakszervezetek közötti vitára vezethető vissza, amiben a munkáltató nem kíván részt venni, a kollektív szerződés ettől függetlenül hatályos - közölte a MÁV-START Zrt.
MTI/Menedzsment Fórum