A múlt héten tört ki a háború a magyar kormány és a Ryanair diszkont-légitársaság között: miután a kormány extraprofit-adót vetett ki az egyébként két éve veszteséges szektorra, a Ryanair előbb éles hangú közleményben, majd egy interjúban idiótázta le az intézkedést és Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert.
A társaság bejelentette, hogy visszamenőleges hatállyal áthárítja a július 1. utáni utazások esetében a különadót az utasokra, szükség esetén pótbefizetést kér, vagy visszaválthatóvá teszi a jegyeket. A Magyar Nemzet úgy tudja:
a Ryanair visszamenőleges árképzésére válaszul a már kifizetett júliusi jegyek hatvan százalékát a cég által megadott csütörtöki határidőig az utasok lemondták, azaz inkább visszakérik az eredeti árat.
Minimumárat kell bevezetni és ki kéne rúgni az egyik kiszolgáló céget?
A Magyar Nemzetnek nyilatkozó iparági szakértő szerint pedig a különadón túl további intézkedések is szükségesek a légi közlekedésben, ahol a földi kiszolgálás piaca rendkívül kiszolgáltatott a multinacionális diszkont légitársaságoknak. Galgóczy Ferenc, aki a Budport Handling befektetőjeként éveken át végezte a Wizz Air-járatok utaskiszolgálását, a lap pénteki számában kifejtette, hogy a diszkont légitársaságok a reális kiszolgálási díjaknál akár 30-40 százalékkal alacsonyabb árakat kényszerítenek ki a budapesti földi szolgáltatóktól úgy, hogy más reptereken ennek kétszeresét is megadják.
Ha a lapértesülés igaz, sok hely felszabadult júliusra a Ryanair gépein. Fotó: Depositphotos
Véleménye szerint a kormánynak a különadó bevezetése mellett érdemes lenne megvizsgálnia annak a lehetőségét is, hogy Magyarországon a légitársaságok repülőgéptípusonként számolt minimális földi kiszolgálási díjat is fizessenek, amivel kiküszöbölhető lenne a szolgáltatások önköltségi ár alatti kikényszerítése.
Felvetette, hogy felmerülhet a budapesti repülőtéren jelenleg háromszereplős földi kiszolgálási piac kétszereplőssé tétele is, amire szerinte lehet megfelelő jogi vagy kereskedelmi megoldás.
Jelenleg két külföldi kézben lévő vállalkozás, a Celebi és a Menzies, valamint az Airport Service magyar vállalkozás végzi a földi kiszolgálást - ismertette. Az ötlet elég súlyosnak hangzik, de a cikkből nem derül ki, hogy itt mire gondol Galgóczy Ferenc - feltehetőleg a külföldi szereplők számát csökkentené valamilyen módon.
Hogy lesz itt különadó-fizetés a következő 3 hónapban?
A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy a légitársaságokra júliustól kivetendő különadót a rendelet szerint a földi kiszolgálóknak kell beszedni és a költségvetésbe befizetni. Ez komoly kihívás lesz, mivel az általuk kiszámlázott szolgáltatásokat a légitársaságok jellemzően 90-120-180 napos határidővel teljesítik. Úgy véli, meg kell találni a biztonságos megoldást arra, hogy az adót egyetlen pillanatig se kelljen a légitársaságok helyett a földi kiszolgálóknak finanszírozniuk.