Az idő múlásával a sport egyre elterjedtebbé vált az átlagemberek életében is. Mégis elmondható, hogy a versenyszerű sport továbbra is elválik a szabadidős sporttól, nemcsak a teljesítményt tekintve, hanem a ráfordított összegek szempontjából is. Sőt, a profi csapatok között is lényeges különbségek vannak, hiszen a versenyszerű sport továbbra is kettéválik, az elit sportolók ligájára és azokéra, akik teljesítménye kevésbé kiemelkedő. És amikor az élcsapatok költségvetéséről van szó, akkor nem hagyhatjuk figyelmen kívül a sportfogadás és az ezen keresztül történő szponzoráció hatásait sem.
De mi különbözteti meg ezeket a csapatokat egymástól, mi az a tényező, ami lehetővé teszi, hogy például a Barcelona csapata az UEFA Bajnokok ligája legjobb csapatai között legyen, míg más csapatok ennél sokkal gyengébb bajnokságokban is csak nagy küzdelmek árán tudjanak teljesíteni? Természetesen a pénz, és a csapatokra fordítható összegek.
A szponzoráció hatásai
Már csak azért sem, mert ha a foci példájánál maradunk, akkor elmondható, hogy egyes becslések szerint az európai labdarúgás fogadási szponzorációból közel 500 millió dolláros bevételre tett szert a 2020/21-es szezonban. Ezek a közvetlenül adott támogatások már önmagukban is elegendőek lennének ahhoz, hogy hatalmas különbségeket okozzanak az egyes csapatok között, mivel természetesen van összefüggés a csapatok teljesítménye és a szponzoráció között. Egy vállalat számára csak olyan csapatot érdemes szponzorálni, amelynek jó a hírneve és az eredményei is. És fordítva, minél nagyobb egy csapat rendelkezésére álló összeg, annál többet költhet az utánpótlásra, új játékosokra, edzőkre, edzőtáborokra, azaz a még jobb teljesítmény elérésére.
A fent elmondottak azonban nemcsak az egyes csapatok, de az egyes országok bajnokságai között is hatalmas különbségeket okoznak. Angliában például a futball népszerűsége töretlen, és egy-egy Premier League mérkőzés során -rengetegen követik figyelemmel a mérkőzéseket a tv-ben. Ez természetesen nagyobb reklámértéket is jelent a szponzoroknak, így ennek megfelelően az angol csapatok nagyobb arányban részesülnek a vállalatok különböző támogatási programjából. Mindezt alátámasztja, hogy a Premier League-ben résztvevő csapatok 40 százalékának valamelyik fogadási iroda a szponzora.
A szponzoráció és a globalizált világ
Érdekes kérdés azonban, hogy a globalizációval és a média felületek határokon átívelő elérhetőségével hogyan változik a szponzoráció hatása a csapatok és a vállalatok esetében egyaránt. A profi élvonalbeli labdarúgás mára valóban globális szórakoztatóiparrá fejlődött, amely tele van nemzetiségen, nemen és demográfiai csoportokon átívelő márkákkal. Hiszen ma már a nagy csapatok mérkőzései, valamint a nemzeti bajnokságok online és a televízióban is a világ bármely pontjáról követhetők, akár élőben is. Sőt, egyáltalán nem ritka az, hogy egy-egy csapat nagy rajongótáborral rendelkezik akár egy másik földrészen is.
Természetesen ez új dimenziókat nyithat meg a csapatok szponzorációjában is, hiszen akár még értékesebb lehet támogatni egy-egy klubot. Különösen igaz ez akkor, ha egy globális márkáról van szó. Ezzel pedig tovább nyílhat az olló az egyes csapatok gazdasági lehetőségei között is, amely egyre nagyobb szakadékot eredményezhet akár a profi sporton belül is. Hogy valóban ezt hozza-e a jövő, azt egyelőre természetesen nem tudjuk, de abban biztosak vagyunk, hogy a sport szponzorációja hatalmas változásokat okozhat az egyes sportágak népszerűségében, és akár fennmaradásában is.