2020. május 15. 17:11

Az EKR az elektronikus közbeszerzési rendszer rövidítése. A rendszer a közbeszerzésekért felelős minisztérium, ill. a Miniszterelnökség által üzemeltetett központi közbeszerzési nyilvántartás és eljárások elektronikus lebonyolítását támogató informatikai hálózat, amely 2018 áprilisa óta működik. A rendszert és működését ki kell ismerni, és bizony tapasztalatot igényel a használata, amihez cikkünkben szeretnénk támpontokat adni. 

Minden hazai közbeszerzést az EKR rendszerén keresztül kell lebonyolítani, a hálózat online módon segíti megvalósítani az elektronikus közbeszerzési folyamatokat. A rendszer összekapcsolódik a Közbeszerzési Hatóság és az Európai Unió Kiadó Hivatala (TED) hirdetménykezelő informatikai rendszereivel, így minden információ és adat a megfelelő helyekre fut be, azokról lista és statisztika is készül.

Az EKR célja

Az elektronikus kommunikációs közbeszerzést az EU 2014-es irányelvei alapján kellett bevezetni.  „A tagállamok biztosítják, hogy az ezen irányelv szerinti minden kommunikációra és információcserére – különös tekintettel az elektronikus benyújtásra – elektronikus kommunikáció eszközök útján kerüljön sor, e cikk követelményeinek megfelelően.”

Az EKR létrehozásának és működtetésének céljai a közbeszerzési eljárások átláthatóságának fokozása, az eljárások gyorsabb lebonyolítása, az eljárási folyamatok egyszerűsítése, az adminisztrációs terhek csökkentése, és a közbeszerzési eljárások ellenőrzésének támogatása. Ráadásul az EU környezetvédelmi irányelvei is előtérbe kerülhetnek, hiszen lényeges papírmennyiséget takaríthatunk meg.

Az EKR-ről röviden

Az EKR rendszer használata regisztrációhoz kötött, de bizonyos mélységben anélkül is használható. A rendszerhasználati díjat az eljárást megindító ajánlatkérő fizeti. Az ajánlattevők ingyenesen használhatják a rendszert.

A közbeszerzési eljárásban ajánlatkérőként eljáró szervezetnek regisztrálnia kell magát, amit a Közbeszerzési Hatóság fog jóváhagyni. Az ajánlattevőknek ugyancsak regisztrálniuk kell, mivel ajánlattételre vagy részvételre csak regisztrált gazdasági szereplő hívható fel.

A gazdasági szereplőnek rögzítenie kell, hogy kis- vagy középvállalkozásként regisztrál-e, a rendszer adatait pedig mindig frissen kell, hogy tartsa, tehát bármilyen bekövetkező változást a rendszerben rögzítenie kell, mert a közbeszerzési eljárásokban az aktuális állapot szerint lehet részt venni.

Az EKR-nek két felülete van, a publikus, és a regisztrációhoz kötött felület. Előbbin informálódni lehet, utóbbin pedig az ajánlattevők és ajánlatkérők már létre is tudják hozni a közös projekteket. Az ajánlattevők számára a rendszer ingyenesen használható, adataik szerepelnek a rendszerben, de nem listázhatóak, tehát védettek.

Kik regisztrálnak az EKR-be?

  •     az ajánlatkérők
  •     ajánlattevők 
  •     közbeszerzési szaktanácsadók
  •     Közbeszerzési Hatóság munkatársai 
  •     egyéb szervezetek hasonló képviselői

Mi található meg a publikus részen?

Elérhető regisztráció nélkül:

  •     Az ajánlatkérő nyilvántartás: az ajánlatkérőként szereplő szervezetek adatait tartalmazó lista
  •     FAKSZ nyilvántartás: a közbeszerzési szaktanácsadóként eljáró személyek listája
  •     Közbeszerzési tervek: az ajánlatkérő szervezetek éves közbeszerzési terveit tartalmazó nyilvántartás
  •     Megindított eljárások: a közbeszerzési törvény által biztosított átláthatóság alapján a megindított eljárásokat tartalmazó lista. Innen tájékozódhatnak az ajánlattevők, hogy mely közbeszerzési eljárásokban indulhatnak el
  •     Hirdetmények
  •     Feltöltött vagy fogadott elektronikus számlák listái
  •     Támogatások: kézikönyvek, oktatóvideók, helpdesk, e-learning

Mi zajlik a regisztrációhoz kötött felületen?

A regisztrált ajánlatkérők és az ajánlattevők bejelentkezés után ezen a felületen tudnak kommunikálni, jelentkezni, és az egész pályázat itt zajlik le. Ide tartozik maga az eljárás megindítása, az adatok és dokumentumok rögzítése, a hirdetmények feladása, jelentkezések és ajánlatok megküldése majd elbírálása, eredmény közlés, és  a szerződéskötés is.

Kivételek

Néhány esetben el lehet térni az EKR-től, illetve bizonyos fázisokban nincs szükség kötelezően az elektronikus kommunikációra. Ez az eljárás előkészítése, a szerződés megkötése és az azt követő kommunikáció.

Speciális esetekben szintén nincs szükség EKR-re: hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásoknál, mint pl. tőzsdei beszerzés, felszámolási eljárás, végelszámolás, végrehajtás során történő beszerzés, illetve bizonyos esetekben más rendszerben is történhet a kommunikáció.

A papír alapú eljárásokról való átszokás nem könnyű, de az EKR működésében és a közbeszerzések lebonyolításában szerencsére segítségünkre lehetnek különböző szervezetek, szakmai cégek.
 

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.