3p

A Magyar Nemzet szerint a július 1-je után érvényes jegyek 60 százalékát visszaváltották az utasok, nem akarják kifizetni az extraprofitadót. A lap megszólaltatott egy szakértőt, aki szerint ennél is keményebben kell bánni a légiközlekedés szereplőivel.

A múlt héten tört ki a háború a magyar kormány és a Ryanair diszkont-légitársaság között: miután a kormány extraprofit-adót vetett ki az egyébként két éve veszteséges szektorra, a Ryanair előbb éles hangú közleményben, majd egy interjúban idiótázta le az intézkedést és Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert.

A társaság bejelentette, hogy visszamenőleges hatállyal áthárítja a július 1. utáni utazások esetében a különadót az utasokra, szükség esetén pótbefizetést kér, vagy visszaválthatóvá teszi a jegyeket. A Magyar Nemzet úgy tudja:

a Ryanair visszamenőleges árképzésére válaszul a már kifizetett júliusi jegyek hatvan százalékát a cég által megadott csütörtöki határidőig az utasok lemondták, azaz inkább visszakérik az eredeti árat. 

Minimumárat kell bevezetni és ki kéne rúgni az egyik kiszolgáló céget?

A Magyar Nemzetnek nyilatkozó iparági szakértő szerint pedig a különadón túl további intézkedések is szükségesek a légi közlekedésben, ahol a földi kiszolgálás piaca rendkívül kiszolgáltatott a multinacionális diszkont légitársaságoknak. Galgóczy Ferenc, aki a Budport Handling befektetőjeként éveken át végezte a Wizz Air-járatok utaskiszolgálását, a lap pénteki számában kifejtette, hogy a diszkont légitársaságok a reális kiszolgálási díjaknál akár 30-40 százalékkal alacsonyabb árakat kényszerítenek ki a budapesti földi szolgáltatóktól úgy, hogy más reptereken ennek kétszeresét is megadják.

Ha a lapértesülés igaz, sok hely felszabadult júliusra a Ryanair gépein. Fotó: Depositphotos
Ha a lapértesülés igaz, sok hely felszabadult júliusra a Ryanair gépein. Fotó: Depositphotos

Ha a lapértesülés igaz, sok hely felszabadult júliusra a Ryanair gépein. Fotó: Depositphotos

Új kép feltöltés

Véleménye szerint a kormánynak a különadó bevezetése mellett érdemes lenne megvizsgálnia annak a lehetőségét is, hogy Magyarországon a légitársaságok repülőgéptípusonként számolt minimális földi kiszolgálási díjat is fizessenek, amivel kiküszöbölhető lenne a szolgáltatások önköltségi ár alatti kikényszerítése.

Felvetette, hogy felmerülhet a budapesti repülőtéren jelenleg háromszereplős földi kiszolgálási piac kétszereplőssé tétele is, amire szerinte lehet megfelelő jogi vagy kereskedelmi megoldás.

Jelenleg két külföldi kézben lévő vállalkozás, a Celebi és a Menzies, valamint az Airport Service magyar vállalkozás végzi a földi kiszolgálást - ismertette. Az ötlet elég súlyosnak hangzik, de a cikkből nem derül ki, hogy itt mire gondol Galgóczy Ferenc - feltehetőleg a külföldi szereplők számát csökkentené valamilyen módon.

Hogy lesz itt különadó-fizetés a következő 3 hónapban?

A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy a légitársaságokra júliustól kivetendő különadót a rendelet szerint a földi kiszolgálóknak kell beszedni és a költségvetésbe befizetni. Ez komoly kihívás lesz, mivel az általuk kiszámlázott szolgáltatásokat a légitársaságok jellemzően 90-120-180 napos határidővel teljesítik. Úgy véli, meg kell találni a biztonságos megoldást arra, hogy az adót egyetlen pillanatig se kelljen a légitársaságok helyett a földi kiszolgálóknak finanszírozniuk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!