Itt az ideje, hogy leírjuk: egészen elképesztő évet fut a Mol. Ehhez elég csak átnézni a Gazdasági Versenyhivatal oldalát, ahol egymást követik a bejelentések, hogy az olajtársaság éppen milyen céget vásárolt fel részben vagy egészben.
A Mol Nyrt. meg kívánja szerezni az OGD Mogyoród Koncessziós Kft., az OGD Nagykáta Koncessziós Kft. és az OGD Ócsa Koncessziós Kft. üzletrészeinek 49-49 százalékát az O&GD Central Kft-től. A tervezett tranzakció következtében az O&GD Central Kft.-nek a céltársaságok feletti egyedüli irányítása a MOL Nyrt.-vel közös közvetlen irányítássá alakul
- ez például egy július 27-i bejegyzés.
Nos, a 2022-ben 21 milliárd forintos árbevételű, de minimálisan veszteséges O&GD Central Kft. a 2010-es évek óta működik Magyarországon, fő tevékenysége kőolaj-, földgáz-kutatás és termelés, hazánk elsőszámú független szénhidrogén- földgáz-kutató és -termelő nagyvállalata. A társaság tulajdonosa a holland székhelyű Sand Hill Petroleum B.V. olaj- és gázipari nagyvállalat, amely jelentős hálózatot épített ki Magyarországon.
Az még egy 2016-os hír volt, hogy a cég kutatásokat folytat a Körös, Nádudvar és Újléta kutatási területeken, emellett az Erdélyi-medence öt területére előkutatási engedéllyel rendelkezik. Új koncessziós területe pedig Berettyóújfalu, Mogyoród, Nagykáta és Ócsa. A szénhidrogén koncessziók 20 évre szólnak, ugyanakkor az időtartam egy alkalommal, újabb pályázat kiírása nélkül, a koncessziós szerződés időtartamának felével meghosszabbítható. Ebbe az üzletbe kapcsolódott be most a Mol.
Ez azonban csak az egyik tranzakció.
A Mol E-Mobilitás Vagyonkezelő Kft. közvetlen egyedüli irányítást szerez az ITK Holding Zrt. felett
- ez egy július 26-i bejelentés a GVH oldalán.
Eddig is tulajdonos volt a cégben a Mol, hiszen 2018-ban az olajtársaság megvásárolta a budapesti székhelyű és debreceni telephelyű ITK Holding Zrt. többségi részesedését, és ezzel az autóbuszos közösségi közlekedés piacára lépett. Tevékenységei között a legmeghatározóbb az autóbusz üzemeltetés és karbantartás, illetve utastájékoztató, valamint forgalomirányító rendszerek fejlesztése, üzemeltetése. A kisebbségi tulajdonos eddig Kossa György volt, aki az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója és a Debreceni Egyetemért Alapítvány kuratóriumának elnöke. Számos leánycége van a holdingnak, például a 7,6 milliárd forintos forgalmú és minimálisan nyereséges ITE Bus & Truck Kereskedelmi Kft., valamint a 15,7 milliárd forint árbevételű, de milliárdos veszteségű Inter Traction Electrics Kft.
Azt lapunk is megírta, hogy a Mol mostanában sorra vásárolja fel a cégeket, legutóbb az NHSZ Nemzeti Hulladékgazdálkodási Szolgáltató Kft. volt a soros. Előzmény, hogy egyedüli indulóként a Mol Nyrt. nyerte el a magyar állam által kiírt hulladékgazdálkodási koncessziós pályázatot, így 2023. július 1-től 35 évig az olajtársaság feladata lesz az évi közel 5 millió tonna magyarországi települési hulladék begyűjtése és kezelése.
A koncesszió részeként a Mol megvásárolta az állami kukaholdingnak becézett NHKV Zrt.-t (amely főleg a számlázást végzi), valamint a tényleges szemétszállítást is végző NHSZ-t. Mindkét társaságot milliárdokkal tömte ki az elmúlt években az állam. A vételár nem ismert, de az állami cég tavaly 3,5 milliárd forintos veszteséggel zárt.
Szintén a hulladékbiznisz része, hogy május végén megállapodást kötött a BayWa AG-vel a Szarvasi Biogázüzem megvásárlásáról. A hulladékfeldolgozó létesítmény szerves hulladékot használ villamos energia és hő előállítására, kapcsolt energiatermeléssel, körülbelül 4 megawatt elektromos csúcskapacitással. Az üzem évente több mint 40 000 tonna, a régió hústermeléséből származó hulladékot dolgoz fel, és további 53 000 tonna maradék hulladékot (például hígtrágyát és trágyát) a szomszédos állattartó és húsfeldolgozó gazdaságokból.
Március végén pedig pont került a Mol és társai nagy bizniszére. Ekkor közölték, hogy a Mol Nyrt. kizárólagos tulajdonában álló Mol RES Investments Zrt., a Főnix Magántőkealap és a Riverland Magántőkealap fejenként 4,9-4,9 millió darab Alteo Nyrt. törzsrészvénnyel rendelkezik, így az energetikai szolgáltató és kereskedő vállalatban az együttes befolyásuk 73,807 százalékra nőtt.
Van miből vásárolni. Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató áprilisban beszélt arról, hogy Minden idők legjobb pénzügyi eredményével zárták az előző évet, ezért az igazgatóság csaknem 280 milliárd forintos osztalék kifizetését javasolta, ami körülbelül 350 forint részvényenként. A jó eredményekben fontos tényező volt, hogy tavaly a második és harmadik negyedévben a magas energiaárak mellett a Mol a háború és a szankciók miatt diszkontált árú orosz kőolajat dolgozott fel. Az eddigi 40 százalék helyett viszont 95 százalékban elvonja az állam azt a pénzt, amit a Mol az olcsóbb orosz olajon nyert.