4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Október 27-től november 13-ig a Bombardier emeletes vonata szállítja majd az utasokat egyes vonalakon, jelentette be a MÁV. Amennyiben a szerelvény elnyeri a vezetők és az utasok tetszését, akkor a vasúttársaság kimondottan a „double decker”-nek is nevezett típusra írhat majd ki nyílt tendert. Míg erre a beszerzésre minimum 2-3 évet várni kell, addig a Bombardier Talentok néhány héten belül már forgalomba állhatnak a Budapest-Hatvan vonalon, tudta meg az mfor.hu.

A MÁV Zrt. az utasigények felmérése érdekében a hazai síneken újdonságnak számító emeletes vonatot közlekedtet közel három héten keresztül. A vasúttársaság a tesztutazások során egyrészt kérdőívek segítségével felméri az utasok véleményét, másrészt hiteles adatokhoz jut majd a szerelvények üzemeltetési lehetőségeit illetően is. A tapasztalatokat és az utasok visszajelzését egy későbbi járműbeszerzési pályázatnál is figyelembe veszik majd.

Új tenderek három éven belül

"Elővárosi forgalmunk erősödése miatt két-három éven belül szükségünk lesz olyan vonatokra, amelyek több utas szállítására képesek, mint a jelenlegi szerelvényeink. A tenderekről, illetve kihirdetésük pontos idejéről azonban még nincs döntés" - mondta el lapunk kérdésére Devecz Miklós. A MÁV személyszállítási üzletágának vezetője elképzelhetőnek tartja, hogy a jövőbeni tendert kimondottan emeletes vonatokra írják majd ki.

Hozzátette: a double deckerek nagy előnye az egyszintes vonatokkal szemben, hogy ugyanazon a vonathosszon lényegesen több utast tudnak szállítani, ráadásul az egy utasra jutó költség kevesebb. Ennek értelmében azokat olyan forgalmas elővárosi szakaszokon állítanák üzembe, ahol az egyszintes szerelvények már alig képesek elszállítani az utastömeget.

Vonatok féláron

A MÁV 2600-2700 vasúti kocsiból álló gördülőállományának az átlagéletkora több mint 28 év, így az elővárosi forgalomban nagyon sok új motorvonatra lenne szükség, tudtuk meg Devecz Miklóstól.

Bár a vezető konkrét számokat egyelőre nem kívánt közölni, Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója szerint a vasúttársaság elektromos motorvonatokra szóló igénye a 300-350 darabot is elérheti.

Annyi biztos, hogy a finanszírozásban nagy segítséget nyújthatnak a 2007-2013 között lehívható uniós források is. "A következő években meg fog nyílni egy olyan EU-s keret, amelyből kimondottan személyszállító vasúti kocsikat lehet finanszírozni. Ezt próbáljuk majd minél jobban kihasználni" - tette hozzá Devecz Miklós. Szerinte az Unió akár 50 százalék erejéig is finanszírozhatja a beszerzéseket, azaz a MÁV "féláron juthat hozzá a szerelvényekhez."

Néhány hét múlva jöhetnek a Talentok

Ami pedig a közeljövőt illeti, rövidesen három nyugati vonatgyártó cég szerelvényei futnak a MÁV vonalain. A Budapest-Esztergom szakaszon már évek óta közlekedő, jelenleg 23 vonatból álló Siemens Desiro flotta után néhány héten belül forgalomba állhatnak az első Bombardier Talentok is, mondta el az mfor.hu-nak Dian József, a Bombardier-MÁV Kft. ügyvezető igazgatója. A vonatok jelenleg utasnélküli próbaüzemüket teljesítik.

A 2006 eleji gyorstenderen nyertes Talent első példánya az eredeti tervek szerint áprilistól szállított volna utasokat a Budapest-Hatvan szakaszon, ám ez - elsősorban a típusengedély hiánya miatt - máig nem történt meg. Dian József szerint előzetes típusengedéllyel már rendelkeznek, a többi pedig már a MÁV-on és a Központi Közlekedési Felügyeleten is múlik. "A szerződés szerint még az idén leszállítjuk és forgalomba állítjuk mind a tíz járművet" - tette hozzá.

Flirt: még várni kell az opció lehívására

A nagy vetélytárs Stadler Flirtök legkésőbb 2007 márciusától szállítják majd az utasokat a Budapest-Tatabánya, Budapest-Székesfehérvár és Budapest-Pusztaszabolcs vonalon. A maratoni hosszúságú MÁV-tenderen nyertes svájci cégtől a vasúttársaság 30 darab Flirtöt rendelt, a 30 darabos opció lehívására pedig az első 10 vonat működésének tapasztalatai alapján kerülhet sor, közölte Devecz Miklós.

Az könnyen megjósolható, hogy a két rivális cég a jövőbeni MÁV-tendereken is összecsap majd. Dian József szerint a Bombardier minden hazai pályázat iránt érdeklődik, legyen az metró, villamos, dízelmozdony vagy éppen elővárosi motorvonat beszerzésére kiírt tender. A Stadler hazai vezére pedig már korábban egyértelművé tette, hogy a Flirt öt- és hatrészes, illetve IC-változatát is fel fogják kínálni a vasúttársaságnak.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!