Nem csoda, hogy az Orbán-kormány évek óta nagyon szeretné megkaparintani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéret a magyar állám számára, ugyanis két év rekordveszteség után újra nyereséges évet zárt tavaly a Budapest Airport Zrt.
A repülőteret üzemeltető társaság a 2022-es évet 277,7 millió euró nettó árbevétel mellett 76,6 millió euró nyereséggel zárta, így a Covid időszaka alatt felgyűlt 198 millió eurós veszteség 121 millió euróra csökkent. A részvényesek számára osztalék-kifizetés nem történik.
- közölte a reptéri cég.
A 277 millió euró mintegy 90-100 milliárd forintot jelent, a 76,6 millió euró pedig mintegy 28 milliárd forintot. A reptér német tulajdonosai pedig ezúttal úgy döntöttek, hogy osztalékot nem vesznek ki a cégből. Ez nem volt mindig így, például 2019-ben 24,6 milliárd forintot vettek ki. Ellenben arra is volt már példa, hogy nem nyúltak a nyereséghez. A BA Zrt. 2019-ben közel 110 milliárd forint nettó árbevételt könyvelhetett el, ami jelentős növekedésnek számított a 2018-as 95 milliárd forinthoz képest. Mind a légiforgalmi, mind a kereskedelmi bevételek szépen gyarapodtak. Az adózott eredmény pedig mintegy 29 milliárd forint lett, ez 2018-ban 24,6 millárd forint volt. Míg ezt 2019-ben kivették a társaságból, addig 2020-ban inkább eredménytartalékba helyezték a pénzt.
Most szintén nem nyúltak a pénzhez. A légiforgalmi és a kereskedelmi bevételek is azt jelzik, hogy visszatért az élet a reptérre: légiforgalomból a 2021-es 91 millió euró után tavaly 190 millió euró jött össze, míg a kereskedelmi forgalom 82 millió euró lett.
A Budapest Airport tulajdonosai hosszú távú, stratégiai befektetők, akik annak ellenére elkötelezettek a repülőtér folyamatos fejlesztése mellett, hogy osztalék kifizetésére a 2022-es év eredményei után sincs lehetőség.
- közölték. Kam Jandu vezérigazgató pedig az Orbán-kormánynak is üzent: szerinte ha összevetjük a budapesti légikikötő teljesítményét és a Covidból való kilábalásának ütemét más hasonló európai repülőterekével, a mutatókon visszaköszön a lassabb felépülés, ami az ország gazdasági környezetének – a magas inflációnak, az időnként az egekbe szökő árfolyamoknak és az ágazatunkat sújtó extraprofitadónak – tudható be.
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szinte mindegyik Kormányinfón elmondja, hogy zajlanak a tárgyalások areptér megvételéről, a reptér viszont nem eladó, amit a tulajdonosok el is mondtak az Európai Parlament delegációjának.