Harmadszor is kiírta villamostenderét a debreceni önkormányzat. Az európai közbeszerzési értesítőben szombaton megjelent felhívás szerint a város 18 darab azonos típusú, közúti, csuklós villamost kíván beszerezni, amelyek légkondicionáltak és legalább 70 százalékban alacsonypadlósak kell hogy legyenek.
Az ajánlatok beadási határideje 2010. január 12., az eredményhirdetésre pedig 2010. február elsején kerül sor. A szerződéskötés tervezett ideje 2010. február 17. - a nyertesnek ettől számítva harminc hónapon belül kell majd leszállítania a járműveket, azaz a teljes projekt eredetileg tervezett 2010-es befejezési határideje 2012-re tolódik.
Nem tolongtak az érdeklődők
A mostani kiírás a szerződés becsült értékét nem tartalmazza – a legutóbbi, már euróban meghirdetett pályázat 34 millió eurót irányzott elő a beszerzésre. A lehetőség azonban nem igazán hozta lázba a gyártókat – legalábbis erre utal, hogy az első tenderre mindössze a cseh Skoda, a svájci Stadler és a spanyol CAF, a másodikra pedig már csak a Stadler nyújtott be ajánlatot. A svájci járműgyártó társaság csak a kiírásban szereplő árnál drágábban vállalta volna a 18 darab villamos leszállítását, így a pályázatot végül eredménytelennek nyilvánították.
Az egyelőre kérdéses, hogy most nyújt-e be ajánlatot a cég. "Január közepéig még van időnk dönteni erről. Az eddigi tapasztalatok alapján azonban látszik, hogy ha – az elvárások változatlansága mellett - nem növelik meg a beszerzés büdzséjét, akkor valószínűleg egyetlen cég sem fog pályázni" – mondta el az mfor.hu kérdésére Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. igazgatója.
Az EU-tól várnak több pénzt
A problémát a jelek szerint Debrecen is érzékelte – legalábbis erre utal, hogy az önkormányzat az Európai Unióhoz fordult a projekthez kapcsolódó "többletköltségek" finanszírozása érdekében. "Kérelmünkre egyelőre nem kaptunk választ, ám az év végéig minden bizonnyal reagálnak majd kérésünkre, és akkor már tervezhetünk a teljes költségekkel" – mondta októberben Pajna Zoltán gazdasági ügyekért felelős alpolgármester.
Ugyanezen ok miatt fuccsolt be szeptember elején a miskolci villamostender is, ahol szintén mindössze három cég, a Stadler, a CAF és az olasz AnsaldoBreda pályázott, azonban mindegyikük ajánlati ára meghaladta a vásárlásra biztosított összeget. "Meglátásunk szerint Miskolc esetében körülbelül 15, Debrecennél pedig 30 százalékkal kisebb a büdzsé a reálisnál" – magyarázta Dunai Zoltán.
A hajdúsági város egyébként nem csak 18 villamos beszerzéséről, hanem egy új, 7,2 kilométeres villamosvonal építéséről is döntött. A teljes projekt költsége 17,56 milliárd forint, aminek háromnegyed részét uniós forrásból biztosítják.
Miskolcon ennek csaknem kétszeresét, 38 milliárd forintot szánnak a villamoshálózat fejlesztésre (ebből négymilliárdot az önkormányzat, 34 milliárdot az Unió áll) - ezt az összeget részben 31 villamos vásárlására költenék.
Miskolc már idén lerendezné
Bár a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei település egyelőre nem írta ki újabb tenderét, erre hamarosan sor kerül, és már akár december elejére meglehet a győztes, mondta el az Észak-Magyarországnak Dr. Varga Zoltán, a város gazdasági bizottságának elnöke.
A vidéki városok közül egyelőre csak Szegeden sikerült nyélbe ütni az üzletet. A dél-alföldi megyeszékhelynek a lengyel PESA szállít kilenc darab alacsonypadlós, legalább 200 utas befogadására képes, új villamost 16 millió euróért 32 hónapon belül. A szegedi tenderen egyébként mindössze a két cég, a PESA és a cseh Inekon nyújtott be ajánlatot.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum