3p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar nők egyre több időt töltenek bevásárlással, egyre több boltba mennek be, közülük egyre többen "vadásznak" az akciós kínálatokra, derül ki egy aktuális felmérésből. Mindezt kényszerből teszik, hiszen a válság miatt a korábbinál kevesebb pénzből kell gazdálkodniuk.

Megnézik, mit és mennyiért (Mfor-montázs)

A világ számos országában megfigyelhető négy fogyasztói trend (a nők megváltozott szerepe, begubózás, önellátás, otthonáció) hazánkban is megjelenik, derül ki a Gfk Hungária csütörtökön nyilvánosságra hozott felméréséből.

Úgyis a nő dönt

A vásárlási döntéseknél itthon is kiemelten nagy szerep jut a nőknek, akik a hazai élelmiszer- és vegyi áru vásárlások 80 százalékának aktív szereplői. Ezáltal hatalmas költési potenciált jelentenek, akár nagyobbat is, mint a nemzetközi szinten regisztrált 70 százalék.

A Gfk szerint a magyar nőket általában sokkal inkább érdekli a családjuk helyzete, mint az országé. Egyre több időt töltenek bevásárlással, egyre több boltba mennek be, egyre többen "vadásznak" az akciós kínálatokra, hiszen a korábbinál kevesebb pénzből kell gazdálkodniuk. 

Ezzel párhuzamosan "az egy boltra jutó vásárlási idő csökken", mondta el a felmérés alkalmából tartott sajtótájékoztatón Kozák Ákos, a Gfk Hungária igazgatója. Szerinte a bevásárlás ma már sokkal inkább "idő, türelem és lábmunka" eredménye, ami tökéletesen igaz a magyar háziasszonyokra.

Előretörnek a magyar termékek

Ami a "begubózás"-t (elemzők ez alatt azt értik, hogy az emberek az otthonuk közelében keresik a biztonságot – a szerk.) illeti, Magyarországon a hazai termékeket előnyben részesítők aránya 64-ről 68 százalékra emelkedett. Ez – a Gfk szerint - egyfajta "lokalizációs választ" jelent a globalizációs változásokra.

A válság miatt a hazai fogyasztókra is egyre jellemzőbb az önellátás: egyes termékeket inkább maguk állítanak elő, minthogy megvásárolják azokat. Ezzel párhuzamosan az "otthonáció" jelensége is megfigyelhető: a magyarok legnagyobb arányban az üdülésről és a nyaralásról mondanak le, valamint a szabadidős tevékenységek területén is spórolást terveznek.

Kevesebbet vásároltunk

A takarékoskodás összességében a bolti eladásokban is érezteti hatását, mint ahogy az a Gfk által közölt számokból is kitűnik. A magyar háztartások egy százalékkal költöttek kevesebb pénzt napi fogyasztási cikkekre 2009 első felében a tavalyi első félévhez képest, a forgalom volumenét tekintve még nagyobb esés tapasztalható: az első három hónapban 6,5, a második negyedévben 3,2 százalékkal kevesebb élelmiszert és háztartási vegyiárut vásároltunk.

Ezzel párhuzamosan az első félévben a nem élelmiszer jellegű termékeket is magában foglaló, teljes kereskedelmi forgalom volumene 3,5 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.

Ragaszkodunk a megszokotthoz

Érdekes jelenség, hogy míg a válság miatt az USA-ban és Európában a fogyasztók inkább spórolnak és az olcsóbb termékeket keresik, addig a magyarok továbbra is kitartanak megszokott termékeik mellett - a kisebb anyagi lehetőségek miatt azonban kevesebbet vesznek belőlük.

Másrészt észrevehető az is, hogy a hazai fogyasztó a nem vagy kevésbé szükséges vásárlások visszafogásával reagál a válságra, derül ki a Gfk felméréséből.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!