3p

Apróbb jelek arra utalnak, hogy végre mozgásba lendült a Budapest-Belgrád gigaprojekt.

A közelmúltban újabb változás történt a Mészáros-cégbirodalomba tartozó vasútépítő vállalat, az RM International Zrt. életében. A 750 milliárd forintos Budapest-Belgrád vasútfejlesztési projektben kivitelezőnek választott kínai-magyar konzorcium hazai tulajdonban lévő tagjánál ügyvezetőt váltottak: Szigeti Ferenc Miklóst a poszton Sallai Attila követte.

Szakembert hívtak a nagy feladat elvégzésére
Szakembert hívtak a nagy feladat elvégzésére

Sallai 2017-ig a hazai építőipar egyik zászlóshajójának számító, osztrák Swietelsky-csoport vasútépítéssel foglalkozó részlegénél, a Vasúttechnika Kft.-nél dolgozott, nem lehet tehát azt állítani, hogy ismeretlen terep számára az RM International fő profilja. Anno Sallaira bízták projektvezetőként például a Gyoma-Békéscsaba vasúti szakasz korszerűsítését.

Ezt követően a V-Híd Építő Zrt.-hez került, ahol a cégpapírok szerint egészen tavaly nyárig rendelkezett cégjegyzési joggal. S ha az előbb megjegyeztük, hogy szakmai előélete indokolttá teszi a szerepvállalását az RM International Zrt.-nél (bár elődje, Szigeti Ferenc Miklós is erős referenciát tudott felmutatni a Közgép-csoporton belül), akkor most azt kell megjegyeznünk, hogy a V-Híd pedig a kapcsolati tőkét teremtette meg számára, hogy más feladatokat is kapjon a Mészáros-világban: a V-Híd tulajdonosa ugyanis maga Mészáros Lőrinc. De a kettőt össze is lehet kötni: a swietelskys időkben szintén annál a cégnél dolgozott Homlok Zsolt, aki nem mellesleg Mészáros Lőrinc veje, továbbá az RM Internationalban is kapott feladatot, igaz, időközben elkerült onnan.

Mint tavalyi cikkeinkben jeleztük, sokéves előkészület után mozgásba lendült a Budapest-Belgrád vasútvonal gigantikus projektje. Ennek egyik jele az RM Internationalnál végrehajtott 1 millió forintos tőkeemelés volt, amellyel a jegyzett tőke 6 millió forintra nőtt. A másik pedig, hogy a cégben Mészáros Lőrinc cégcsoportjának fontos emberei jelentek meg, akik máshol már bizonyítottak.

A projektcég amilyen kicsi, olyan bátor: 6 milliós jegyzett tőkével vágnak neki a 750 milliárdos beruházás kivitelezésének.

A tavalyi, zaklatott évben, amikor a koronavírus-járvány mindent háttérbe szorított, az sem kapott hírt, hogy az RM International leadott beszámolója szerint 2019-ben 7,4 millió forint veszteséggel zárt. Ez azonban fényévekkel jobb, mint az egy évvel korábbi 178,1 milliós mínusz, igaz, a 2017-ben alapított projektcég eddig malmozva várta, hogy elinduljon végre a munka.

Van még egy aprócska jele annak, hogy a beruházás túllépett az előkészítési fázison. A kivitelezői konzorciumban az RM International mellett két kínai gyökerű, de itthon bejegyzett cég vesz még részt. Közülük az egyiknél – a China Railway Electrificaiton Engineering Group (Magyarország) Kft.-nél – a közelmúltban szintén 1 millió forintos tőkeemelést hajtottak végre, amivel múlt év decembere óta már 4 millió forintosra hízott a jegyzett tőkéje. E cég is csak tengődik, amíg el nem kezdődik az érdemi munka: a 2019-es évről szóló beszámolójuk 110,4 milliós negatív eredményről tanúskodik.

A másik kínai cég, a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. viszont változatlan felállásban, és az induláskori 5 milliós jegyzett tőkével áll készen a feladatra. A 2019-es évük még biztos ennek a jegyében telt, akkor ugyanis 217,6 milliós veszteséggel zártak.

Mindkét cégben közös, hogy a China Bank itteni fiókjában vezetik a számláikat, továbbá az, hogy a tulajdonosok és cégvezetők itteni kézbesítési megbízottja a Hegymegi-Barakonyi és Társa Baker & McKenzie ügyvédi iroda.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!