A hazai e-kereskedelmi szereplők kifejezetten elkötelezettek a határokon átnyúló kereskedelem erősítésében, legalábbis ez derült ki az Acomware cseh digitális ügynökség korábbi vizsgálata nyomán. Noha a koronavírus-járvány letörte a külpiacok felé irányuló törekvéseket, ma már semmi sem gátolja a piac szereplőit, hogy megfelelő exportterv birtokában a külpiacok meghódítását tervezzék.
Noha az általános vélekedés szerint megfelelő exportterv, erős marketing és stabil logisztikai szolgáltatások birtokában bárki sikeressé válhat az külpiacokon, nem árt tisztában lenni a buktatókkal sem. Az általános trendek követése és a nemzetközi online piacok folyamatos növekedése segíthet elkerülni ezeket a buktatókat, de mindenképpen alapos tervezésre van szükség.
A lehetőségek kiaknázásának legfontosabb része a célpiac vagy célpiacok megválasztása. Hatalmas különbségek mutatkozhatnak a közép-kelet-európai, a nyugat-európai vagy akár az ázsiai piacok között. Mindegyik rendelkezik olyan sajátosságokkal, amely meghatározza a piacszerzés lehetőségét.
Nem túlzás kijelenteni, hogy napjainkban a közép-kelet-európai régió iránti érdeklődés a legmeghatározóbb a magyar e-kereskedők körében. Hozzávetőlegesen 125 milliós piacról beszélünk, ami magába foglalja Lengyelországot, Csehországot, Szlovákiát, Magyarországot, Romániát és a jugoszláv utódállamokat. A terület rendkívül sokszínű, ami távol tartja a legnagyobb globális szereplőket; ez alól Lengyelország kivételnek mondható, ahol az Amazon saját platformmal van jelen. A CEE-régió minden országa jelentős növekedést volt képes felmutatni az utóbbi években, aminek a koronavírus-járvány során megváltozott vásárlói viselkedés újabb lendületet adott.
A megkérdezett marketingszakértő arra figyelmeztet, hogy a hazai szereplők külföldi terjeszkedésben elért sikerei a mai napig igencsak szolidak… Sikerként említhetjük az Extreme Digital külföldi portfólióját, de sokkal inkább jellemző, hogy a külföldi szereplők válnak sikeressé Magyarországon, mintsem fordítva. Ha szemügyre vesszük a GKI Digital által közzétett toplistát, azt látjuk, hogy a magyar alapítású Extreme Digital mellett a külföldi eredetű eMAG, a MediaMarkt, az Alza, a Tesco és a Telekom a leginkább meghatározó szereplő a hazai e-kereskedelemben.
Az itt felsorolt szereplők közös pontja, hogy mindegyik jól tervezett stratégiával érkezett a magyar piacra. A megkérdezett szakértő szerint hasonló tudatosságra van szüksége mindenkinek, aki sikereket szeretne elérni külföldön. És ez természetesen igaz a kkv-szektorból érkező szereplőkre is.
Mindenekelőtt a piaci trendek alapos feltérképezésére van szükség; meg kell határozni a főbb konkurenseket, illetve tisztában kell lenni azok forgalmával és tevékenységével.
Ezt követően piacfelmérésre van szükség, szerencsére ehhez a Google több ingyenes eszközt biztosít; meg kell határozni a vásárlói igényeket, illetve a termékkörök iránti általános érdeklődés mértékét. Ezt követően már elvégezhető a költségkalkuláció; vegyük számba, mennyit kell költenünk egy-egy vásárlóra, illetve mérjük fel, hogy a teljesítés milyen plusz költségeket ró ránk.
Óvakodjunk a webáruházunk vevőszerző képességének túlértékelésétől, maradjunk reálisak a lehetőségeinket illetően! Ha kellő alapossággal mértük fel a piacra lépés lehetőségeit és költségeit, nagy valószínűséggel reális képet kapunk az elérhető profitról.