4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Állandóan, de keveset vagy ritkán, de sokat hirdessünk? Egyebek között erre a kérdésre próbáltak választ adni az Etarget szolgáltató célzott online reklám témában rendezett csütörtöki háttérbeszélgetésén, ahol az is kiderült, hogy miért szeretik annyira a kkv-k ezt a hirdetési formát.

Célzottan hirdetnek

2007-ben fordulópontjához érkezett a kattintás alapú hirdetések, azaz az internetes kulcsszóra megjelenő célzott reklám (pay-per-click - PPP) piaca. A magyar keresőmarketinges piac ugyanis tavaly elérte az egymilliárd forintos bevételi álomhatárt (nem hivatalos becslések szerint), így fontos tényezővé vált a reklámozásban.

Érdekes módon a 2007-ben tapasztalható dinamikus növekedés nagyrészt a kis- és közepes vállalatoknak köszönhető. Ezek adják a piac 50-60 százalékát, hiszen rá vannak kényszerülve - szemben a nagyvállalatokkal -, hogy olyan eszközöket és megoldásokat alkalmazzanak, amelyek akár már néhány napon belül megtérülő eredményt jelentenek számukra.

Az idei évben viszont már megjelentek a nagyvállalatok és a multinacionális cégek a hirdetők között. Ugyanakkor a top száz cég és a top tíz hirdető még mindig passzív szemlélője az eseményeknek.

A magyarországi piacnak két meghatározó szereplője van, a Google és az Etarget - utóbbi céghez olyan partner portálok tartoznak, mint a Startlap és az Index. Ez év első hetében pedig csatlakozott hirdetési rendszeréhez az origo, az iWiW és a MyVIP is - közölte Kálmán Tamás, az Etarget ügyvezetője a sajtótájékoztatón.

Több mint száz százalékos bővülés várható 

A pay-per-click szolgáltatás idén is folytatja hódító körútját, és akár több mint száz százalékos bővüléssel elérheti a kétmilliárd forintos határt is a forgalom. 2009-ben pedig egyes becslések szerint akár ötmilliárdosra nőhet a piac.

A keresőmarketing népszerűségének növekedése mellett szól a hagyományos hirdetésekkel szemben, hogy a reklám csak azoknak a látogatóknak jelenik meg, akiket valóban érdekel a téma, és a hirdetőknek csak akkor kell fizetniük, ha azt valóban meg is nézik.

Magyarországon jelenleg a keresőmarketing az online reklámköltésnek körülbelül 8-9 százalékát teszi ki. Bár a régióban nem állunk rosszul, vannak olyan országok, ahol még nálunk is fejlettebb ez a szegmens: Szlovákiában már 15, Csehországban pedig 25 százalékos arányról lehet beszélni.

Óriási kihívások előtt a piac

Az iProspect Hungary (a Kirowski keresőmarketinges részlege - a szerk.) előrejelzése szerint 2008-ban várhatóan 15 százalék körül alakul a pay-per-click részesedése az online reklámpiacon, 2010-re pedig a 25-30 százalékot is elérheti ez az arány.



Keresztúri Gergely, a cég igazgatója hangsúlyozta, hogy egy konzervatív becslésről van szó. Ennek oka, hogy nálunk a kkv-szektor nem olyan jelentős nemzetgazdasági tényező, mint Nyugaton, ahol helyenként az ötven százalékot is meghaladja a célzott online reklám részesedése.

Hozzátette: a piac előtt még óriási kihívások vannak elsősorban marketinges szempontból, hiszen nem mindegy, hogyan fognak nyitni a hirdetők felé. Emellett az oktatásra is nagy hangsúlyt kell fektetni, hogy az azt használók megismerjék ezt a reklámozási formát, és használni is tudják.

Presztízskérdés vagy hatékonyság? 

Fazakas László, az Arcus Search vezetője arra a tendenciára hívta fel a figyelmet, hogy sok multinál többet fognak fizetni a keresőmarketinges hirdetésekért, mint a kisebb cégek - olyan fontos szektorokon belül is, mint a banki és biztosítási. Ennek oka, hogy a kkv-k két-három évvel korábban kezdték használni ezt a reklámozási formát, így számos kedvezményt kaphatnak.

A multinacionális cégek jelenlegi szemlélete, miszerint presztízst csinálnak abból, hogy a keresőkben az első helyen szerepeljenek, szintén nem vezet sehová. A szakember szerint ennél sokkal fontosabb hatékony kampányokat futtatni, és erre úgy tűnik, a kisebb cégek jobban odafigyelnek.

Ugyanakkor a jelek szerint a keresőmarketing a jövőben valószínűleg nem önálló eszközként fog működni. Ehelyett integrált marketingkampányokban és a médiamixekben fog megjelenni, amit szintén szem előtt kell tartaniuk a hirdetőknek.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!