4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Mint ahogy már értesülhettünk róla, a pénzpiaci válság miatt egyelőre nem léptek hatályba a három héttel ezelőtt még biztosra vett, adóváltozásra vonatkozó törvénytervezetek, így egyelőre a lízingre vonatkozó adó- és egyéb módosítások is csak papíron léteznek.

A szó elszáll - az írás is. (Mfor-montázs)

Minden bizonnyal késni fog továbbá a lízingszerződés nevesítése az új polgári törvénykönyvben, amelynek az a prózai oka, hogy egyelőre az sem biztos, hogy belátható időn belül elkészül az új Ptk, noha a kormány 2010-től tervezte bevezetni az új polgári törvénykönyvet, tudtuk meg Lévai Gábortól, a Magyar Lízingszövetség főtitkárától.

A tervezetben az V. könyv - Kötelmi jog 6. cím Pénz- és hiteljogviszonyok VII. fejezetében önállóan szerepel a lízing, mint szerződésforma

Az előkészítő munkálatok éveket vettek igénybe; a Lízingszövetség is önálló kodifikációs munkacsoportot hozott létre a lízing Ptk-ba emelését megcélozva, még a tavalyi évben. Az új törvénykönyv szövegtervezete ezév június 5-én került a Kormányhoz, ám a további munkát úgy tűnik, egy időre biztosan el kell halasztani.

Szintén nem léptek hatályba a cégautó adózására vonatkozó rendelkezések, amelyek a lízingelt autókra is vonatkoztak volna.  

A tervezet szerint 2009. január 1-jétől a cégautó adót a jövőben a személyijövedelemadó-törvény helyett a gépjárműadóról szóló törvényszabályozná.

A javaslat úgy szól, hogy az adó alanya a Magyarországon bejegyzett járművek esetén annak a hatósági nyilvántartás szerinti tulajdonosa, pénzügyi lízingbe vett személygépkocsi esetén a lízingbe vevő, hatósági nyilvántartásban nem szereplő (például a külföldi rendszámú) személygépkocsi esetén pedig az, aki a gépkocsi után költséget számolt el.

Az adó alapja a bekerülési értéke (magánszemély esetén a vételár), amelyet a személygépkocsi korától függően, évente meghatározott 5-10 százalékos értékkel kell korrigálni. Az adó éves mértéke az adóalap 7 százaléka lenne. A gépjárműre megfizetett gépjárműadó azonban levonható lenne a cégautóadóból.

Egyelőre ugyancsak tervezet, hogy a lízingelt, illetve hitelre vásárolt autókra úgy is alapítható lenne jelzálogjog jövő januártól, hogy a zálogszerződést nem kell közjegyzői okiratba foglalni, illetve a finanszírozott autók nem lennének elárverezhetők.

A jelenlegi zálogjogi szabályok ezzel szemben úgy szólnak, hogy az ingóságokon alapított zálogjogot is közjegyzői okiratba kell foglalni. Ez két problémát is jelent az autópiacon, így a jelzálog helyett más technikákat alkalmaztak, bár ezek egyik fél esetén sem közelítették meg a zálogjog biztonságát.

Az egyik problémát a közjegyzői okirat - néhány tízezer forintos - ára okozza. A kiélezett finanszírozói versenyben ez már nem fért be a költségek közé. A másik probléma pedig abból származik, hogy a zálogszerződés megkötéséhez mindkét félnek - a hitelezőnek és a vásárlónak - egyszerre kellett jelen lennie a közjegyző előtt.

A kereskedelmi gyakorlat szerint a hitel- illetve lízingszerződéseket az autószalonok alkalmazottai kötik meg a finanszírozó megbízásából, így ez utóbbi nincs jelen a szerződés aláírásakor, akkor sem, ha közjegyzőt hívnak oda.

A tervezet szakít az eddigi szabályozással és kimondja, hogy az egyedi azonosításra alkalmas ingó dolgokat - ilyenek az autók is - terhelő zálogjog közjegyzői okiratba foglalás nélkül is alapítható. Viszont az ingó jelzálog nyilvántartást továbbra is a Magyar Országok Közjegyzői Kamara (MOKK) vezetné, így a nyilvántartásba vétel költségét fizetni kell.

A törvénytervezet másik előírása arra kötelezi a végrehajtót, hogy mielőtt autót árverezne, győződjön meg arról, szerepel-e az adott kocsi a MOKK zálogjogi nyilvántartásában.

A jelzálogjoggal terhelt gépjárművet a jövőben nem lehetne úgy elárverezni (végrehajtás során értékesíteni), hogy arról a lízingcég, illetve a hitelező ne szerezne tudomást, illetve ne kapcsolódhatna be abba a végrehajtási eljárásba, amelynek során a gépjárművet értékesítik.

Évi több milliárd forint kár éri ugyanis ezért a finanszírozókat, amit kénytelenek beépíteni a lízing- illetve hitel konstrukcióikba, megdrágítva azokat. A jövőben - a zálogjog alapján - a nem fizető adós autóját a finanszírozó kapná meg.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!