7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A járvány után is megmaradni látszó home office vagy hibrid munkavégzés nemcsak új lehetőségeket, hanem új problémákat is hozott a kollégák közötti kapcsolatokban. A fizikai együttlét hiánya akár még növelheti is a munkahelyi konfliktusokat. A folyton konfrontálódó részlegeket és kollégákat azonban nem reménytelen kibékíteni. 

Régóta tudjuk, hogy ha emberek vannak a képletben, akkor ott ellentétek is felütik a fejüket. Ám mi a helyzet Önnel, kedves olvasó? Mennyire él meg nehéz helyzeteket a munkahelyén? Hogyan kezeli a nézeteltéréseit a kollégáival? Váltott már munkahelyet egy elmérgesedett viszony miatt? Okozott plusz nehézségeket Önnek a home office és a hibrid munkavégzés a munkatársi kapcsolatokban?  Elgondolkodott már azon, hogyan lehetne kisimítani a szálakat és gördülékenyebbé tenni a közös munkát?  

Az, hogy az irodai munkavégzés mellett állandósult a home office és a hibrid megoldás, a munkatársi kapcsolatokban is változást hozott. Az egyik nagy átalakulás a home office felerősödésével, hogy a munka és a megbeszélések is feladatközpontúvá váltak. Eltűntek azok a spontán kialakult helyzetek, kapcsolatteremtési, kapcsolatépítési módok, amik eddig a mindennapok részét képezték, mint a folyosói beszélgetések, kávézások, közös ebédek. Ez a “virtuális kávégép” igényét is hozta magával, és sok cég a közelmúltban beépített egy kötetlen fórumot, - pénteki online kávézást vagy havi közös vacsorát - a gyakorlatába, ami, ha nem is adja vissza az irodai közeget, lehetőséget teremt szabadabb beszélgetésre, kapcsolatépítésre. „A csapatépítőkön, tréningeken egyértelmű a megnövekedett igény az együttlétre, hogy a kollégák ne csak a Join és a Leave gombokat nyomogassák a Teamsben vagy a Zoomban, hanem újra találkozhassanak, kötetlenül beszélgethessenek, és hogy megéljék, hogy egy csapat tagjai. Ezzel együtt azonban az online munkavégzés, a megbeszélésről megbeszélésre ugrás több teret hagy a kibeszéletlen helyzeteknek, a félreértéseknek. A munkavégzés formájától függetlenül pedig az osztályokon belüli és az osztályok közötti együttműködési nehézségek, sztereotípiák ugyanúgy megjelenhetnek” – fejtette ki Steigerwald Zsuzsi, a Valueteam szervezetfejlesztő trénere, aki azt is hozzátette, hogy általában a nagy multinacionális vállalatoknál előfordulnak az egyes osztályok között berögzült ellentétek. „A különböző funkcionális területekhez jellemzően kapcsolódik valamilyen sztereotípia, amit felerősítenek az érdekellentétek is. Ezek a rétegek lassan egymásra épülnek, míg végül már nem tudjuk, hogy miért is vagyunk rosszban. Erre tipikus példa egy bankban a kockázatkezelés-értékesítés, vagy más területen egy értékesítés-marketing feszültsége, ami az évek során beépült a rendszerbe és mint egy megörökölt konfliktus van jelen”.  

 

Ezzel szemben a szervezeti felépítés másságából adódóan a kisebb vállalatoknál, kkv-knál, vagy akár a családi vállalkozásoknál sokkal inkább jellemző a személyes és a munkahelyi tér összemosódása, aminek a dinamikái meghatározzák a munkakapcsolatokat. Így a konfliktus forrása is itt keresendő. 

 

Mit tehetünk, hogyha felismertük a problémát, és javítani szeretnénk a munkahelyi kapcsolatokon? 

