A másfél évtizeddel ezelőtt történt, több országot is behálózó vesztegetési ügy tárgyalása folyik a Budapesti Törvényszéken - a bizonyítási eljárás tegnap folytatódott. Ennek "főhőse" a budapesti metrószerelvények beszerzésének nyertese a francia Alstom cég, amely egy sor alvállalkozót alkalmazva tudta megszerezni az M2 és M4 metróvonalakon közlekedő szerelvények beszállításának lehetőségét.
Bár egy nagy-britanniai bíróság már felderítette a szövevényes ügy hátterét - és az ebben résztvevő cégek és magánszemélyek szerepét - a vesztegetési ügy itthon tovább folytatódik.
A keddi tárgyaláson a bizonyítás során a Honfran Kft. résztulajdonosát hallgatták ki. A cég, amely 2002-től 2009-ig állt kapcsolatban a francia céggel több magyarországi tenderen nyújtott "segítséget". A részben ma is külföldi tulajdonban levő Honfran a többi bevont vállalkozáshoz hasonlóan 0,5 százalékos sikerdíjért vett részt a metrótender előkészítésében. Amint az a tárgyaláson elhangzott 2006-2008 között összesen 1,2 millió eurós (340 millió forint) sikerdíjat tudtak leszámlázni az Alstomnak. Ez jócskán elmarad attól a 8,4 millió eurós összegtől, amit az Alstom két másik - külföldi - vállalkozásnak fizetett, bizonyíthatóan kenőpénzként.
Amint az már korábban kiderült az osztrák EuroContact Gmhb. 2,5 millió eurót a dán Hansen Aps pedig több mint 5 millió eurót kapott ilyen jogcímen. A tranzakcióba egy ponton bekapcsolódott a magyar AssistConsult Kft. is. A Medgyessy Péter volt miniszterelnök által alapított cég ma is közvetett módon hozzá köthető - az MP Europa Stratégiai Tanácsadó cég ugyanis résztulajdonosa az AssistConsultnak.
A budapesti per - amelynek elsőrendű vádlottja Zalman Shahbaz és a gyanúsítottak között további négy fő szerepel - tárgyalásán az Alstom magyarországi kapcsolatrendszerét igyekszik felderíteni. A Honfran résztulajdonos-ügyvezetőjét arról kérdezték, hogy milyen politikai és gazdasági ráhatást tapasztalt a metrótender kiírása előtt és az értékelés során. Felvetődött például Elekes Márton neve, aki Lugosi Zoltán Honfran igazgató barátjának említett - ő egyébként a tendert elbíráló bizottság tagja is volt.
Lugosi Zoltán szerint
a pályázat során kiderült, hogy a legjobb pénzügyi ajánlatot az orosz Metrovagonmash és a kanadai Bombardier adta. Az Alstrom előnye viszont abban rejlett hogy magyar partnert a Ganz Transelektro céget is bevont - és ettől is reméltek kedvező elbírálást.
Az Alstom egy szingapúri "tapasztalatcserére" is meghívta a főváros és a BKV vezetőit, de azok ezt az utat nem vették igénybe - pontosabban csak az eredményhirdetést követően fogadták el az Alstom invitálását. (A francia cég a pályázat előtt franciaországi gyártóbázisán is vendégül látta a fővárosi szakembereket.)
A keddi tárgyaláson kiderült, hogy a Hofran által lebonyolított háttér megbeszélések egyik kulcskérdése a magyarországi Alstom cégek saját tőkéjének nagysága volt. Mivel ez nem teljesen felelt meg a tenderkiírásban rögzítetteknek, felvetődött, hogy a spanyolországi Alstom legyen a pályázó a metrókocsik szállítására.
Elekes Márton mellett Aczél Zoltán és Terner Géza szerepéről is szeretett volna többet megtudni a bíróság. Nem sok sikerrel, ugyanis róluk az ügyvezető nem árult el sokat. Aczél amúgy már nem szerepel a gyanúsítottak listáján. Terner szerepe viszont érdekes. Tavaly év végén ugyanis a Fővárosi Törvényszék úgy döntött, megszünteti a büntetőeljárást ellene. A vád bűnsegédként elkövetett, gazdálkodó szervezet önálló intézkedésre jogosult dolgozójának kötelessége megszegésére irányuló vesztegetés bűntette volt. A 24. hu információi szerinti a vesztegetés passzív elkövetőit nem sikerült kideríteni, de a hatóságok úgy tudják, hozzájuk a pénz eljuttatását ő vállalta. A Hansentől érkező pénz 98,5 százalékát érdekeltségéhez, a Seychelles szigeteken bejegyzett Barrow's Enterprices Ltd.-nek utalták alvállalkozói szerződés alapján. Összesen 17,895 millió eurót utaltak át 2007 és 2010 között a Barrow's Szlovákiában vezetett bankszámláira - ezek más ügyleteket is takartak. Ebből 7,3 millió eurót vettek fel készpénzben, amit vélhetően továbbítottak. A bírósági végzés összegzése korábban ezt tartalmazta.
Az ügyben tapasztalható bizonytalanságot az erősítette, hogy vele kapcsolatban már hoztak bírósági döntést, és ugyanazon ügyben az Unió országaiban műkődő bíróságok már nem "ismételhetnek". A brit Súlyos Csalási Ügyek Hivatala (Serious Fraud Office – SFO) még 2011-ben jogsegélykérelemmel fordult az osztrák korrupcióellenes ügyészséghez. Az SFO azt gyanította, hogy ők ketten 2005-től kenőpénzeket juttattak el magyar hivatalos személyekhez, és pártokhoz, hogy ezzel is segítsék az Alstom győzelmét a metrótenderen. Az osztrák hatóságok azonban háromévnyi nyomozás után sem találtak megfelelő bizonyítékot, így 2014-ben jogerősen megszüntették az eljárást. A kétszeres eljárás tilalma tehát megalapozottnak látszik. Hogy a magyar bíróság valóban kiengedi-e a perből vagy sem Ternert, az várhatóan néhány napon belül kiderül. A bécsi bíróság vele kapcsolatban korábban azt is megállapította, hogy a vád szerinti vesztegetés büntette legkésőbb 2015-ben elévült, ezért vesztegetés bűntette miatt ellene már nem folytatható nyomozati eljárás.