8p

Az Országgyűlés által 2016. június 7-én-én elfogadott tavaszi adócsomag a tőzsdei befektetésekkel összefüggésben az adóbevallással, valamint a tőzsdére bevezetendő szabályozott ingatlanbefektetési társaságokkal kapcsolatban is tartalmaz módosításokat. A mostani törvénymódosítás az Országgyűlés által nemrégiben elfogadott, a pénzügyi közvetítőrendszert érintő egyes törvények módosításáról szóló törvényben szereplő, a tőzsdei működést támogató és a tőzsdére lépést könnyítő változások után. újabb jelzése a Budapesti Értéktőzsde és a kormány közötti együttműködés sikerességének.

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (Szja tv.) már most is lehetővé teszi, hogy a magánszemélyek adóbevallását az adóhatóság készítse el, ez azonban eddig nem terjedt ki az adózónak a tőkepiaci ügyletből származó jövedelemére. Eddig akinek tőzsdei jövedelme keletkezett árfolyamnyereség vagy osztalék formájában, annak önadózóvá kellett válnia, és önállóan kellett elkészítenie a személyi jövedelemadó bevallását.

Az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról szóló törvénynek az Szja tv-t módosító rendelkezései által most már lehetővé válik, hogy az adóhatóság (NAV) által magánszemélyek részére készített adóbevallási tervezetben a tőkepiaci ügyletből származó jövedelem is feltüntetésre kerüljön. Ennek megvalósítása érdekében a kifizetőnek minősülő befektetési szolgáltatóknak az adóévet követő év február 15-éig adatot kell majd szolgáltatniuk a NAV felé a magánszemély adóévben megvalósult ügyleteiben megszerzett bevételek, az ügyletek összesített eredménye, valamint a járulékos költségek összegéről. Az eredmény kiszámítása során a befektetési szolgáltató az üzletszabályzatában vagy a magánszeméllyel kötött egyedi megállapodásában szereplő elszámolási rendet alkalmazza (pl. FIFO, LIFO), ideértve a pénzügyi eszköz megszerzésére fordított összeg figyelembevételének szabályait is.

Az adóhatóság a bevallási tervezetben ellenőrzött tőkepiaci ügyletből származó jövedelemként a befektetési szolgáltatótól kapott adatszolgáltatások összesített eredményének (nyereség, veszteség) együttes összegét úgy tünteti fel, hogy a nyereség összegét csökkenti, illetve a veszteség összegét növeli az ügyletek eredményében figyelembe nem vett járulékos költségek együttes összegével.

Ha a magánszemély az adóévet megelőző egy vagy két évben keletkezett veszteségei miatt az adóévben adókiegyenlítést kíván érvényesíteni, úgy ezzel – mivel ennek alkalmazása a saját választása szerint alakul – az adózónak kell az adóbevallását kiegészíteni, mivel a NAV által késztett bevallási tervezet az adókiegyenlítést nem tartalmazza.

Továbbra is változatlan marad az a szabály, hogy az ellenőrzött tőkepiaci ügylettel összefüggésben a befektetési szolgáltatót adó (adóelőleg)-levonási kötelezettség nem terheli.

Megbízható adózói státusz nyilvánosan működő részvénytársaságoknak

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) módosítása szerint nyilvánosan működő részvénytársaságnak a megbízható adózói minősítéshez már nem szükséges legalább 3 éve működnie, a többi erre vonatkozó feltételnek azonban maradéktalanul meg kell felelnie. Ez a könnyítés a hosszabb működési múlttal nem rendelkező, jellemzően holding jellegű tőzsdei társaságok számára biztosít kedvezményt.

A tőzsdei társaságok gazdálkodását segíti elő az a módosítás is, amely szerint a megbízható státuszú nyilvánosan működő részvénytársaság által visszaigényelt általános forgalmi adót az állami adó- és vámhatóság 30 napon belül utalja ki, szemben az általános 45 napos kiutalási határidővel.

A tőzsdén kereskedett szabályozott ingatlanbefektetési társaságokra (SZIT) vonatkozó szabályozás változása

A szabályozott ingatlanbefektetési társaságokra („SZIT”) vonatkozó első szabályozás 1960-ban jelent meg az Egyesült Államokban (REIT, Real Estate Investment Trust), azóta a SZIT egy nemzetközileg, így Európában is elismert vállalati formává fejlődött. A SZIT-ek ingatlanok adásvételével, bérbeadásával, üzemeltetésével, valamint ingatlankezelési vagy vagyonkezelési tevékenységgel foglalkozó társaságok, amelyek bizonyos feltételek teljesítése esetén jelentős adó- és illetékkedvezményekben részesülhetnek. Az első és legfontosabb ilyen feltétel, hogy a fenti tevékenységeikből keletkező eredményük túlnyomó többségét (a magyar szabályozás szerint legalább 90 százalékát) osztalékban ki kell fizetniük, emellett előírás még számukra a nyilvános működési forma és a tőzsdei bevezetés, valamint a meghatározott mértékű (Magyarországon legalább 25%) tőzsdei közkézhányad, valamint egy minimális induló tőke (hazánkban jelenleg 10 milliárd Ft) megléte. A SZIT-ekre vonatkozó jogi szabályozás Magyarországon némi késéssel, a 2011 júliusában lépett hatályba a 2011. évi CII. törvény elfogadásával, azóta azonban egyetlen SZIT sem alakult. Ennek okai a piaci szereplők véleménye szerint elsősorban a törvényi feltételek értelmezése körüli bizonytalanságok, valamint néhány feltétel teljesítésének nehézségei voltak. A SZIT törvény Országgyűlés által most elfogadott módosítása egyrészt könnyíti, másrészt pontosítja az ilyen társaságok létrehozásának feltételeit, ezáltal elhárulhatnak a SZIT-ek alapítása és működtetése körüli jogi akadályok, és megalakulhatnak Magyarországon is az első SZIT-ek, amelyek az ingatlanpiac fellendítésén túlmenően – kötelező tőzsdei bevezetésük révén – a tőkepiac fejlődésére is kedvező hatást tehetnek.

