Az elsőként a Kelenföldi buszgarázsban lefolytatott vizsgálat során bebizonyosodott, hogy míg korábban a reggeli meghibásodások száma napi 8-10 volt, a mai napon 172 hibát észleltek. A korábbi napi átlagos meghibásodások között általában 2 elektromos hiba fordult elő - ezek száma ma 66-ra ugrott, derül ki a BKV mfor.hu-hoz eljuttatott közleményéből.
"Érdekes egybeesés"
Ezek az elektromos hibák általában a következők: hiányos utastér megvilágítás, repedt irányjelzőbúra, esetleg a műszerfal megvilágítás hibája. Ezek egyike sem olyan természetű, amely az utas- illetve a közlekedésbiztonságot a legapróbb mértékben is befolyásolná, állítja a közlemény.
A BKV továbbá vizsgálja azt a körülményt is, hogy a január 3-án, vasárnap az éjszakai üzemzáráskor leállított autóbuszok vezetői a járművek műszaki állapotáról miként nyilatkoztak, jelentették-e a másnap reggelre előfordult műszaki meghibásodásokat.
A menedzsment szerint "érdekes egybeesése a történéseknek, hogy e nagyszámú meghibásodás éppen a Munka Törvénykönyve szerinti működés első hétköznapján következett be, miután a szakszervezetek egy része a Kollektív Szerződés (KSZ) megegyezésének hiányában sztrájkra szólította fel a munkavállalókat". Ez alapján a BKV menedzsmentje szerint "a ma reggeli állapot egy nem legális sztrájk, és nem zárható ki a szándékosság jelenléte sem."
"Megszűnt a dolgozói lojalitás"
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közlése szerint hétfő reggel egyes garázsokból a buszok fele sem állt forgalomba, számos vonalon (27, 112, 136E, 203, 233E, 272) el sem indult reggel a közlekedés vagy a 7-8 perc helyett több mint egy órát kellett várni a járatokra. Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője úgy tudja, több száz busz maradt a garázsokban hétfő reggel. A történtek szerinte azt jelzik, hogy megszűnt a lojalitás a BKV dolgozóiban a cég iránt.
Nemes Gábor úgy véli: az alkalmazottak kollektív szerződés hiányában a munka törvénykönyve (mt) szerint dolgoztak, és annak minden egyes pontjához, előírásához szigorúan ragaszkodtak - hozzátéve: a dolgozók ezzel azt demonstrálták, hogyan működik a BKV az mt szerint. Az emberek megelégelték azt is, hogy a rossz munkakörülmények mellett most a juttatásaikat is csökkenteni akarják.
A buszközlekedésben tapasztalt hétfői fennakadások miatt a BKV honlapján tájékoztatja az utasokat a menetrendtől ideiglenesen eltérő járatok közlekedéséről.
Jövő héten sztrájk lehet
Mint ismert, a BKV és a szakszervezetek december 22-én jelentették be: nem tudtak megállapodni az év végén lejáró kollektív szerződés szövegéről, ezért 2010. január 1-jétől a BKV a munka törvénykönyve szerint működik. Emiatt a szakszervezeti vezetők szerint olyan változás áll be a BKV-nál, amit már az utasok is érezni fognak: borulhat a teljes menetrend is.
A megállapodás hiánya miatt a szakszervezetek január 12-től határozatlan idejű sztrájkot hirdettek.
Menedzsment Fórum