5p

Az EKR az elektronikus közbeszerzési rendszer rövidítése. A rendszer a közbeszerzésekért felelős minisztérium, ill. a Miniszterelnökség által üzemeltetett központi közbeszerzési nyilvántartás és eljárások elektronikus lebonyolítását támogató informatikai hálózat, amely 2018 áprilisa óta működik. A rendszert és működését ki kell ismerni, és bizony tapasztalatot igényel a használata, amihez cikkünkben szeretnénk támpontokat adni. 

Minden hazai közbeszerzést az EKR rendszerén keresztül kell lebonyolítani, a hálózat online módon segíti megvalósítani az elektronikus közbeszerzési folyamatokat. A rendszer összekapcsolódik a Közbeszerzési Hatóság és az Európai Unió Kiadó Hivatala (TED) hirdetménykezelő informatikai rendszereivel, így minden információ és adat a megfelelő helyekre fut be, azokról lista és statisztika is készül.

Az EKR célja

Az elektronikus kommunikációs közbeszerzést az EU 2014-es irányelvei alapján kellett bevezetni.  „A tagállamok biztosítják, hogy az ezen irányelv szerinti minden kommunikációra és információcserére – különös tekintettel az elektronikus benyújtásra – elektronikus kommunikáció eszközök útján kerüljön sor, e cikk követelményeinek megfelelően.”

Az EKR létrehozásának és működtetésének céljai a közbeszerzési eljárások átláthatóságának fokozása, az eljárások gyorsabb lebonyolítása, az eljárási folyamatok egyszerűsítése, az adminisztrációs terhek csökkentése, és a közbeszerzési eljárások ellenőrzésének támogatása. Ráadásul az EU környezetvédelmi irányelvei is előtérbe kerülhetnek, hiszen lényeges papírmennyiséget takaríthatunk meg.

Az EKR-ről röviden

Az EKR rendszer használata regisztrációhoz kötött, de bizonyos mélységben anélkül is használható. A rendszerhasználati díjat az eljárást megindító ajánlatkérő fizeti. Az ajánlattevők ingyenesen használhatják a rendszert.

A közbeszerzési eljárásban ajánlatkérőként eljáró szervezetnek regisztrálnia kell magát, amit a Közbeszerzési Hatóság fog jóváhagyni. Az ajánlattevőknek ugyancsak regisztrálniuk kell, mivel ajánlattételre vagy részvételre csak regisztrált gazdasági szereplő hívható fel.

A gazdasági szereplőnek rögzítenie kell, hogy kis- vagy középvállalkozásként regisztrál-e, a rendszer adatait pedig mindig frissen kell, hogy tartsa, tehát bármilyen bekövetkező változást a rendszerben rögzítenie kell, mert a közbeszerzési eljárásokban az aktuális állapot szerint lehet részt venni.

Az EKR-nek két felülete van, a publikus, és a regisztrációhoz kötött felület. Előbbin informálódni lehet, utóbbin pedig az ajánlattevők és ajánlatkérők már létre is tudják hozni a közös projekteket. Az ajánlattevők számára a rendszer ingyenesen használható, adataik szerepelnek a rendszerben, de nem listázhatóak, tehát védettek.

Kik regisztrálnak az EKR-be?

  •     az ajánlatkérők
  •     ajánlattevők 
  •     közbeszerzési szaktanácsadók
  •     Közbeszerzési Hatóság munkatársai 
  •     egyéb szervezetek hasonló képviselői

Mi található meg a publikus részen?

Elérhető regisztráció nélkül:

  •     Az ajánlatkérő nyilvántartás: az ajánlatkérőként szereplő szervezetek adatait tartalmazó lista
  •     FAKSZ nyilvántartás: a közbeszerzési szaktanácsadóként eljáró személyek listája
  •     Közbeszerzési tervek: az ajánlatkérő szervezetek éves közbeszerzési terveit tartalmazó nyilvántartás
  •     Megindított eljárások: a közbeszerzési törvény által biztosított átláthatóság alapján a megindított eljárásokat tartalmazó lista. Innen tájékozódhatnak az ajánlattevők, hogy mely közbeszerzési eljárásokban indulhatnak el
  •     Hirdetmények
  •     Feltöltött vagy fogadott elektronikus számlák listái
  •     Támogatások: kézikönyvek, oktatóvideók, helpdesk, e-learning

Mi zajlik a regisztrációhoz kötött felületen?

A regisztrált ajánlatkérők és az ajánlattevők bejelentkezés után ezen a felületen tudnak kommunikálni, jelentkezni, és az egész pályázat itt zajlik le. Ide tartozik maga az eljárás megindítása, az adatok és dokumentumok rögzítése, a hirdetmények feladása, jelentkezések és ajánlatok megküldése majd elbírálása, eredmény közlés, és  a szerződéskötés is.

Kivételek

Néhány esetben el lehet térni az EKR-től, illetve bizonyos fázisokban nincs szükség kötelezően az elektronikus kommunikációra. Ez az eljárás előkészítése, a szerződés megkötése és az azt követő kommunikáció.

Speciális esetekben szintén nincs szükség EKR-re: hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásoknál, mint pl. tőzsdei beszerzés, felszámolási eljárás, végelszámolás, végrehajtás során történő beszerzés, illetve bizonyos esetekben más rendszerben is történhet a kommunikáció.

A papír alapú eljárásokról való átszokás nem könnyű, de az EKR működésében és a közbeszerzések lebonyolításában szerencsére segítségünkre lehetnek különböző szervezetek, szakmai cégek.
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!