4p

A Mol tudott a problémáról, de csak napokkal később zárta el a vezetéket. A civilek és a Greenpeace is súlyos kérdéseket vetettek fel.

A Mol tavaly októberben jelentette be, hogy olajszivárgást észlelt a Pécs és Százhalombatta közötti vezetékükben Gárdony mellett. Azóta kiderült, hogy a területen közel 500 köbméter kőolajszármazék, gázolaj és benzin folyt ki, ennek jó része már azután, hogy a Mol szeptember elején érzékelte, hogy valahol folyik a gázolaj a vezetékből.

Csütörtökön az Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottságában tartottak meghallgatást az ügyben, ahol a Mol és az Energiaügyi Minisztérium képviselői mellett a Greenpeace szakértője és egy helyi civil szervezet képviselője felszólalt – írja a Telex.

A csaknem két órás meghallgatás után már többet tudni a katasztrófa részleteiről, de az ellenzéki képviselők és környezetvédelmi szakemberek szerint elég kevés kérdésre kaptak egyértelmű és megnyugtató választ. Például arra, hogy kármentés során mennyire sikerül majd csökkenteni a szennyezést, vagy hogy a Mol miért folyatta a vezetékben az üzemanyagot még azután is, hogy már tudták, hol lyukadt ki. Az kiderült viszont, hogy a kormányhivatal hogyan akadályozta, hogy az ügyben dolgozó, lakosságot tájékoztatni akaró civilek hozzájussanak a szükséges információkhoz, és az is, hogy milyen fontos a Szuverenitásvédelmi Hivatal által támadott sajtó szerepe az ilyen ügyekben.

Elöregedtek a vezetékek. Képünk illusztráció
Elöregedtek a vezetékek. Képünk illusztráció
Fotó: MTI

Ahogy arról az Átlátszó.hu a Mol dokumentumai alapján beszámolt, a cég szeptember 10-én érzékelte, hogy nagy mennyiségű üzemanyag hiányzik a vezetékből. Ekkor arra gyanakodtak, hogy valahol valaki lop, vagyis csapolja a vezetéket, amire sok példa volt, különösen az 1990-as években. A Mol narratívájában ez a gyanú is magyarázat arra, miért nem siettek megtalálni a hiány okát, hiszen ha valaki lopja az üzemanyagot, az nem folyik el. Később viszont kiderült, hogy nem lopják az üzemanyagot, hanem az 50 éves vezeték elöregedett és megrepedt.

A repedést végül egy GPS jeladóval ellátott csőgörénnyel találták meg, ezután leállították a vezetéket, kivágták a sérült csővezeték 30 méteres szakaszát, kicserélték, és megkezdték a kártalanítást. Ennek részeként 4 tonna szénhidrogént gyűjtöttek össze, 1600 tonna szennyezett talajt szállítottak el, ami viszont még nem az összes szennyezés. Éppen ezért a Mol egy izolációs fal építésébe kezdett, hogy ne terjedhessen tovább a szennyezés, a környékbeli, szennyezett telkeket pedig a cég megvásárolja. A gárdonyi szennyezés után pedig a Mol bevezet majd egy új, ultrahangos vizsgálati módszert, amivel az ilyen, elöregedésből származó problémák is felmérhetők, ezzel pedig a most érintett csővezetéket fogják először átvizsgálni.

Az olajszivárgással kapcsolatban az egyik legnagyobb kérdés az, hogy ha a Mol már szeptemberben érzékelte, hogy hiányzik a vezetékből üzemanyag, miért telt el még 36 nap, mire leállították a vezetéket.

Emiatt Komjáthi Imre, az MSZP képviselője azt vetette föl, hogy a Molnál vagy nincsenek érvényben a csővezetékek üzemeltetésénél alapvető biztonsági funkciók, (például hogy automatikusan lereteszelik a vezetéket, ha a nyomásérzékelő problémát jelez), vagy van is ilyen rendszer, és ez megtörtént, akkor valaki a biztonsági előírásokat felülírta. Ha ez utóbbi a helyzet, ahogy ő gyanakszik rá, az a képviselő szerint – aki többször is elmondta, hogy a politikai pályafutása előtt a Borsodchemnél ilyen csővezetékekkel is foglalkozott, úgyhogy ért a téma technikai részéhez – azt jelenti, hogy ez az eset a Mol Csernobilja, ahol szándékos emberi mulasztás miatt történt katasztrófa.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!