Az európai autóipar válsága miatt azonban a magyarországi multik hivatalosan is megkezdhetik a létszámok megvágását a Vasas Szakszervezeti Szövetség szerint — írja a 24.hu.
Hiába a kormányzati optimizmus, iparági információk szerint egyre inkább az körvonalazódik, hogy a magyar járműágazat nem képes függetleníteni magát az európai autóipar súlyos válságától, a jövő év elején ráadásul tovább romolhat a helyzet.
„Kívülről nem látszik, de az egész hazai járműiparban elterjedt már az a hír, miszerint a vállalatok töredék időben termelnek, jellemzően 30–40 százalékos kapacitással működnek. A hétvégi termelésről le is álltak az üzemek, túlórák pedig csak bizonyos területen vannak” – mondta a lapnak László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke.
Alkalmatlanok
A feldolgozóiparban megjelent a passzív, „bújtatott” létszámcsökkentés. Az alelnök szerint az eszköz immár a teljes járműágazatban elterjedt. Konkrét példák alapján ez azt jelenti, hogy a munkaadók váratlanul munkaalkalmassági orvosi vizsgálatok alá vetik a dolgozókat, ezek pedig szigorúbbak, mint a korábbi években. Akiről kiderül, hogy nem alkalmas, annak felmondanak.
Akad olyan üzem, ahol egy nap alatt több mint 60 embert minősítettek alkalmatlanná– mondta László Zoltán.
Egy másik munkáltatói eszköz, hogy olyan szigorúan tartatják be a működési szabályzatot, ami korábban, a munkaerőhiányos időszakban elképzelhetetlen volt.