3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Gyakorlatilag kiiktatták a piaci versenyt, és házon belül kereskedtek, mondja a vád.

Monopolhelyzetével való visszaéléssel és az online reklámpiac leuralása érdekében a Facebookkal való összejátszással vádolta meg a Google-t tíz republikánus vezetésű amerikai állam, írja a Financial Times.

A techóriás elleni újabb vádat Texas főállamügyésze, Ken Paxton jelentette be szerdán. Paxton arról beszélt, hogy a Google újra és újra felhasználta a monopol-erejét az online reklámok árszabásának kontrollálására, illetve összejátszással befolyásolta a hirdetések aukcióit.

A Yale kutatója, a vád összeállításában résztvevő Dina Srinivasan szerint a Google mind a hirdetések eladóinak mind azok vásárlóinak árul technológiát, ezek mellett pedig az inline reklámok elhelyezéséra használatos platformot is üzemeltet. A vád szerint ezzel megvalósul a piaci összeférhetetlenség, és szükséges valamit leválasztani a Google-ről, mert egyszerre túl sok szerepet tölt be az online reklámok piacán. A Google kezében van az amerikai hirdetők által használt eszközök 90 százaléka, és így, amit a vállalat most művel, az a vád szerint végső soron nem más, mint belsős kereskedés.

Ami a Facebookot illeti, a vád szerint ők egy időben még egy olyan alternatív technológián dolgoztak, mely gyengítette volna a Google szerepét a piacon, és mellyel Mark Zuckerberg cége riválissá léphetett volna elő ezen a területen, ám a Google erre a saját rendszerén belüli, "speciális aukciós hozzáférést" kínált a Facebooknak a reklámpiacon, mire Zuckerbergék el is álltak a saját, eredeti terveiktől, és leálltak a saját rendszer fejlesztésével. További adalék az összejátszáshoz, hogy a vád szerint a két cég megegyezett, hogy a Facebook javára manipulálják az aukciókat.

A Google reakciójában alaptalannak nevezte a vádakat, szerintük a digitális reklámárak folyamatosan csökkentek az elmúlt évtizedben, csak úgy, mint a techológiai háttér költségei. Szerintük a Google által kínált technológiai háttér olcsóbban érhető el, mint az iparági átlag, ami azt jelzi, hogy igenis van verseny a piacon. A Facebook nem kommentálta az ügyet - bár belekeverték őket, de a vádat nem ellenük nyújtották be.

Persze Zuckerbergnek is megvan a maga baja: néhány napja ellenük is benyújtottak egy gigakeresetet, melyben több mint 45 szövetségi tagállam vádolja azzal a közösségimédia-gigászt, hogy illegális módon iktatta ki a riválisait, és korlátozta a piaci versenyt. Nem per ugyan, de mindkét vállalatot érinti az EU új tervezete, mely éves bevételük akár 6 százalékára büntetné a nagy techcégeket, ha nem lépnek fel a náluk megjelenő ártó tartalmak ellen. Úgy tűnik, a nyugati világ most tényleg elszánta magát a big tech megregulázására - a fejleményekről szóló átfogó cikkünk itt olvasható.

(Financial Times)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!