4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A vállalkozás sikerének egyik záloga alkalmazottaink lojalitása, amely leginkább úgy érhető el, ha megfelelően viszonyulunk hozzájuk. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az erkölcsi megbecsülés még az anyagiaknál is nagyobb súllyal esik latba a főnök-beosztott viszonyban.

Ügyes munka volt, kolléga! (Mfor-montázs)

A jó munkakapcsolat legfontosabb eleme a kölcsönös tisztelet, amely nélkül hosszútávon ma már elég nehéz jól vezetni egy céget. Természetesen nem kell hagynunk, hogy az alkalmazottunk a fejünkre nőjön, de egy normális munkakapcsolatban az ilyesmi eleve elképzelhetetlen.

Természetesen vannak olyan főnökök is, akik a megfélemlítés eszközeit használják fel, kihasználva a munkavállalók szorult helyzetét. Valkai Zsolt, egy Budapest környéki kiskereskedelmi áruházlánc középkorú irodai alkalmazottja például arról számolt be, hogy rendkívül megalázónak tartja, hogy minden áldott nap, amikor megérkezik a munkahelyére, ki kell pakolnia a táskájából, majd távozáskor a biztonsági őrök eljátszatják vele ugyanezt, annak érdekében, hogy elkerüljék a munkahelyi lopásokat.

„Az ilyen fokú bizalmatlanság egyértelműen megmérgezi a munkakapcsolatot. Már régen állást változtattam volna, ha lenne rá lehetőségem. De ahhoz mindenekelőtt fejleszteni kellene a nyelvtudásomat” – kesergett Valkai Zsolt.

Ha a másik oldalt is megnézzük, akkor azt látjuk, hogy bizony néha elkél a fegyelem, mert előfordul, hogy az alkalmazottak megszegik a szabályokat. „Érdemes versenyképes jövedelmet biztosítani a beosztottaknak. A kezdeti időszakban próbáltunk spórolni a munkabéreken, de ennek az lett a hátulütője, hogy az alkalmazottak munkafegyelme egy idő után lazulni kezdett, így például próbáltak lecsípni a munkaidőből. Ellenőrizni képtelenség őket, több kisebb ruhabolt tulajdonosaként nem ülhetek egész nap a nyakukon” – mutatott rá Kocsis Adrienn, kecskeméti üzletasszony.

Más munkaadók ellenben szívesen élnek az elrettentés eszközeivel. Gyenes László, egy Győr-Moson-Sopron megyei gazdabolt értékesítési munkatársa arról számolt be, hogy főnöke állandóan kirúgással fenyegeti őket, ha nem teljesítik a havi, féléves, éves eladási terveket. Így aztán dolgozni sincs sok kedve. De mivel lassan nyugdíjas korba lép, nem akar változtatni. Igaz, lehetősége se nagyon lenne rá.

Nem csak a pénz motiválhat

A kirívó példáktól eltekintve a legtöbb munkaadó betartja az írott és íratlan szabályokat. Előbbiek közé tartozik például a beosztottakkal való egyenlő bánásmód, a méltányos munkabér, a jogszabályokban lefektette maximális munkaórák tiszteletben tartása. A jogkövető főnök nem alkalmaz 15 évnél fiatalabb munkavállalót, felelősséget vállal dolgozóinak egészségéért és biztonságáért.

Kontrollálja a veszélyforrásokat, továbbá az ésszerűség és méltányosság követelményei szerint minden lehetséges megelőző intézkedést megtesz a balesetek és munkaköri betegségek bekövetkezése ellen, továbbá gondoskodik arról, hogy a munkavállalók képzettek legyenek az egészségvédelemre és biztonságra vonatkozó kérdésekben.

Az íratlan szabályok közé tartozik a már említett kölcsönös tisztelet, a kellemes munkakörnyezet, valamint a hatékony kommunikáció. Utóbbi azért is fontos, mert előfordulhat, hogy valaki azért nem hozzá a tőle elvárt eredményeket, mert senki nem mondta el neki, hogy ténylegesen mi is a feladata. Vállalatvezetőként teremtsük lehetőséget arra, hogy az emberek megoszthassák tudásukat másokkal, tréningek, prezentációk keretében, így érzik, hogy megbecsüljük őket. Hallgassuk meg javaslataikat, ötleteiket, időnként kérjük ki a véleményüket egy-egy munkával kapcsolatban, és ne fukarkodjunk a dicsérettel sem. Lehetőség szerint biztosítsunk számukra rugalmas munkakezdési lehetőséget, csakúgy, mint lehetőséget a személyes fejlődésre és a karrierépítésre.

Ennél is továbbmegy Fazekas Zsolt, az Euronics üzletlánc ügyvezető igazgatója, aki azt állítja, hogy nem csupán tisztelni, de szeretni is érdemes az alkalmazottainkat. Így a munka is gyümölcsözőbb lesz.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az alkalmazottak lojalitását nem csupán pénzzel lehet előmozdítani, sokszor egy dicséret, vagy néhány kisebb jutalom is csodákat tesz. Az anyagi elismeréssel viszont rendszerint csak akkor elégedett a dolgozók, ha emberileg is megbecsülik őket a cégnél.

Az esetleges konfliktusokat is jobb, ha korrekt, baráti módon próbáljuk rendezni, már csupán a jó hírnevünk megőrzése végett is - ha szükséges, akkor akár mediátor igénybevételével. A bírósági utat pedig csak valóban indokolt esetben vegyük igénybe.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!