3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A jelek szerint hiába várnak majd pénzükre a szeptember elején üzemelésének leállítására kényszerült SkyEurope hitelezői. A felszámolást felügyelő szakember ugyanis azt állítja, hogy a szlovák fapadosnak alig maradt vagyona, így lehetséges, hogy az eljárást hamarosan beszüntetik.

Káosz uralkodik a csődbe ment SkyEurope háza táján, mondta el a szlovák TASR hírügynökségnek Emil Cerevka, a szlovák diszkont légitársaság felszámolását felügyelő szakember. "Szörnyű a helyzet. Úgy tűnik, pénz még maradt, más vagyona viszont nincs a cégnek, talán a márkához fűződő jogokat kivéve (utóbbi pedig feltételezhetően ma már nem sokat ér - a szerk.)" – magyarázta Cerevka, aki szerint elképzelhető, hogy emiatt leállítják a felszámolási eljárást.  

Több tízmillió eurós tartozás

A hír enyhén szólva is kellemetlenül érintheti mindazokat a cégeket és magánszemélyeket, akiknek a társaság tartozik, hiszen ők – mint ahogy arra a felszámoló is utalt – valószínűleg nem fognak pénzükhöz jutni.

Becslése szerint egyébként összesen 3-4 ezer üzleti partner nyújtja majd be követeléseit; emellett mintegy 287 ezer, szeptember elseje utáni jeggyel rendelkező utas, valamint a cég mintegy 500 dolgozója próbálja menteni bennrekedt pénzét. A legjobb eséllyel a dolgozók "indulnak harcba", mivel ők abszolút elsőbbséget élveznek a követelések kielégítése szempontjából. Cerevka korábban azt állította, hogy a SkyEurope több tíz millió euróval tartozik a repülőtereknek és más üzleti partnereknek.

Mint ismert, az összeomlás bekövetkeztéig a bécsi és a pozsonyi tőzsdén is jegyzett légitársaság június 22-én jelentette be, hogy bírósági védelmet kér a hitelezőktől, de nem fizetésképtelen. A védelmet megkapta Szlovákiában, azóta tárgyalt a lehetséges befektetőkkel. Erre és pénzügyi kötelezettségeinek átstrukturálására három hónapot kapott.

A vállalat működésének finanszírozására azonban végül nem sikerült áthidaló megoldást találni, ezért a vállalat pénzügyi újjászervezésére kijelölt megbízott csődeljárást kezdeményezett ellene szeptember elsején. A cég ezek után leállította üzemelését, több ezer utasa külföldön rekedt.

Nyomozás mérleghamisítás gyanújával

A SkyEurope felszámolási eljárása szeptember 10-én kezdődött meg - a hitelezőknek innentől számítva elvileg 45 napjuk van arra, hogy benyújtsák a társasággal szemben fennálló követeléseiket.

Ezzel párhuzamosan osztrák és szlovák hatóságok nyomozást indítottak a társaság vezére, Nick Manoudakis ellen azzal a gyanúval, hogy mérleget hamisított és eltitkolta a társaság katasztrofális pénzügyi helyzetét. Emellett felmerült az a gyanú is, hogy a 280 ezer eladott, ám a csőd miatt már fel nem használható repülőjegyből befolyt összeg esetleg egy olasz bankban kötött ki egy magánszámlán.

A 2001-ben indult SkyEurope egykor még vezette a magyar fapados piacot, ám végül 2007 őszén kénytelen volt kivonulni Ferihegyről. 

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!