3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Continental két irányból közelítve igyekszik megoldani a feladatot. Az egyik út a villanymotorok és a járművek fedélzeti hálózatának feszültségtartományát hozza összhangba, a másik pedig egy új szintetikus tüzelőanyagot hoz játékba. Utóbbival a dízeles közlekedést lehet környezetkímélőbbé tenni.

Új megoldásokat tesztel a Continental az autók károsanyag-kibocsátásának mérséklésére. Az egyik a villanymotor és a jármű fedélzeti hálózata feszültségtartományának játékával érhet célt, a másik pedig az oximetilén-éter nevű szintetikus tüzelőanyagot hozza be a képbe.

A járműközlekedés továbbzöldítése azért is kiemelten fontos, mert bár a jövő a közvélemény szerint az elektromos autóké, a villanymeghajtás sem jelent automatikusan tiszta megoldást. Az elektromos mobilitás környezete egyelőre sehol nem elég zöld, így minél előbb hasznosítható, alternatív megoldásokat kell keresni.

A Continental meggyőződése az, hogy 2030 után is szükség lesz egymás mellett különböző meghajtásokra. Ez azt jelenti, hogy vegyesen használunk majd:

  • benzines
  • dízel
  • földgáz
  • hibrid-technológiát
  • tisztán elektromos
  • hidrogén üzemű járműveket.

Szükség van minden alkotóelemre a hibrid és elektromos járművek hajtásának villamosításához. Ilyenek a villanymotorok, a teljesítményelektronikák és az energiaellátó hálózati rendszerek különböző teljesítményosztályokban, a 12-től 48 V-on át egészen 450 V-ig terjedő feszültségtartományban.

A 48 V-os technológia nem véletlenül kap egyre nagyobb figyelmet az iparágban, a rendszer ugyanis a ma kivitelezhető technológiák legjavát egyesíti, ráadásul minden járműosztályban. A belsőégésű motor és az elektronika, valamint a 48 V-os hálózat és a 12 V-os fedélzeti hálózat összjátéka bizonyos fokig optimalizálható, ezt a Continental fejlesztői igény szerinti villamosításnak nevezik.  Az enyhén hibrid alkalmazásoknál a 48 V-os elektromos motor például 12 V-os generátor helyébe lép, és kiegészítőleg belső égésű motort is képes támogatni úgynevezett „boost” (rásegítő) funkcióval.

A másik újdonság az oximetilén-éter (OME) nevű szintetikus tüzelőanyag alkalmazása. A környezetkímélő dízelüzemű közlekedés így már nem csak puszta ábránd, ráadásul mindez technikai változtatások nélkül megvalósulhat. Az OME elsősorban a haszongépjárművek környezetkímélőbbé tételéhez nyújt segítséget, melyeket nehezebb villamosítani, mint a személygépkocsikat.

Tisztán OME jelenleg még nem tankolható, mivel ehhez a teljes motorterületet újra kellene hangolni, és egyes részeit át kellene alakítani, azonban a belsőégésű motorok kibocsátása már napjainkban csökkenthető a szintetikus tüzelőanyagokkal. A Continental a globális felmelegedés és a CO2-kibocsátás határok közé szorítása érdekében már évek óta intenzív kutatást folytat ebben a szegmensben – kimondottan a dízelt helyettesítő tüzelőanyagok területén. A tesztek pedig igazolták, hogy a – magáncélra használt vagy áruszállító – dízeljárművek technikai változások nélkül képesek akár 15% arányban hozzákevert OME szintetikus tüzelőanyaggal közlekedni. A kísérleti járművek kibocsátása kilométerenként kereken nyolc gramm CO2-dal kevesebb volt a közúti teszteken. Ezenkívül az OME csaknem korommentesen ég el, ennek köszönhetően kevésbé terheli meg a környezetet, mint a hasonló tüzelőanyagok. A dízel tüzelőanyaghoz hozzáadott, ajánlott 15 százaléknyi mennyiségű OME-vel minden jármű problémamentesen boldogul, így az új és a régi dízeljárműveknél is már most jelentősen csökkenhet a környezeti terhelés. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!