3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet már most megnyitná a bértárgyalásokat, de a BKV vezetése még a kánikulapótlék ügyén se jutott túl.

A BKV-nál hivatalosan még szó sem esett a jövő évi béremelésről, de az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) – a cégnél működő három reprezentatív szakszervezet egyike –, már most kezdeményezi az egyeztetések megnyitását. Idén 15 százalékos követeléssel indítanak – derül ki az érdekképviselet közleményéből.

Naszályi Gábor, az EKSZ elnöke azért tartaná fontosnak a tárgyalások mielőbbi megkezdését, hogy a BKV-s munkavállalók ne valamikor nyáron jussanak hozzá a bérkülönbözethez. Erre ugyanis már többször volt példa.

A cégvezetés taktikája, vélhetően a tulajdonost képviselő főpolgármester utasítására, hagyományosan az, hogy hónapokig nem tesz ajánlatot – vagy legfeljebb nulla százalékost –, majd a végén, mintegy ultimátumként mégis előkerül egy érdemi, bár megalázóan alacsony százalék – magyarázza.

A szakszervezet azt is el akarja kerülni, hogy vállalhatatlan helyzetbe kényszerítse őket a menedzsment úgy, ahogy azt már korábban többször is tette azzal, hogy 24 órát sem hagyott ajánlatának a megvitatására, megfontolására, értékelésére.

Az idei bérmelés mértékéről egyébként idén januárban döntött a Fővárosi Közgyűlés. A bérfejlesztés átlagos mértéke 12 százalék volt, amelyből 5 százalék az alapbérfejlesztést, 7 százalék a bérfelzárkóztatást szolgálta. A bérfejlesztés hatására a társaságnál idén 6,9 milliárd forinttal növekedtek a személyi jellegű ráfordítások. 

Az EKSZ elnöke attól tart, ha a cégvezetés az idén sem hajlandó többet adni, akkor újabb elvándorlási hullám kezdődhet, s ismét milliárdokat kell költenie a cégnek új sofőrök kiképzésére. Igaz, a létszámhelyzet a járművezetők körében javult valamelyest, azonban más területen, például a karbantartóknál továbbra is súlyos hiány van, s ha nem lesznek elfogadható bérek, a helyzet csak tovább romlik – magyarázza Naszályi.

A cégvezetés alacsony fizetési hajlandóságát jelzi a kánikulapénz körüli hallgatás. A nyári időszakra megígért extrajuttatás kifizetéséről a korábbi tervezet szerint szeptember 20. és 30. között kell megállapodni.

A cégvezetés szeptember 19-ére ki is tűzte a téma megtárgyalását, ám az utolsó pillanatban elhalasztotta azt szeptember 30-ára. Az EKSZ elnöke attól tart, hogy a cég örömmel elfeledkezne az ígéretről. Egyelőre azt sem tudni, hogy mennyi pénz jut erre és arról sincs információ, hogy pontosan kik kaphatnak ebből a keretből.

Mindezeken túl a túlórapénzeket is felvenné a tárgyalások napirendjére az EKSZ. Ezt Naszályi Gábor a napokban felröppent rabszolgatúlóra beélesítésének hírére reagálva közölte. A munkáltató a kollektív szerződés alapján 300 túlórát rendelhet el. Az ennél több, akár 400-ra növelt pluszórákról minden munkavállalóval egyénileg kell megállapodni, ebbe nincs beleszólása a szakszervezetnek. Azt azonban elvárja, hogy a kiemelt számú túlmunkát a BKV kiemelten, 150 százalékos pótlékkal „díjazza”. Naszályi Gábor arra hívta fel a munkavállalók figyelmét, hogy az egyéni megállapodást senkinek nem kötelező elfogadnia, csak az írjon alá, aki valóban sokat akar dolgozni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!