Ergonomikus – mit is jelent ez?
Az ergonómia az ember-gép-munkakörnyezet kapcsolatát vizsgáló tudományág. Célja, hogy csökkentse a munkahelyi fizikai és mentális terhelést, növelje a kényelmet, ezzel pedig javítsa a teljesítményt és a munkavállalói elégedettséget. Elég egy kényelmetlen szék, vagy egy rosszul beállított légkondicionáló, hogy a munkakörnyezet kényelmetlenné vagy egészségtelenné váljon. Az ergonomikus iroda tehát olyan iroda, amelyben a berendezés és minden egyéb eszköz megfelelően támogatja a dolgozók egészségét és munkavégzésének a hatékonyságát.
Hogyan alakítsunk ki ergonomikus irodát?
Az ergonomikus iroda kialakításához számos tényezőt kell figyelembe venni. Most a MillerKnollnak, a világ egyik legnagyobb formatervező cégének az ajánlását vesszük sorra.
Bútorok
Az első és legfontosabb az irodabútorok minősége és kialakítása, hiszen a dolgozók napi 8-10 órát is eltölthetnek ugyanabban a székben, ugyanannál az asztalnál. Az irodabútor nagyban befolyásolja a testtartást, az izomfeszültséget, a vérkeringést és az ízületek állapotát. Ezért fontos olyan bútorokat választani, amelyek ergonomikusak, állíthatók – mind az ülésmagasság, mind a deréktámasz, mind pedig a karfa tekintetében –, ennél fogva kényelmesek, mert megfelelően támasztják a gerincet és a végtagokat.
Ma már a legtöbb cégnél az esztétikum is ugyanilyen fontos szempont, nem véletlenül: az igényes bútorokkal, egyedi tervezés nyomán berendezett iroda nemcsak az ügyfelek, hanem a dolgozók felé is a minőségi munkahely üzenetét közvetíti, amely az employer branding fontos eleme.
Fények
A világítás hatással van a látásra, az alvásra, az éberségre és a hangulatra. Ezért fontos, hogy olyan világítást biztosítsunk az irodában, amely megfelelő fényerősségű, színhőmérsékletű és irányú. A természetes fény előnyös, de ha nem áll rendelkezésre, akkor mesterséges fényforrásokat kell használni, amelyek utánozzák a napszakok változását. Az a jó megvilágítás, amelyet – lehetőség szerint – az egyéni igényekhez lehet szabni. Ne feledjük: a „Felkapcsoljuk a neont, vagy ne?”-kérdés egy irodában állandó vitaforrássá válhat, ezért érdemes szabályozható központi megvilágítást és a munkaállomásoknál egyedi fényforrást, leginkább asztali lámpákat elhelyezni.
Klíma
A hőmérséklet és a páratartalom szintén nagy mértékben befolyásolja a komfortérzetet, a fáradtságot és a koncentrációt. Fontos, hogy olyan hőmérsékletet és páratartalmat állítsunk be az irodában, amely megfelel a dolgozók preferenciáinak és a külső körülményeknek.
A hőmérsékletet általában 20-24 °C között, a páratartalmat pedig 40-60% között ajánlott tartani. Az ezeket szabályozó berendezések mellett fontos a megfelelő szellőzés is, amely biztosítja a friss levegőt és az oxigént. A légkondicionáló beállításánál vegyük figyelembe a dolgozók igényeit is, hiszen lehet, hogy 22 fok az előírás, de ha nyáron kabátban vacognak a dolgozók az irodában, az számukra egész biztosan nem komfortos.
Hanghatások
A zaj zavarja a figyelmet, csökkenti a produktivitást, növeli a stresszt és a feszültséget. Ezért fontos, hogy olyan zajszintet tartsunk az irodában, amely nem zavarja a munkavégzést. A zajszintet befolyásolja az iroda elrendezése, a kijelölt tárgyalók hangszigetelése, a közös helyiségek, közlekedők távolsága a munkaállomásoktól, a zajforrások elhelyezése és csillapítása, valamint – természetesen - a dolgozók viselkedése. A zajszintet lehetőség szerint 50-60 dB alatt ajánlott tartani.
Mit tehetünk még a kellemes irodai környezetért?
Az ergonomikus iroda kialakítása mellett még sok más módon is tehetünk a munkahelyi biztonságért és egészségért. Íme néhány tipp!
Adjunk lehetőséget a dolgozóknak arra, hogy testhelyzetüket rendszeresen változtathassák. A MillerKnoll szakértői szerint már az állítható irodabútorokkal is sokat tehetünk azért, hogy megelőzhetőek legyenek az izomfájdalmak, a merevség és a mozgásszervi problémák. Emellett kiegészítő eszközként használhatunk álló asztalokat, labdákat, szőnyegeket is.
Biztosítsunk elegendő szünetet a dolgozóknak. Ez segít nekik a feladatok között pihenni, regenerálódni, ellazulni és frissíteni az elmét. A szünetek időtartama és gyakorisága függ a munka jellegétől és intenzitásától, de általánosságban elmondható, hogy 10-15 perc szünetet érdemes tartani minden órában – számítógép előtt dolgozók esetében ennyi pihenőidő megtartása kifejezett munkaegészségügyi előírás.
Ösztönözzük a dolgozókat arra, hogy mozogjanak és sportoljanak. Ez segít javítani az állóképességet, az erőt, az egyensúlyt és az immunrendszert. Ehhez biztosíthatunk sporteszközöket, edzőtermet, tornaszobát, illetve sportprogramokat az irodában, vagy annak közelében.
Figyeljünk oda a dolgozók mentális egészségére is. Ez segít csökkenteni a stresszt, a szorongást, a depressziót és az elégedetlenséget. Ehhez biztosíthatunk pszichológiai tanácsadást, meditációt, relaxációt, vagy rendszeresen kijáró masszőrt.
A munkahelyi biztonság fontos eleme az ergonomikus iroda, amely a kényelmes bútorokkal kezdődik, de nem ér itt véget. Ahogy láttuk, még sok más tényező is befolyásolja a munkavállalók egészségét és a munkavégzésük hatékonyságát. A MillerKnoll partner a megfelelő iroda kialakításában, hiszen nemcsak ergonomikus irodabútorokkal, hanem berendezési tippekkel is hozzájárul a munkahelyi környezet optimalizálásához.