Már hetekkel ezelőtt elkezdődtek a jövő évi szezon trendjeit felvonultató külhoni divatbemutatók, vagy inkább show-ok, celebekkel tele tűzdelve. Míg Magyarországon gyakorlatilag megszűntek a divatbemutatók – a rendszerváltás utáni nagy nevek vagy külföldön élnek, vagy már csak hobbiból, stylistként űzik a szakmát – addig külföldön ezt nem engedheti meg magának az iparág.
Sok pénz kell, és még több celeb
Amelynek természetesen nem tett jót a Covid, de most, a járvány elmúltával igyekeznek bepótolni az elmaradtakat. Az állítólag legszofisztikáltabbnak tartott milánóival kezdődött, hogy a napokban a legrangosabb párizsival folytatódjon. Kiszállni nehéz, ez a ringlispíl a világ legnagyobb divatguruit arra kényszeríti, hogy minden szezonban újabb és újabb kollekciókkal lepjék meg a közönséget. Akkor is, ha ezeket a darabokat nem hordja majd senki. A kifutó meghökkentő szettjei sokszor csupán reklámeszközök, hogy a vevők a hordhatóbb holmikért elfáradjanak a márkaboltba.
Mindehhez a hajcihőhöz pénz kell, méghozzá sok, de aztán – ha szerencséje van a márkának – ez megtérül, bár nem biztos, hogy az adott évben. Világhírű zenészek, énekesek, színészek, Netflix sztárok tucatjait kell utaztatni, luxus szinten ellátni és honorálni, hogy ott üljenek az első sorban, amelyről aztán két perc alatt fotók millióit osztják meg a rajongók a közöségi oldalakon.
Etikett, huszonéves színészeknek
Mindez finomra van cizellálva: nem mindegy, ki hol ül, és mikor foglal helyet a teremben. (Huszonévesekről beszélünk.) A középkategória már elfoglalta a gondosan előre kiválasztott széket, amikor a bemutató előtti utolsó pillanatban beoson kétrét görnyedve, hatalmas napszemüvegben a világ egyik legkeresettebb színésze.
Minél kevésbé ismert a sztár, annál kevésbé előkelő szállodában lakik, kisebb a limuzin, a felhajtás, kigyúrtabb a testőr. Minél híresebb, és tetemesebb a gázsija, annál kevésbé érzi kötelezőnek, hogy a márka feltűnő márkás cuccait viselje, van, akinél elég, ha egyáltalán megmutatja magát fél órára.
Paris fashion week pic.twitter.com/gJyLoImE6i
— Roger Federer (@rogerfederer) January 25, 2023
A napokban zajló Paris Fashion Week Loewe férfidivat-bemutatóján mindezt pontosan nyomon lehetett követni. A Loewe-t 1846-ban Madridban alapították bőripari kisüzemként. Ma ez az egyik leghíresebb divatmárka, amely a modern művészetet és kultúrát használja fel identitásának megalapozására.
Maszáj harcosok és dél-koreai tinédzserek a kifutón
2013 óta az észak-ír tervező, Jonathan Anderson „a tradicionális spanyol kézműves mesterséget erősíti meg kortárs éllel” – olvasom a hivatalos bemutatkozásban, ez a minőségi bőrkiegészítők piacra dobását – is -jelenti.
Saját megfogalmazásuk szerint mostani férfiruházati kollekciójuk gazdag textúrájú, élénk színű és eklektikus. Ez „magyarra” lefordítva azt jelenti, hogy a kifutónak kinevezett teremben 190 centis maszáj harcosokra emlékeztető afrikai fiúk, és halovány, lányos arcú dél-koreai és japán srácok imbolyognak hordhatatlan darabokban. Egyik lábuk keresztben a másik előtt – ezt a lépéstípust a női manökenektől tanulták el – és nem mosolyognak. A mosoly ugyanis rájuk tereli a figyelmet, ám ők csak élő kirakati bábuk.
Előny az androgén külső
Viszont nagyon is élők azok a sztárok, akik az első sorban ülnek, köztük Kit Connor (Heartstoppers, Netflix) a venezuelai születésű svéd énekes-sorozatszínész, Omar Rydberg (Young Royals, Netflix) vagy Troje Sivan, a dél-afrikai születésű ausztrál színész, énekes, akinek csak az Angel Baby című számára eddig 50 millióan kattintottak rá a Youtube-on. Ez ugyanis nem az az esemény, amin macsó török szappanopera szereplők vennének részt, itt – legalábbis idén - az androgén külső az előny. Mindenkin nyakláncok, karkötők, fülbevalók, gyűrűk csillognak.
Hab a tortán, hogy az utolsó pillanatban leültetik Timothée Chalamet-t, aki gondosan vigyáz arra, hogy senki ne nézzen a szemébe, a napszemüveget akkor se veszi le, amikor a rajongók közül egy lány majdnem elájult, hogy megérinthette. Timmy, ahogy becézik, Luca Guadagnino rendező mellett ül, akinek kirobbanó sikerű filmjét és Oscar-jelölését köszönheti, és akinek - a pletykák szerint - nem mert nemet mondani, amikor kiválasztotta az enyhén szólva megosztó kannibál témájú filmje főszerepére.
Több hónapos szervező munka előzi meg
A show-t persze több hónapos egyeztető munka előzi meg: a meghívástól kezdve egészen addig, biztosan elfogadja-e azt a leghíresebb sztár. A ruhát, amit majd viselnek a divatbemutatón a közönség sorai között, előtte rájuk próbálják, bekészítik ajándékokkal együtt a szállodaszobába, sminkelik, fodrászolják, küldik értük az autót a szervezővel, aki a bejáratnál megszabja, hány percet tölthet a rajongókkal, utána pedig bevezeti a terembe.
Van, aki még újonc ebben és élvezi a felhajtást, de van, aki rettenetesen unja. A divatmárkának mindez lényegtelen, jelenlétük a fontos, a márkaerősítés céljából.
Se öltöny, se farmer
Ja, és hogy mi a divat? Mindez másodlagos kérdés, a kifutók extravagáns ruhadarabjai szinte soha nem szivárognak le egy az egyben az áruházakba, plázabutikokba. Ezek inkább csak irányt szabnak, és a tervezők önmegvalósítását tükrözik.
Ami biztos: a fiúk egyre lányosabb külsőt öltenek, öltönyt vagy farmert senki nem viselt a show-n, sem a sztárok, sem a tervezők, sem a manökenek.