5p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Melyek a legfőbb értékek és célkitűzések a Z generáció tagjai számára a munkahelyen, és munkaadóik hogyan tudnak hozzájárulni ezek megteremtéséhez, illetve eléréséhez? Az amerikai Forbes szakértő segítségével összefoglalta. 

Évről évre egyre több teljes munkaidőben elhelyezkedni vágyó Z generációs fiatal jelenik meg a munkaerőpiacon. Bevonzásuk, integrálásuk, az elkötelezettségük kialakítása és a megtartásuk 2024-ben nagy kihívást jelentett a munkaadók számára. Vélhetően idén sem lesz ez másképp, különösen annak fényében, hogy számuk eztán fog csak ugrásszerűen emelkedni: becslések szerint öt éven belül a dolgozók harminc százalékát e generáció tagjai teszik majd ki. Kiszorítva a nyugdíjas éveikben járó, munkaerőpiacon még aktív, ám onnan egyre inkább kikopó boomer generációt, vagyis az 1941-1965 között születetteket.

A Z generációs fiatalok, másnéven Zoomerek, vagy digitális bennszülöttek – az 1995 és 2009 között születettek – tudásának, teljesítményének kiaknázása kulcskérdés a munkaadók számára. Ahhoz viszont, hogy sikeresen integrálhassák őket a jelenlegi céges kultúrába, nem árt, ha sikerül alaposan feltérképezniük a motivációikat, az erősségeiket, ahogy azt is, hogy miben szorulnak segítségre, támogatásra, mire vágynak, és céljaikat hogyan tudják elérni oly módon, hogy az mindenki számára hasznos legyen.

Mesterhármas: a legfontosabb szempontok

Az amerikai Forbes témát körüljáró írásából az derül ki, hogy a nagyobb vállalati átláthatóság, a mentális egészség fenntartása, illetve az ehhez nyújtott munkáltatói támogatás, valamint a technológiai újdonságok elfogadása az, amit a Z generációs munkavállalók leginkább szeretnének 2025-ben. 

A legfiatalabb alkalmazottak mélyrehatóan formálják a munkahelyüket: új nézőpontokkal és értékekkel ismertetik meg a környezetüket, amelyek jelentősen befolyásolják a vállalati működést és a dolgozók elkötelezettségét – vázolta a Forbesnak Megan Ackerson, a felhőalapú vállalati szoftvereket és szolgáltatásokat nyújtó Xactly Corporation HR-igazgatója.

Elvárásaik és elképzeléseik megkövetelik, hogy a munkaadók újraértelmezzék a gondosan szabályozott munkahelyi kultúrát, és kitalálják, hogyan fokozható a termelékenység a legfiatalabb munkaerőpiaci generáció tagjainak bevonásával. 

A Z generáció tagjai újfajta értékeket és szemléletet képviselnek, ami alaposan átalakíthatja a céges munkakultúrát
A Z generáció tagjai újfajta értékeket és szemléletet képviselnek, ami alaposan átalakíthatja a céges munkakultúrát
Fotó: Depositphotos

Természetes igény: a vállalati átláthatóság

A Z generáció legidősebb tagjai is még csak 30 évesek lesznek. Az elmúlt években viszont számos viszontagságon mentek át: a lap által megkérdezett szakértő ezek közé sorolja a koronavírus-járványt, a pénzügyi válságokat, a földrajzi és politikai nyugtalanságokat, valamint olyan magánéletet és szociális, családi kapcsolatot érintő kríziseket, mint például a szülők válása vagy munkanélkülisége, munkahelyvesztése. Mindez összekapcsolva az információhoz való hozzáférés módjaival és lehetőségeivel magyarázza, miért igényli ez a generáció az átláthatóságot, az őszinte kommunikációt és azt, hogy a döntések meghozatalakor a vezetők ne hagyják figyelmen kívül az ő érdekeiket sem. 

Az átláthatósággal együtt megjelent az igény az ezzel összefüggésbe hozható értékek – úgymint lelkiismeretesség, társadalmi igazságosság, elszámoltathatóság, hitelesség – iránt. A Z generációs alkalmazottak alapvetően azonosulni szeretnének a branddel, amelyet képviselnek, és amelynek a munkájuk révén ők is a részesei. Éppen ezért nem mindegy, hogy érzik-e a megbecsülést vagy sem. 

Az egészségmegőrzés nem az utolsó szempontok egyike

A Z generáció tagjai az őket megelőző generációkkal ellentétben nem helyezik a munkát a mentális egészség és a munka-magánélet egyensúlyának megőrzése elé. Sőt, a két utóbbi kiemelkedően fontos számukra, ahogy az is prioritás, hogy ezek megteremtésében és megőrzésében a munkaadójuk is támogassa őket. Ami a vállalatok egy részét arra készteti, hogy munkakörtől és beosztástól függően szervezze a munkát, lehetővé téve egyebek között a rugalmas munkarendet. A választható béren kívüli juttatások körét pedig kibővítse a fizikai és mentális egészség megőrzését lehetővé tevő szolgáltatásokkal. Ezek közé tartozhat például az egészségbiztosítás, az alkotói szabadság biztosítása, a fizetett plusz szabadnapok és a különféle wellness-programok. 

Információ gombnyomásra

Nem véletlenül nevezik a Z-seket digitális bennszülötteknek: ez az első olyan generáció, amely az élete szerves részének tekinti a digitális technológiát, az internetet pedig a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb információszerző és kommunikációs eszköznek. Éppen ezért ők lesznek a munkahelyeken és iparágakon átívelő átalakulás motorjai – írta a Forbes, kiemelve, hogy alkalmazásuk a vállalatok és iparágak számára új lehetőségeket teremthet az együttműködésre, szolgáltatásaik és termékeik fejlesztésére. 

Arra viszont fel kell készülniük a munkáltatóknak, hogy integrálásukkal számos kompromisszumot kell kötniük: egyebek mellett kommunikációs téren. Ahogy arról korábban írtunk, a Z generációs fiatalok alaposan átírják a vállalati kommunikáció szabályait: a formalitás helyett náluk ugyanis a barátságos, laza és közvetlen kommunikáción van a hangsúly. Számukra természetes, hogy írásban viccelődnek, hogy sablonüzenetek helyett hangulatjelekkel tarkított, sajátos hangvételű üzeneteket írnak kollégáiknak és ügyfeleiknek. A Business Insider témával foglalkozó írásában meg is említi, hogy a vállalatok egy része pontosan ezért kénytelen lazítani a korábban bevezetett szigorú és személytelen írásbeli kommunikációs szabályokon. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!