5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Február elsejétől Kozák Tamás tölti be a MÁV 2007. júliusban önállósult személyszállítási üzletágának, a MÁV Start Zrt.-nek a vezérigazgatói posztját. Az új igazgatóság elnöke Csepi Lajos lesz, a Felügyelő Bizottság élére pedig a BKV ex-vezére, Aba Botond kerül. Mfor.hu tudósítás.

Kozák Tamás az új vezér (Forrás: MTI)

Kákosy Csaba közlekedési és gazdasági miniszter keddi bejelentése szerint a MÁV Startot február elsejétől Kozák Tamás irányítja majd. A kinevezés érdekessége, hogy a szakember már eddig is tagja volt a MÁV Start igazgatóságának, amelynek felmentését január elején - a budapesti elővárosi közlekedés egynapos összeomlása után - éppen a miniszter kezdeményezte.   

Kákosy szerint Kozák már bizonyított

A mostanáig a MÁV Cargo vezérigazgatójaként is tevékenykedő Kozák utóbbi cégnél "már bizonyított" - hangsúlyozta beszédében Kákosy. Mosóczi László, a MÁV Start eddigi elnök-vezérigazgatója a továbbiakban a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettesi tisztét fogja betölteni.

 A MÁV Start igazgatóságának elnöke Csepi Lajos, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ főigazgatója lesz, a testületben pedig Gecser Ottó, a Brokernet Holding Zrt. vezérigazgató-helyettese, Kovács László, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) intelligens közlekedési rendszerek szakértője, Kovácsné Egedi Éva, a Pénzügyminisztérium vagyongazdálkodási főosztályvezetője, Kozák Tamás, Müller János, a Bankszövetség vezető tanácsadója és Jándi Péter, a MÁV Zrt. kabinetfőnöke kap még helyet.

Szintén megújul a felügyelő-bizottság (fb), amelynek élére Aba Botond, a Közlekedéstudományi Intézet személyközlekedési igazgatója, a BKV korábbi vezére került. Az fb tagja lesz emellett Dabóczi Kálmán, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője, Tímár János, a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakmai főtanácsadója, Fridrich Imre a Vasutasok Szakszervezettől és Halasi Zoltán VDSZSZ Szolidaritástól.

Nem lesz türelmi idő

Kákosy kiemelte: nem pénzügyi helyzetet vagy műszaki állapotot, hanem új szemléletmódot vár el a MÁV Start vezetésétől. Ezen a téren "nem lesz türelmi idő” – figyelmeztetett a miniszter.  Elvárása szerint a vasútnak elsősorban az utasok és a fenntartó adófizetők érdekeit kell szem előtt tartania, és csak utánuk következnek a vasutasok és a szakszervezetek érdekei. "Engem semmilyen sztrájk sem fog rákényszeríteni arra, hogy az utasokéval ellentétes érdeket képviseljek” - tette hozzá.

Mint ismert, a VDSZSZ Szolidaritás a napokban jelentette be, hogy február 1-től határozatlan időre sztrájkot hirdet. Az akciót azért tartják, mert a MÁV Start Zrt.-nél elhúzódtak a bértárgyalások, és követeléseiket véleményük szerint eddig nem vették figyelembe. A szakszervezet tíz százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezés miatt 2007. július elsejéig visszamenőleg, illetve két és fél havi bért követel a MÁV Cargo privatizációs bevételéből.

Nem tudták, mi történt

Ami a MÁV Start vezetésének átszervezését illeti, Kákosy Csaba gazdasági miniszter még január harmadikán jelentette be, hogy kezdeményezi az igazgatóság és felügyelőbizottság (fb) visszahívását. A miniszter keddi beszédében hangsúlyozta: elsősorban azt kifogásolta a január másodiki közlekedési káoszban, hogy az utasok nem értesültek a kialakult helyzetről, így hosszú ideig minden információ nélkül kellett várakozniuk a hideg időben.

Mint ismert, január másodikán – a miniszter szavaival élve - "kis híján összeomlott a fővárosi elővárosi közlekedés." Sok járat kimaradt vagy komoly késésekkel közlekedett, s bár estére több szakaszon megindulhatott a közlekedés, az elővárosi vonatokat még akkor is távolsági személyvonatok helyettesítették egyes vonalokon. Utóbbiak - a szokásos menetrendtől eltérve - a főváros körzetében valamennyi elővárosi állomáson és megállóhelyen megálltak, emiatt 15-20 perces késéssel jártak. Az elővárosi vasúti közlekedés végül csak január harmadikán reggel tért vissza a normális kerékvágásba.

A miniszter szerint a vasúttársaság nem kezelte megfelelően a kialakult helyzetet, és sem a pályaudvarokon várakozó utasokat, sem a nagyközönséget nem tájékoztatta megfelelően; a jegykiadók és a jegykezelők sem tudták megmondani az utasoknak, mikor járnak a vonatok. A kommunikációs problémát egyébként Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója is elismerte. 

Ami a történtek hátterét illeti, Heinczinger korábbi nyilatkozata szerint a forgalmi irányítók és a csomóponti főnökök január elsején a havazás miatt és a meteorológiai intézet előrejelzése alapján úgy döntöttek: január másodikán nem tudnak teljes üzemben működni, mert fűtési problémák és a készenléti munkatársak létszáma miatt nem lehet tisztán tartani a váltókat. Utóbbi probléma ugyanis torlódást és késéseket okozhat.

Ezt megelőzendő, akkor szerinte helyes döntés született, de később kiderült, hogy nem lesz akkora havazás, mint amekkorát előre jeleztek. Addigra azonban az utasításokat már kiadták, és vasúttechnológiai szempontból már nem lehetett visszahívni az embereket, illetve forgalomba állítani a tárolóhelyről ki nem hozott vonatokat, magyarázta korábban a vezérigazgató.

Felelősök alsó szinten

A történtek miatt a MÁV Zrt.-nél a vezető ügyeletes munkaviszonyát megszüntették, további hat munkavállaló felelősségre vonása pedig folyamatban van. Közülük január másodikán két szakértő a területi szabályozásban, ketten a területi operatív koordinációban, ketten pedig a tájékoztatási ügyeletben vettek részt.

A MÁV Start egy forgalomirányítási dolgozó munkaviszonyának megszüntetését kezdeményezte, további három munkavállaló (ebből két fő a személyszállítás operatív koordinációban dolgozik, egy pedig az utastájékoztatási rendszer kezeléséért felelős) esetében a fegyelmi eljárás folyamatban van.

Emellett Heinczinger elrendelte a rendkívüli helyzetekben érvényes menetrend-módosítási szabályok áttekintését, valamint a vasúti utastájékoztatási rendszer teljes felülvizsgálatát és korszerűsítését.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!