A SZIT-ek alapításával kapcsolatban fontos változás, hogy a kötelező legkisebb alaptőke összege 10 milliárd forintról 5 milliárdra csökkent. A 25 százalékos minimális közkézhányad számítására vonatkozó szabályok is megváltoznak: nem módosul az a rendelkezés, amely szerint az egy részvényes által 5 százaléknál alacsonyabb részvényhányadot kell beszámítani közkézhányadba, de a jövőben e tekintetben elsősorban a részvények által megtestesített szavazati jogot kell majd figyelembe venni a minimumértéknek való megfelelés tekintetében. Ez a módosítás azt hivatott orvosolni, hogy a részvények tulajdonlásához kötött közkézhányad alakulását a társaság, illetve annak fő tulajdonosa nem tudta befolyásolni: ha egy korábbi 5 százalék alatti tulajdonos további vásárlással tulajdoni hányadban 5 százalék fölé került, akkor ezt a csomagot már nem lehetett a közkézhányadba tartozónak tekinteni, és ez azzal a következménnyel járt, hogy a SZIT elvesztette volna a kedvezményekre való jogosultságát. A módosítás lehetővé teszi, hogy a társaság, illetve a nagytulajdonos ellenőrzési körében maradjon a minimális közkézhányadnak való megfelelés, hiszen a közkézhányadba tartozó részvénysorozat után gyakorolható szavazati jog az alapszabályban korlátozható, így elérhető az, hogy az ebbe a részvénysorozatba tartozó 5 százalékot meghaladó tulajdoni hányad esetén is maximálisan 5 százalékos szavazati jog legyen gyakorolható, és így változatlanul a közkézhányadba tartozzon az adott részvénycsomag.

Hasonlóan változik a vállalat, illetve a fő tulajdonosai által szintén nem kontrollálható szabály, amely szerint a biztosítók és a hitelintézetek a SZIT-et legfeljebb összesen 10 százalékban tulajdonolhatták. Biztosító vagy hitelintézet a közkézhányadba tartozó részvények közül akár a társaság és a többi tulajdonos tudta és beleegyezése nélkül is vásárolhatott magának további részvényeket, ami az összes ilyen intézmény részesedésének 10 százalék fölé emelkedése esetén a SZIT státuszának és kedvezményeinek az elvesztésével járt. Az új jogszabály értelmében a SZIT státusz megtartásának feltétele e tekintetben úgy módosul, hogy a SZIT státuszt a társaság a biztosítók és a hitelintézetek összesen 10 százalék fölötti tulajdonszerzése esetén is megtarthatja, ha a biztosítók és a hitelintézetek az összes szavazati jog legfeljebb 10 százalékát gyakorolják. Ezzel a társaság a fentiekben bemutatott módon képes lesz ezt a körülményt is kontrollálni az érintett részvénysorozatra vonatkozó szavazati korlát alapszabályi bevezetésével.

A SZIT gazdálkodását érintő lényeges változás, hogy az eszközportfóliója a jelenleg hatályos szabályok által megengedett eszközökön túl tartalmazhat a SZIT törvény által nevesített tevékenységeihez közvetlenül kapcsolódó eszközöket is.

A SZIT által fizetendő osztalék mértékére vonatkozó szabályok annyiban változnak, hogy a törvény egyértelművé teszi, hogy abban az esetben, ha a szabályozott ingatlanbefektetési társaság projekttársasága szabad pénzeszközeinek összege nem éri el a külön jogszabályban meghatározottak szerint osztalékként kifizethető eredményének összegét, akkor a szabad pénzeszközök összegének 100%-át kell kifizetnie osztalékként, és a projekttársaság a kifizetett osztalék és az elvárt osztalék közötti különbözetet köteles marad később osztalékként kifizetni – amennyiben ezt szabad pénzeszközei lehetővé teszik.

Változatlanok maradnak a SZIT-eket megillető adó- és illetékkedvezmény szabályai: a SZIT, illetve projekttársasága vásárláskor az általános, ingatlanonként 1 milliárd forintig 4 százalékos és azt meghaladóan 2 százalékos mérték helyett értéktől függetlenül 2 százalékos mértékű vagyonszerzési illetéket fizet, valamint a SZIT-et továbbra sem terheli társasági adó és helyi iparűzési adófizetési kötelezettség.

Az adóbevallásra vonatkozó módosítások 2016. szeptember 1-jén, a megbízható adózóra vonatkozó módosítások 2016. július 1-jén, a SZIT törvény módosításai pedig már a kihirdetést követő napon lépnek hatályba.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!