5p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Földgázfúrás, buszgyár, hulladék - lendületben van a Mol. Az olajtársaságnak a rekord bevételek után megjött az étvágya és sorra jelenti be a cégfelvásárlásokat.

Itt az ideje, hogy leírjuk: egészen elképesztő évet fut a Mol. Ehhez elég csak átnézni a Gazdasági Versenyhivatal oldalát, ahol egymást követik a bejelentések, hogy az olajtársaság éppen milyen céget vásárolt fel részben vagy egészben.

A Mol Nyrt. meg kívánja szerezni az OGD Mogyoród Koncessziós Kft., az OGD Nagykáta Koncessziós Kft. és az OGD Ócsa Koncessziós Kft. üzletrészeinek 49-49 százalékát az O&GD Central Kft-től. A tervezett tranzakció következtében az O&GD Central Kft.-nek a céltársaságok feletti egyedüli irányítása a MOL Nyrt.-vel közös közvetlen irányítássá alakul

- ez például egy július 27-i bejegyzés.

Nos, a 2022-ben 21 milliárd forintos árbevételű, de minimálisan veszteséges O&GD Central Kft. a 2010-es évek óta működik Magyarországon, fő tevékenysége kőolaj-, földgáz-kutatás és termelés, hazánk elsőszámú független szénhidrogén-  földgáz-kutató és -termelő nagyvállalata. A társaság tulajdonosa a holland székhelyű Sand Hill Petroleum B.V. olaj- és gázipari nagyvállalat, amely jelentős hálózatot épített ki Magyarországon.

Az még egy 2016-os hír volt, hogy a cég kutatásokat folytat a Körös, Nádudvar és Újléta kutatási területeken, emellett az Erdélyi-medence öt területére előkutatási engedéllyel rendelkezik. Új koncessziós területe pedig Berettyóújfalu, Mogyoród, Nagykáta és Ócsa. A szénhidrogén koncessziók 20 évre szólnak, ugyanakkor az időtartam egy alkalommal, újabb pályázat kiírása nélkül, a koncessziós szerződés időtartamának felével meghosszabbítható. Ebbe az üzletbe kapcsolódott be most a Mol.

Ez azonban csak az egyik tranzakció. 

A Mol E-Mobilitás Vagyonkezelő Kft. közvetlen egyedüli irányítást szerez az ITK Holding Zrt. felett

- ez egy július 26-i bejelentés a GVH oldalán.

Eddig is tulajdonos volt a cégben a Mol, hiszen 2018-ban az olajtársaság megvásárolta a budapesti székhelyű és debreceni telephelyű ITK Holding Zrt. többségi részesedését, és ezzel az autóbuszos közösségi közlekedés piacára lépett. Tevékenységei között a legmeghatározóbb az autóbusz üzemeltetés és karbantartás, illetve utastájékoztató, valamint forgalomirányító rendszerek fejlesztése, üzemeltetése. A kisebbségi tulajdonos eddig Kossa György volt, aki az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója és a Debreceni Egyetemért Alapítvány kuratóriumának elnöke. Számos leánycége van a holdingnak, például a 7,6 milliárd forintos forgalmú és minimálisan nyereséges ITE Bus & Truck Kereskedelmi Kft., valamint a 15,7 milliárd forint árbevételű, de milliárdos veszteségű Inter Traction Electrics Kft.

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója. Fotó: Mol
Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója. Fotó: Mol

Azt lapunk is megírta, hogy a Mol mostanában sorra vásárolja fel a cégeket, legutóbb az NHSZ Nemzeti Hulladékgazdálkodási Szolgáltató Kft. volt a soros. Előzmény, hogy egyedüli indulóként a Mol Nyrt. nyerte el a magyar állam által kiírt hulladékgazdálkodási koncessziós pályázatot, így 2023. július 1-től 35 évig az olajtársaság feladata lesz az évi közel 5 millió tonna magyarországi települési hulladék begyűjtése és kezelése.

A koncesszió részeként a Mol megvásárolta az állami kukaholdingnak becézett NHKV Zrt.-t (amely főleg a számlázást végzi), valamint a tényleges szemétszállítást is végző NHSZ-t. Mindkét társaságot milliárdokkal tömte ki az elmúlt években az állam. A vételár nem ismert, de az állami cég tavaly 3,5 milliárd forintos veszteséggel zárt.

Szintén a hulladékbiznisz része, hogy május végén megállapodást kötött a BayWa AG-vel a Szarvasi Biogázüzem megvásárlásáról. A hulladékfeldolgozó létesítmény szerves hulladékot használ villamos energia és hő előállítására, kapcsolt energiatermeléssel, körülbelül 4 megawatt elektromos csúcskapacitással. Az üzem évente több mint 40 000 tonna, a régió hústermeléséből származó hulladékot dolgoz fel, és további 53 000 tonna maradék hulladékot (például hígtrágyát és trágyát) a szomszédos állattartó és húsfeldolgozó gazdaságokból.

Március végén pedig pont került a Mol és társai nagy bizniszére. Ekkor közölték, hogy a Mol Nyrt. kizárólagos tulajdonában álló Mol RES Investments Zrt., a Főnix Magántőkealap és a Riverland Magántőkealap fejenként 4,9-4,9 millió darab Alteo Nyrt. törzsrészvénnyel rendelkezik, így az energetikai szolgáltató és kereskedő vállalatban az együttes befolyásuk 73,807 százalékra nőtt.

Van miből vásárolni. Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató áprilisban beszélt arról, hogy Minden idők legjobb pénzügyi eredményével zárták az előző évet, ezért az igazgatóság csaknem 280 milliárd forintos osztalék kifizetését javasolta, ami körülbelül 350 forint részvényenként. A jó eredményekben fontos tényező volt, hogy tavaly a második és harmadik negyedévben a magas energiaárak mellett a Mol a háború és a szankciók miatt diszkontált árú orosz kőolajat dolgozott fel. Az eddigi 40 százalék helyett viszont 95 százalékban elvonja az állam azt a pénzt, amit a Mol az olcsóbb orosz olajon nyert.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!