Első ránézésre elégedett lehet Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója az általa közvetve – a Bonafarm Zrt.-t birtokló Bonitás 2002 Befektető és Tanácsadó Zrt.-n keresztül – csaknem teljes egészében, 99,994 százalékban tulajdonolt Pick Szeged Szalámigyár és Húsüzem Zrt. 2022-es adataival (vannak részvényei még a Húsipari Dolgozók Szakszervezetének, valamint nem nevesített bel- és külföldi magánszemélyeknek).
A társaság tavalyi értékesítéséből származó, 80,3 milliárd forintot közelítő nettó árbevétele ugyanis 13,6 százalékkal lett magasabb az egy évvel korábbinál.
Ezen belül a csaknem 58,2 milliárdot hozott belföldi forgalma 15,6 százalékkal haladta meg a 2021-est, ami a 14,5 százalékos 2022-es átlagos infláció alapján – ha szűken is, de –reálnövekedéssel ér fel. A Pick 22,1 milliárdos exportárbevétele pedig 8,5 százalékkal lett nagyobb éves szinten, ami meg szinte hajszálra megegyezik a forint euróval szembeni tavalyi éves leértékelődésének a mértékével.
Aligha meglepő, hogy a szegedi cég árbevételén belül messze a legnagyobb rész, közel 79,4 milliárd a fő tevékenységéből, a hús- és baromfihús-készítmény gyártásából származott. A második legnagyobb tétel az élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelem volt, közel 545 millióval.
Továbbra is Németország a Pick legnagyobb külföldi felvevőpiaca, az export csaknem kétharmada landolt ott, 13,8 milliárd forint értékben.
Ezt követi Csehország, 1,76 milliárddal, Románia 1,2 milliárddal és Szlovénia 1 milliárddal. Az EU-n kívül a szegedi termékek a legnagyobb értékben (310 millió forint) az Egyesült Királyságban találtak vevőre, míg az Egyesült Államokból csaknem 93 milliónyi bevétele származott a Picknek. E két országon kívül még négy nem uniós állam szerepelt a cég exportcélpontjainak palettáján: Norvégia, Svájc, Törökország és – egyedüli nem európaiként – Hongkong.
A fentiek alapján már nem meglepő, hogy a szegedi élelmiszeripari társaság kapcsolt vállalkozásai közül a legnagyobb árbevételt a német termelte, a Pick Deutschland GmbH, 13,7 milliárdnyit, a Sole-Mizo Romania Srl. pedig 787 milliónyit.
Ami a cég 25,3 milliárd forintra rúgott importját illeti (mely szinte teljes egészében, 24,7 milliárd erejéig termékbehozatalt jelent, csak a többi vonatkozott szolgáltatásra), ott is fölényesen Németország vezet, közel 16,4 milliárdos értékkel – ami tehát azt jelenti, hogy legnagyobb kereskedelmi célországával a Pick szaldója tavaly negatív lett.
A második Spanyolország lett, csaknem 4 milliárd értékben hozott be a dél-európai országból a szegedi cég termékeket, a harmadik pedig Olaszország (1,7 milliárddal). A három nem uniós tagországból származott, együttesen 6,7 milliárd forint értékű importból az Egyesült Királyság egymaga közel 5,8 milliárddal részesedett.
Érdekes, hogy a Pick is részesült állami támogatásban, a Gazdaságfejlesztési és innovációs operatív programból (GINOP) kapott 29,7 milliót, ám ez egy nagyságrenddel kevesebb a 2021-es 135 milliónál.
Mégsem lehet teljesen elégedett Csányi Sándor, miután a Pick 6,9 milliárdos 2022-es adózott nyeresége több mint egyharmadnyival lett alacsonyabb a 2021-esnél. Meglehet, ez az oka annak, hogy a profitból egyetlen fillért sem vett ki a bankvezér (és a másik három kisbefektető), azt egy az egyben az eredménytartalékba tették.
Ennek egyértelműen az az oka, hogy az árbevételnél nagyobb mértékben nőtt egy év alatt a szegediek anyagjellegű ráfordítása, annak közel 60 milliárdos 2022-es értéke majdnem 27 százalékkal haladja meg a 2021-est. Ezen belül a legjobban, 32,6 százalékkal az anyagköltségek lőttek ki.
Ezzel szemben a 11,2 milliárd forintra rúgott személyi jellegű ráfordításai csak 2,7 százalékkal lettek magasabbak 2022-ben az egy évvel korábbihoz képest. Ezen belül a 8,3 milliárdos bérköltségek 4 százalékkal haladták meg a 2021-est, ami az 1795 fős létszámot tekintve közel 387 ezres havi átlagbérnek felel meg, amelyhez 81,6 ezres egyéb személyi jellegű kifizetés társult. Annak, hogy a személyi jellegű ráfordítások kevésbé nőttek, mint a bérköltségek, az a magyarázata, hogy a bérjárulékok 16,5 százalékkal lettek alacsonyabbak 2022-ben, mint egy évvel korábban.
A Pick pénzügyi műveletekből származó bevételei jobban nőttek, mint a ráfordításai. Előbbiek a tavalyelőtti több mint kétszeresét, csaknem 3,5 milliárdot tettek ki, utóbbiak pedig 78 százalékkal izmosodtak, s 2022 végén 1,9 milliárdon állapodtak meg.
A cég pénzügyi helyzete egyébként stabil, saját tőkéje 2022 végén közel 57 milliárd forintot tett ki, miközben a kötelezettségei 40 milliárdra rúgtak, ebből 27 milliárdnyi hosszú, azaz egy éven túli lejáratú.
(Csabai Károly szerzői oldala itt érhető el.)