4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az olasz futball rekordbajnoka és leggazdagabb klubja ázsiai szponzorszerződésekkel igyekszik csökkenteni lemaradását angol és spanyol riválisaival szemben.

A Juventus tavaly szerezte meg Christiano Ronaldót, potom 100 millió euróért. Ahogy akkor lapunk is írt erről, az igazolást a klub nagyívű stratégiájának részeként kell tekinteni, amely nemcsak a Bajnokok Ligája győzelmet célozza, de Ronaldo népszerűsége révén növelni akarja szurkolói bázisát szerte a világban, valamint a portugál szupersztár márkaértéke segítheti a klubot új, lukratívabb szponzori szerődések megkötésében. 

Cristiano Ronaldo (Kép: ft.com)
Cristiano Ronaldo (Kép: ft.com)

A Juve vezetői annak ellenére biztosak az új és értékesebb szponzori szerződések megkötésében, hogy az olasz bajnokság, a Seria A nem annyira népszerű az ázsiai futballszurkolók körében, mint az angol Premier League vagy a spanyol La Liga. Giorgio Ricci, a klub bevételekért felelős vezetője szerint Ronaldo leigazolása és az egész jó európai kupaszereplés (a Juve a negyeddöntőben esett ki az Ajax ellen) új alapokat teremt az ázsiai szponzorpiacon. Ricci szerint komoly érdeklődés tapasztalható az ázsiai kontinensen irántuk, még akkor is, ha a legnagyobb európai klubokat többen követik figyelemmel, a Juve vonzó és képes értékesíteni kereskedelmi jogait.

Andrea Agnelli klubelnök - és nem mellékesen a több mint 200 klubot soraiban tudó Európai Futballklobok Szövetségének elnöke is - ugyan próbálkozik összelobbizni egy európai szuperligát (ami a hazájában egyeduralkodó, kihívó nélküli Juve szempontjából tökéletesen érthető), de közben azért a klub gőzerővel dolgozik a szponzorációs bevételeinek növelésén is. Júliusban kötöttek szerződést a Konamival, egy japán videójáték-készítővel.

Bár a szerződés értékét nem hozták nyilvánosságra, az ügyletet ismerő források szerint a hároméves szerződés 15 millió euróra rúg. Az évi ötmillió nagyjából duplája az eddigi hasonló típusú, globális partneri szerződéseknek, mint a kínai Linglong Tire és a Ganten ásványvíz-készítővel kötött, amelyek 2-3 milliós éves bevételt hoztak.

A stratégi részeként nyílt Hong Kongban egy leányvállalat, és több céget terveznek alapítani Délkelet-Ázsiában az új szponzori szerződések miatt.

Mindezek ellenére az olasz bajnok jelentős lemaradásban van az európai topklubokhoz képest. A Real Madrid 356 millió eurós kereskedelmi bevételei mellett eltörpöl a Juventus 87 milliós bevétele, ami csak 17 százalékát adja a klub 505 milliós tavalyi (2018. június 30-cal zárult) összbevételének.

A klub vezetői mindenesetre állítják, hogy a szponzori bevételek folyamatosan emelkednek. Ennek egyik bizonyítéka, hogy januárban kötötték újra a mezgyártói szerződésüket az Adidasszal, amelynek eredményeként mintegy 50 százalékkal magasabb összegért gyárthatja a Juve szereléseit a német sportszergyártó cég. Az üzlet egészen pontosan hét évre szól, 357 millió euróért, ami évi 51 milliós bevételt jelent az olaszoknak. 

A mezszponzori szerződés a Jeep-pel 2021-ben jár le, itt is emelést várnak a klub vezetői, amire lehet esély, hiszen az autógyártóban a Juventus tulajdonosának, az Agnelli családnak 30 százalékos részesedése van.

Ricci úgy véli, hogy az ázsiai szponzori szerződések segítenek a klub brandjének elterjesztésében a kontinensen, ami emeli a mezszponzori szerződés értékét is. Az olasz vezető a Manchester Uniteddel példálózott, mondván az angol klub szintén hét évre szóló 559 millió eurós szerződése a Chevrolet-val annak eredménye, hogy  az angoloknak 100 millió kínai követője van.

Mindenki tévedett, itt az igazság, hogy mennyit is keres a Juventus a Ronaldo-mezeken

Tim Crow, egy független sportmarketing tanácsadó szerint ebben kulcsszerep jut Ronaldónak, Ázsia ugyanis egy olyan piac, ahol a sztárkultusz óriási méreteket öltött. Kínában ugyanis a szurkolók sokkal inkább a sztárokat követik és nem a csapatokat. Ahogy Crow fogalmazott, ennek első példája David Beckham átigazolása volt 2003-ban: amikor elment a Manchester Unitedból a Real Madridba, a kínai szurkolók követték őt. Crow azonban figyelmeztet is: az ázsiai piac ugyan nagy, a fenti stratégia jó, ugyanakkor a verseny is óriási.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!