6p

Egy start-up fejlődési útja során az alapító szerepe dinamikusan változik, és cége jövője múlik azon, hogy ügyvezetőként képes-e ehhez alkalmazkodni. Zsigmond Levente, a Vespucci Partners befektetési igazgatója sorra vette a cégvezetésben rejlő kitörési pontokat és a lehetséges buktatókat.  

Zsigmond Levente, a Vespucci Partners befektetési igazgatója
Zsigmond Levente, a Vespucci Partners befektetési igazgatója

A start-up túlélése múlik azon, hogy milyen gondolkodású vezérigazgató vagy ügyvezető igazgató, vagyis CEO áll az élén. Pozitív tulajdonságai és szemlélete, konstruktív gondolkodása valósággal kilőheti a céget a piacon, szerencsétlen esetben viszont bedöntheti a vállalatot, ha szétaprózza feladatait, vagy nem engedi el időben a gyeplőt. Ebben a cikkben támpontokat nyújtok a CEO ideális működéséhez.  

A start-up építés kezdeti fázisaiban, vagyis a pre-seedben és a seedben az alapító(k) és a CEO szerepe erősen összefügg, és a feladataik is egybevágnak. Ritkán fordul elő, hogy egy termék ötletgazdája ne akarná felügyelni a termék kifejlesztésének folyamatát, vagyis ne CEO-ként szeretné tovább vinni a folyamatokat, ezt láttuk mi is a Vespucci Partners portfolió cégéinél is. Ha őt választják meg, onnantól ő felel a vízióért, a hosszútávú stratégiáért, az üzleti tervért, az értékesítési feladatok vezetéséért, nyomon követi a pénzügyi egyensúlyt, és egy ideig cipeli a hátán az operatív napi feladatokat is.

Amikor nem gond a mikromenedzsment a start-up háza táján

Egy induló start-up esetében elsődleges szempont egy olajozottan működő csapat felépítése, így az ügyvezető nem csupán a termékfejlesztést felügyeli, és vezeti a fejlesztéssel megbízott teamet, de intézi a vállalkozás személyi ügyeit, az új kollégák felvételét. Ebben a fázisban még nem probléma, ha bizonyos feladatkörök nincsenek betöltve, és a CEO végez el részfeladatokat. Ám ez nem mehet a befektetővel való kommunikáció rovására. A csapatépítéssel megegyező fontosságú lehet a leendő befektetővel megtalált közös hang, hiszen a kezdeti tőkebevonás dönti el, hogy a start-upnak, a tervezett terméknek lesz-e egyáltalán jövője.

A befektető nem csak az anyagi biztonságot képes garantálni. A CEO vezetésével a cég ki tudja aknázni a befektetőtől kapott információkat, illetve a befektető kapcsolati hálójában rejlő lehetőségeket. Sőt, arra is van esély, hogy bizonyos munkakörre nem szükséges embert felvenni, ha a befektető köréből valaki hasznos tanáccsal tud szolgálni, esetleg a befektető maga javasol erőforrást. Ehhez természetesen rengeteget kell beszélgetni a befektetővel, hiszen csak akkor tud segíteni, ha képben van, és erről az ügyvezetőnek kell gondoskodnia.

Alap: kommunikáció, adminisztráció és back office

A kezdeteknél sűrűn előforduló buktató, hogy bár a CEO innovatív ötletekkel áll elő, ám a hatékony napi munkamenethez szükséges céges működésnek nincsenek meg az alapjai, mert az ügyvezető nem fordított rá gondot. Elfelejti kiépíteni a rutinszerű adminisztratív és kommunikációs folyamatokat, melyekhez érdemes akár PR ügynökséget is fogadni. A back office működése, melyről Dobránszky Blanka kollégánk adott interjút, szintén életbevágó. Ezeket a munkamenteket, csatornákat érdemes mielőbb automatizálni, hogy ne akadályozzák a további fejlődést. Szigorúbban fogalmazva: a cég életben maradása múlhat a gördülékeny céges működés kialakításán.

