2018. szeptember 5. 15:11
mfor.hu

A Continental két irányból közelítve igyekszik megoldani a feladatot. Az egyik út a villanymotorok és a járművek fedélzeti hálózatának feszültségtartományát hozza összhangba, a másik pedig egy új szintetikus tüzelőanyagot hoz játékba. Utóbbival a dízeles közlekedést lehet környezetkímélőbbé tenni.

Új megoldásokat tesztel a Continental az autók károsanyag-kibocsátásának mérséklésére. Az egyik a villanymotor és a jármű fedélzeti hálózata feszültségtartományának játékával érhet célt, a másik pedig az oximetilén-éter nevű szintetikus tüzelőanyagot hozza be a képbe.

A járműközlekedés továbbzöldítése azért is kiemelten fontos, mert bár a jövő a közvélemény szerint az elektromos autóké, a villanymeghajtás sem jelent automatikusan tiszta megoldást. Az elektromos mobilitás környezete egyelőre sehol nem elég zöld, így minél előbb hasznosítható, alternatív megoldásokat kell keresni.

A Continental meggyőződése az, hogy 2030 után is szükség lesz egymás mellett különböző meghajtásokra. Ez azt jelenti, hogy vegyesen használunk majd:

  • benzines
  • dízel
  • földgáz
  • hibrid-technológiát
  • tisztán elektromos
  • hidrogén üzemű járműveket.

Szükség van minden alkotóelemre a hibrid és elektromos járművek hajtásának villamosításához. Ilyenek a villanymotorok, a teljesítményelektronikák és az energiaellátó hálózati rendszerek különböző teljesítményosztályokban, a 12-től 48 V-on át egészen 450 V-ig terjedő feszültségtartományban.

A 48 V-os technológia nem véletlenül kap egyre nagyobb figyelmet az iparágban, a rendszer ugyanis a ma kivitelezhető technológiák legjavát egyesíti, ráadásul minden járműosztályban. A belsőégésű motor és az elektronika, valamint a 48 V-os hálózat és a 12 V-os fedélzeti hálózat összjátéka bizonyos fokig optimalizálható, ezt a Continental fejlesztői igény szerinti villamosításnak nevezik.  Az enyhén hibrid alkalmazásoknál a 48 V-os elektromos motor például 12 V-os generátor helyébe lép, és kiegészítőleg belső égésű motort is képes támogatni úgynevezett „boost” (rásegítő) funkcióval.

A másik újdonság az oximetilén-éter (OME) nevű szintetikus tüzelőanyag alkalmazása. A környezetkímélő dízelüzemű közlekedés így már nem csak puszta ábránd, ráadásul mindez technikai változtatások nélkül megvalósulhat. Az OME elsősorban a haszongépjárművek környezetkímélőbbé tételéhez nyújt segítséget, melyeket nehezebb villamosítani, mint a személygépkocsikat.

Tisztán OME jelenleg még nem tankolható, mivel ehhez a teljes motorterületet újra kellene hangolni, és egyes részeit át kellene alakítani, azonban a belsőégésű motorok kibocsátása már napjainkban csökkenthető a szintetikus tüzelőanyagokkal. A Continental a globális felmelegedés és a CO2-kibocsátás határok közé szorítása érdekében már évek óta intenzív kutatást folytat ebben a szegmensben – kimondottan a dízelt helyettesítő tüzelőanyagok területén. A tesztek pedig igazolták, hogy a – magáncélra használt vagy áruszállító – dízeljárművek technikai változások nélkül képesek akár 15% arányban hozzákevert OME szintetikus tüzelőanyaggal közlekedni. A kísérleti járművek kibocsátása kilométerenként kereken nyolc gramm CO2-dal kevesebb volt a közúti teszteken. Ezenkívül az OME csaknem korommentesen ég el, ennek köszönhetően kevésbé terheli meg a környezetet, mint a hasonló tüzelőanyagok. A dízel tüzelőanyaghoz hozzáadott, ajánlott 15 százaléknyi mennyiségű OME-vel minden jármű problémamentesen boldogul, így az új és a régi dízeljárműveknél is már most jelentősen csökkenhet a környezeti terhelés.