3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Néhány éven belül újra életre kel a híres selyemút, amelyen évszázadokon át zajlott az árucsere Ázsia és Európa között: ezúttal azonban nem karavánok, hanem hatalmas tehervonatok szelik majd át a csaknem 10 ezer kilométeres távot.

Néhány éven belül újra életre kel a híres "selyemút", amelyen évszázadokon át zajlott az árucsere Ázsia és Európa között: ezúttal azonban nem karavánok, hanem hatalmas tehervonatok szelik majd át a csaknem 10 ezer kilométeres távot, és nem selyem, tea, meg arany lesz a rakomány, hanem elektronikai alkatrészek és olaj.

A Le Soir című belga lap pénteki száma szerint a Nyugat-Európából Magyarországon, Szerbián, Bulgárián, Törökországon, Iránon, Türkmenisztánon és Kazahsztánon át Kínába vezető vasútvonal túlnyomó része már készen van, de még 3000 kilométernyit kell megépíteni Kazahsztánban, 770 kilométernyit Türkmenisztánban és 90 kilométernyit Iránban. Inkább átépítésről van szó: a gondot az okozza, hogy a kazah vasútvonalak az európaitól eltérő, széles nyomtávúak. A kazah vasúttársaság elnöke, Jerlan Atamkulov szerint az első, 320 kilométeres szakasz átépítése hamarosan megkezdődik, mert a finanszírozásról szóló szerződés ügyében már szinte mindenben megegyeztek az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD).

A terv részeként a törökök egy vasúti alagutat építenek majd a Boszporusz alatt: ennek 2008-ra kellene elkészülnie, a teljes hosszon pedig 2010-től indulhatna meg a teherforgalom. Bár ezt egyes szakértők túl rövid határidőnek tartják, abban mindenki egyetért, hogy az elképzelés meg fog valósulni.

Az új vasútvonal legnagyobb előnye a gyorsaság lesz. Európa és Ázsia között a teherszállítások óriási többsége tengeren zajlik, ami 55 napot vesz igénybe, és az Oroszországot átszelő transzszibériai vasútvonalon is 15-20 napba telik, amíg egy teherrakomány Nyugat-Európából Kínába érkezik. Az új útvonalon a szállítási átlagidő 7-8 nap lesz. A vasúttársaságok nemzetközi szövetségének (UIC) egyik illetékese szerint a tömegárú továbbra is hajón teszi majd meg az Ázsia és Európa közötti távot, de a nagyobb hozzáadott értéket képviselő, gyors szállítást igénylő termékek, például az elektronikai alkatrészek vagy az olaj az új vasútvonalat fogják igénybe venni. Kazahsztán fontos olajtermelő. A kazah hatóságok azzal számolnak, hogy a teljes beüzemelés után évi 35 millió tonna teherszállítmány halad majd az új "selyemúton". (MTI)

Kapcsolódó anyagok
A vasút is konkurálna a légitársaságokkal Olaszországban
Süllyed a mocsárra épült sanghaji mágnesvasút
A tervezettnél korábban kezdődik a vasúti liberalizáció

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!