Május 25.-én életbe lép az új európai adatvédelmi szabályozás a GDPR (General Data Protection Regulation), amely a személyes adatok védelmét szabályozza. Az adatkezelés célhoz kötöttsége ugyan eddig is előírás volt, de a jövőben ezt még szigorúbban fogják venni, így a felhasználókról a tájékoztatásuk nélkül gyakorlatilag semmit nem tárolhatnak a médiacégek.
Ez pedig az amerikai vállalatoknál alaposan kiverte a biztosítékot, amelyek éppen a userek profilozása révén tudnak egyre pontosabban célzott hirdetéseket kínálni, és így magasabb bevételekhez jutni. Az első reakciókat éppen ezért finoman fogva sem lehet szokványosnak nevezni.
A Los Angeles Times, a Chicago Tribune és számos más nagy kiadvány tulajdonosa a Tronc például egyszerűen kitiltotta oldalairól az európai felhasználókat. Ha valaki EU-s ip-címről próbálja a kiadó oldalait felkeresni, akkor az amerikai cég szerverei blokkolják a tartalmakat. Az elsősorban helyi hírsite-okat üzemeltető Lee Enterprises is hasonló lépés mellett döntött, az ő oldalaik sem érhetőek el az EU területéről.
Az amerikai médiavállalatok óvatossága persze nem alaptalan, hiszen a GDPR keretében nagyon komoly, akár 20 millió eurós büntetésekkel is szankcionálhatják a szabályok ellen vétő vállalkozásokat. Ráadásul a Facebook, illetve az azóta megszűnt Cambridge Analytica botránya mindenki számára jelezte, hogy a tengerentúli médiavállalatok, és a velük együttműködő cégek nem törődnek a személyes adatok védelmének kérdésével, ha amiatt profittól esnek el. Éppen ezért, miközben a kisebb helyi vállalatok vélhetőleg – legalább informálisan – mentességet kapnak, addig a nagy nemzetközi cégek tevékenységét alapos ellenőrzés alá fogják vonni.
Brutális választ adtak az amerikai médiavállalatok az új szabályozásra
Pénteken lépett életbe az EU új adatvédelmi és adatkezelési szabályozása, amelyet általában a GDPR rövidítéssel használnak. Az amerikai cégek egyelőre nem tudnak, vagy nem akarnak megfelelni az előírásoknak.