3p

Szép nyereséggel zárt a budapesti repülőtér, de ez egyelőre még csak ahhoz volt elég, hogy a korábbi évek veszteségeit mérsékelje.

Nem csoda, hogy az Orbán-kormány évek óta nagyon szeretné megkaparintani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéret a magyar állám számára, ugyanis két év rekordveszteség után újra nyereséges évet zárt tavaly a Budapest Airport Zrt.

A repülőteret üzemeltető társaság a 2022-es évet 277,7 millió euró nettó árbevétel mellett 76,6 millió euró nyereséggel zárta, így a Covid időszaka alatt felgyűlt 198 millió eurós veszteség 121 millió euróra csökkent. A részvényesek számára osztalék-kifizetés nem történik.

- közölte a reptéri cég.

A 277 millió euró mintegy 90-100 milliárd forintot jelent, a 76,6 millió euró pedig mintegy 28 milliárd forintot. A reptér német tulajdonosai pedig ezúttal úgy döntöttek, hogy osztalékot nem vesznek ki a cégből. Ez nem volt mindig így, például 2019-ben 24,6 milliárd forintot vettek ki. Ellenben arra is volt már példa, hogy nem nyúltak a nyereséghez. A BA Zrt. 2019-ben közel 110 milliárd forint nettó árbevételt könyvelhetett el, ami jelentős növekedésnek számított a 2018-as 95 milliárd forinthoz képest. Mind a légiforgalmi, mind a kereskedelmi bevételek szépen gyarapodtak. Az adózott eredmény pedig mintegy 29 milliárd forint lett, ez 2018-ban 24,6 millárd forint volt. Míg ezt 2019-ben kivették a társaságból, addig 2020-ban inkább eredménytartalékba helyezték a pénzt.

Utas áll a mozgólépcsőn a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Fotó: MTI, Kovács Tamás
Utas áll a mozgólépcsőn a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Fotó: MTI, Kovács Tamás

Most szintén nem nyúltak a pénzhez. A légiforgalmi és a kereskedelmi bevételek is azt jelzik, hogy visszatért az élet a reptérre: légiforgalomból a 2021-es 91 millió euró után tavaly 190 millió euró jött össze, míg a kereskedelmi forgalom 82 millió euró lett.

A Budapest Airport tulajdonosai hosszú távú, stratégiai befektetők, akik annak ellenére elkötelezettek a repülőtér folyamatos fejlesztése mellett, hogy osztalék kifizetésére a 2022-es év eredményei után sincs lehetőség.

- közölték. Kam Jandu vezérigazgató pedig az Orbán-kormánynak is üzent: szerinte ha összevetjük a budapesti légikikötő teljesítményét és a Covidból való kilábalásának ütemét más hasonló európai repülőterekével, a mutatókon visszaköszön a lassabb felépülés, ami az ország gazdasági környezetének – a magas inflációnak, az időnként az egekbe szökő árfolyamoknak és az ágazatunkat sújtó extraprofitadónak – tudható be.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szinte mindegyik Kormányinfón elmondja, hogy zajlanak a tárgyalások  areptér megvételéről, a reptér viszont nem eladó, amit a tulajdonosok el is mondtak az Európai Parlament delegációjának.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!