4p

Folyamatosan ledolgozza veszteségét a Budapest Airport (BA), közben a kormány kénytelen lemondani a költséges bevásárlásokról.

Sem a makrogazdasági környezet, sem a Budapest Airport látványosan javuló teljesítménye nem kedvez a kormány, s főleg Orbán Viktor azon tervének, hogy visszavásárolja a ferihegyi repülőteret üzemeltető vállalatot. Nagyon úgy néz ki, hogy a kormányát kedden bemutató miniszterelnök lekéste ezt a gépet, de legalábbis erősen kétséges, hogy eléri.

Kiugróan teljesített a  cargo szekció Ferihegyen. Fotó: Budapest Airport
Kiugróan teljesített a cargo szekció Ferihegyen. Fotó: Budapest Airport

A minden jel szerint közeledő megszorítások egyik fontos eleme lehet, hogy bizonyos, nagy tőkeigényű beruházásokat vagy elhalasztanak vagy lemondanak róluk. A BA visszavétele esélyes erre, hiszen iparági források szerint a legutóbbi, fél évvel ezelőtti ajánlat 4,5 milliárd euró lehetett, bár ezt egyik fél sem erősítette meg. Akár többéves halasztás és teljes hátraarc is benne van a pakliban, ha komolyan vesszük azt a következő, sok évre vonatkozó drámai előrejelzést, amit a kormányfő a minap vázolt. Egyébként Matolcsy György jegybankelnök már akkor túl drágának tartotta ezt a bevásárlást és a devizahiteles része miatt kockázatosnak is.

A másik tényező, ami erősen elgondolkodtathatja a kormány vezetőjét és a visszavásárlás előkészületeit koordináló háttérembereket, hogy már másfél éve javuló pályára állt a BA Zrt. Ezt folytatta tavaly is és az idei számok további felívelést vetítenek előre, ami egyértelműen a cégérték növekedését hozhatja, s ennélfogva jócskán megemelheti a vételárat, ami már fájhat Orbán Viktornak is. 

A vállalat azt közölte lapunkkal, hogy 2021-ben nettó 143,3 millió euró bevételt ért el, ez 21 százalékkal, vagyis 25 millió euróval több, mint 2020-ban. Sikerült 22 millió euróval tovább faragni a veszteséget, így tavaly év végén 87,6 millió eurónál tartottak.

Tavaly folyamatosan épültek vissza a légitársaságok kapacitásai és ezzel párhuzamosan a repülőterek forgalma, de az utasszámok még továbbra is messze elmaradtak a 2019-es szinttől. A légiáruszállítás területén viszont a cargo mennyiség soha nem látott magasságokba szökött, köszönhetően a szállítási mód gyorsaságának, kiszámíthatóságának és biztonságának. Az üzemeltető az utasszámtól függetlenül működő, stabil bérlőktől származó ingatlanhasznosítási bevételekkel is tudta valamelyest pótolni a kieső bevételeket, közéjük tartoznak például a repülőgép-karbantartó vállalatok és az integrátorok. Ez a repülőtér elmúlt években követett diverzifikációs stratégiájának erejét és jelentőségét mutatta.

A Budapest Airport tavaly 36,6 millió eurót fordított fejlesztésekre, így ezzel a 200 millió eurót is meghaladta az elmúlt három évben elvégzett kapacitásbővítő, infrastrukturális és fenntarthatósági beruházások mértéke, és 2022 márciusától átlagosan 13 százalékkal emelte a dolgozói béreket. A vállalat megkezdte az 1. Terminál újranyitásának és az új, 3. Terminál építésének előkészületeit is. A két beruházás összértéke meghaladja majd az 1 milliárd eurót.

Egyfajta üzenetnek is felfogható, hogy a tavalyi pénzügyi évről szóló közleményben kiemelték: a vállalat folyamatosan felelősen gazdálkodik és a tulajdonosok továbbra is tőkeerősek.

Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója a pénzügyi eredmények kapcsán kiemelte: 

„Büszkék vagyunk rá, hogy a második pandémiás évünket is át tudtuk vészelni állami támogatás nélkül, és minden nehézség ellenére a fejlesztéseket is dinamikus ütemben folytattuk. Hónapok óta készülünk a fellendülésre, egyrészt humánerőforrás, másrészt pedig kapacitás terén, és bízom benne, hogy 2022-ben az utasforgalom, és így a bevételek tekintetében is megközelítjük a 2019-es eredményeinket.”

Sem a korábbi veszteséges évek, sem pedig a koronavírus-járvány második éve nem tudta a Budapest Airport stabilitását megingatni. A társaság az elmúlt két év jelentős forgalomkiesése és az elveszett bevételek okozta jelentős anyagi vesztesége ellenére is fenn tudta tartani a repülőtér folyamatos és biztonságos működését, és előteremtette a fellendüléshez szükséges anyagi, személyi és infrastrukturális feltételeket - fogalmaztak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!