A Magyar Lízingszövetség ígéretet kapott a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumtól (NFGM), valamint a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumtól (FVM), hogy az európai uniós szabályozás adta lehetőséget kihasználva a Gazdaságfejlesztési Operatív Programban (GOP) és az Új Magyarország Vidékfejlesztési Programban (ÚMVP) szereplő projektek esetében a magyar támogatási rendszer is elfogadja a kkv-k számára előnyös finanszírozási formát.
Az FVM, felismerve a lehetőséget, levélben kért állásfoglalást az EU Bizottság Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Igazgatóságától (DG Agri), amelynek vezetője, Jean-Luc Demarty megerősítette a lízing használatának elfogadottságát. Elvileg a lízing társfinanszírozás alkalmazásának már most sincs semmilyen akadálya, gyakorlatilag egy végrehajtási rendelet kiadása szükséges hozzá, tudtuk meg a Lízingszövetségtől.
Más a trend az Unióban
A kis- és középvállalkozások gép- és eszközbeszerzései során a hitellel szemben erősíteni kell a lízing szerepét, világított rá Mészáros György, a Magyar Lízingszövetség elnöke.
A Lízingszövetség adatai szerint tagvállalataik tavaly gép- és termelőeszköz-beszerzés kapcsán mintegy száznegyvenmilliárd forintot helyeztek ki. Ennek nagyobb része azonban hitel és nem lízingfinanszírozás volt. Mészáros György elmondta: az unió korábbi tagállamaiban a kis- és középvállalkozások eszközfinanszírozása során igénybe vett pénzügyi termékek közül, ötven százalékos aránnyal egyértelműen a lízing vezet, miközben itthon a lízing csupán mintegy negyvenkét-negyvenhárom százalékot ér el.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében eddig összesen mintegy 6500 vállalkozást ítéltek támogathatónak. Közülük 4187 támogatására kötöttek szerződést, ami az összes kis- és középvállalkozás kevesebb mint egy százaléka. A magyar kkv-knak mindössze 20-25 százaléka alkalmas a banki finanszírozásra, miközben ez az arány az EU15 tagállamokban 70-85 százalékot tesz ki, mutatott rá Mészáros György, a Lízingszövetség elnöke.
„Sok mikro- és kisvállalkozás eleve nem is nyújt be pályázatot, mivel nem bankképes. Óvatos becslések szerint több ezer, jellemzően kezdő vagy kisméretű vállalkozást hoz versenyhátrányba a jogalkotó azzal, hogy évek óta nem teszi lehetővé a kkv-k uniós társfinanszírozásánál a lízing alkalmazását” - hangsúlyozta Lévai Gábor, a Lízingszövetség főtitkára.
A lízing konstrukció előnye, hogy itt maga az eszköz az ügylet fedezete, s a finanszírozott gép rendszerint kitermeli saját lízingdíját. Ezért nincs szükség más biztosítékra, elegendő akár alacsonyabb önerő, és lehetőség van hosszabb futamidőre. Az NFGM a GOP keretében meghirdetett pályázatokon is tervezi a szóban forgó finanszírozási konstrukció bevezetését, erre Bajnai Gordon miniszter ígéretet tett.
A pénzügyi lízing konstrukció mellett szól továbbá, hogy nincs szükség közjegyző közreműködésére, ami gyorsítja a folyamatot és egyben százezres költségmegtakarítást jelent. Az elmúlt két év alatt ugyanis a támogatást elnyert vállalkozások közjegyzői díjként több mint egymilliárd forintot fizettek ki.
Az sem elhanyagolható szempont, hogy a zártvégű pénzügyi lízingkonstrukció felhasználásával megvalósuló beruházások fennmaradásának esélye - hasonló üzletmenet mellett - lényegében megegyezik a bankhitel alapú finanszírozáséval a szakértők szerint. Emellett jelentős előny, hogy a pénzügyi lízingfinanszírozás esetén egyedi, speciálisan a lízingbevevőre, illetve a lízing tárgyára szabott feltételek érvényesülnek, szemben a banki hitelezési gyakorlattal.