 

Steigerwald Zsuzsi, a Valueteam szervezetfejlesztő trénere szerint az egyedi, a helyzetre alakított megoldások működnek a legjobban, hiszen minden konfliktus más. „Egy-egy fejlesztő programsorozatot személyes beszélgetésekkel indítunk éppen azért, hogy feltérképezzük, mi működik jól, mi nehéz, mit gondolnak a résztvevők egymás igényeiről, hol vannak a feszültségi pontok” - magyarázta a szakember, aki azt is hozzátette, fontos, hogy a kollégák ne csak a szerepeket lássák - ő pénzügyes, ő marketinges -, hanem kezdjenek el emberként kapcsolódni egymáshoz, beszélgessenek, ki mit szeret, milyen zenét hallgat, hogyan kapcsolódik ki. Ahogy megismerik egymást, könnyebbé válik a megértés is. Eközben egy eltérő szemüveggel néznek a kialakult helyzetre, ami során fény derülhet arra, miért lett feszült a kapcsolatuk. A kulcs a kíváncsiság felébresztése és egymás megértésének a szándéka. 

 

Ám mi van akkor, ha olyan nagyon elmérgesedett a viszony két terület, vagy két kolléga között, hogy akár már nem is beszélnek egymással? A helyzet itt sem visszafordíthatatlan, ám ebben az esetben egy mediátor bevonására is szükség lehet, aki az akut helyzet kezelésében segít. Ilyenkor is a megértés az első lépés: mi mozgatja, mit, miért csinál a másik. Egymás perspektíváinak a megismerése előre mozdíthatja a kapcsolatot. Ebben a helyzetben segíthet a közös kapcsolódási pontok keresése is, mi az, amiben egyetért a két fél. A mediátor külső szemként tudja végig vinni ezt a folyamatot, és elősegíteni, hogy a menthetetlennek tűnő helyzetek is megoldódjanak, és konszenzusra jussanak a munkatársak. „A tapasztalat azt mutatja, hogy sokszor van egy téma, vita, amiről sokat beszélünk, amire koncentrálunk, miközben a mögötte meghúzódó igények, szükségletek azok, amiket érdemes feltárni és megismerni. Lehet, hogy az egyik félnek az a szükséglete, hogy hallják meg a véleményét és ismerjék őt el, hogy fontosnak érezze magát, vagy hogy tudja érvényesíteni az akaratát. Ám mondani már csak annyit mond például, hogy azért késtünk, mert nem indítottátok el a rendszert időben. Ezeket a mozgatórugókat segítünk felszínre hozni. Ehhez pedig önvizsgálat, önismeret és a másik irányába való kíváncsiság és nyitottság szükséges” – fejtette ki a Valueteam trénere. 

 

A konfliktusos helyzetek kezelése ugyanúgy meg tud történni online, mint élőben. Vannak technikai, érzékelési különbségek, hogy mennyit látunk a másikból, az egész alakját és így a teljes testbeszédét, vagy csak az arcát, közeli mimikákat. Egy online megbeszélésen nem tudunk úgy összenézni, mint élőben, nem feltétlenül kezdünk el csevegni szünetben, de ezek döntően nem befolyásolják a feszült helyzetek kezelésének a módját. „Egy online fejlesztésen is ki lehet élesíteni helyzeteket, kimerevíteni a pillanatokat. Lehet érezni a feszültséget, amikor megfogtuk a probléma lényegét, amikor valami nehéz téma kikerült az asztalra. Ezeknek a beszélgetéseknek a lelassítása és támogatása segíthet abban, hogy kiderüljön, hol, mikor és hogy csúszott el a kommunikáció, és hogyan tudják megérteni egymást a résztvevők” – mondta Steigerwald Zsuzsi.  

 

A vezetők felelőssége ez ilyen helyzetekben abban van, hogy észlelik-e a problémát, illetve abban, hogy mit kezdenek, egyáltalán kezdenek-e valamit a kialakult helyzettel. Ez azért is fontos, mert egy cég, csapat sikeressége a munkakapcsolatok minőségében is keresendő. Egy jó négyszer százas váltóhoz nem elég négy gyors futó. A titok a váltásban, az együttműködésben van. 

(x)

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!