Scale-up és ami utána jön

A CEO feladatai általában a korai növekedési fázis után kezdenek markánsan szétválni. Az odáig tartó munkamenet izgalmas, vibráló, sokrétű, és nagy kreativitást igényel. Az elrugaszkodás után, a scale-up szakaszban azonban az egyes csapatok, részlegek már önálló vezetéssel képesek dolgozni, és a CEO-nak egészséges esetben nincs annyi napi operatív teendője. Ha hatékony a munkamenet, a HR-csapat felügyeli az emberi erőforrás-ügyeket, a termékfejlesztés is fennakadás nélkül megy, az értékesítést is külön csapat viszi, a CEO-nak más teendők felé kell fordulnia.

Ebben az időszakban már a kivitelező-operatív szemlélet dominál: a vízió és stratégiaalkotás megmarad, ahogy a termékfejlesztés irányának meghatározása is, de sok funkciót átvesznek az ügyvezetőtől a középvezetők, immár velük szükséges folyamatosan kommunikálni. Ez természetes folyamat, hiszen egészen más típusú készségeket igényel egy néhány fős cég irányítása, mint egy 50-100 főre duzzadt vállalaté. A középvezetők mellett persze a befektetőkkel is állandóan egyeztetni kell, de többnyire már a stratégiai kérdésekben. Erre szolgálnak például az igazgatótanácsi ülések, ahol a befektető elmondhatja a véleményét, tanácsait, a cég vezetőinek, köztük a CEO-nak.

Teljesen más a szerep a Series B és C fázisokban

A Series B és C fázisokba lépve bizonyos alapítók ebbe a megváltozott munkakörbe is bele tudnak szeretni, mások ezt már annyira nem élvezik, mégis nehezükre esik átadni át a gyeplőt. Kulcsfontosságú, hogy az alapító ilyenkor fel tudja-e ismerni korlátait, és a cég érdekét nézve át tudja-e adni a CEO szerepkörét egy arra alkalmasabb embernek. El tudja-e fogadni, hogy a napi döntések elhagyásával a stratégiai döntések meghozatala is épp elég nagy kihívást jelentő feladat számára.

A Harward Business Review elemzése alapján például a tőzsdei bevezetés (IPO) után három évvel az alapító-CEO hozzáadott értéke gyakorlatilag nullára csökken. Elég csak a WeWork és Adam Neumann történetére gondolni. Másik oldalról azonban jó példa a Google-é: amikor a vállalat elérte a 100 millió dolláros bevételt, a Sequoia Capital (a Google egyik legnagyobb befektetője volt akkoriban) aggódott amiatt, hogy az alapítók, Larry Page és Sergey Brin nem rendelkeznek a szükséges vezetői képességekkel egy ilyen gyorsan növekvő cég vezetéséhez. A Sequoia felismerte az alapító csapat értékét, de határozottan arra biztatta a párost, hogy alkalmazzanak egy külső CEO-t. Page és Brin végül Eric Schmidt-et választották erre a posztra, aki sikeres IPO-n keresztül vezette a céget a példátlan növekedés felé.  

A jack dorsey-i úton

Az IPO vagy exit a start-up evolúciójának fénypontja, hisz a cég a saját lábán állva tör előre, tovább termelve a profitot, a befektető pedig szép hozammal gazdagodik. Nincs rá releváns statisztikai adat, de a tapasztalatok szerint az exit idejére az alapítók jóval több mint 50 százaléka kilép a CEO-pozícióból és más szerepkörben segíti tovább a cégét. Ez egészséges folyamat, a cég érdekei is ezt diktálják, hisz ez a vállalati működés már egészen eltér attól, ami az induló és korai növekedési fázisokban volt. A start-up hatékonyságát növeli, ha a tulajdonosi és a menedzsment feladatok egy idő után már nem keverednek, ez a döntések objektivitását támogatja. Hogy egy közismert példát hozzak: Jack Dorsey sem CEO-ja már az Twitternek, pedig ő vitte tőzsdére a céget. Sokakat meglepve Jeff Bezos is lemondott az Amazon CEO pozíciójáról, ettől függetlenül ő a cég arca, és ő dönt stratégiai kérdésekben.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!