9p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kis túlzással kétféle vásárlótípus létezik: aki sosem hallott a vakdobozos játékokról és aki megszállottan gyűjti ezeket. A bontogatás izgalma, a meglepetés ereje sokakat rabul ejt, de az instant varázslatnak komoly ára lehet.

Minden eddiginél jobban szárnyal a vakdobozos (blind boxos) játékpiac. Egyre több fiatalt és felnőttet darál be a trend, hogy meglepetésdobozokból előkerülő műanyag figurákra, plüssökre vagy egyéb gyűjthető játékokra tegyenek szert. A jelenség terjedésének ütemét jelzi, hogy a népszerű videós közösségi média oldalakon – jellemzően a TikTokon és a YouTube-on – gyakran többmilliós forgalmat generálnak a vakdobozos tartalmak. Ilyenek például a beszerzős és bontogatós videók, amelyekben a felhasználók elmesélik, hogyan jutottak hozzá szerzeményeikhez, miközben meg is mutatják azokat a követőiknek. Csak a Blind Box hashtaggel több mint 156 millió poszt került fel eddig a TikTok-ra, és akkor még nem említettük a különböző alternatívákat, például a #mistery box vagy a #blind box unboxing hashtaggel ellátott videókat.

Mi az a vakdoboz és honnan ered? 

A blind box koncepciója a 19. századig nyúlik vissza: Japánban újévkor a Fukubukuro-hagyomány szellemében az áruházakban úgynevezett szerencsecsomagokat kínáltak, amelyeket a legkülönfélébb ruházati és szépségápolási termékekkel, élelmiszerekkel töltöttek meg, és jelentős, akár 50 százalékos kedvezménnyel árultak. A zsákok tartalma meglepetés volt, nem lehetett előre tudni, mit rejtenek. Európában sem volt ismeretlen a meglepetéscsomag: a középkori vásárokban már lehetett kapni a zsákbamacskát. A szó és jelentése a mai napig él szinte minden európai ország nyelvében. 

Az 1960-as években aztán a japán Bandai multinacionális játékgyártó- és forgalmazó cég csavart egyet az ötleten. Piacra dobta és gyorsan le is védette a gashaponnak elnevezett játékautomatákat és az azokból kihalászható – pontosabban kitekerhető – műanyagkapszulás játékait, amelyek nemcsak Japánban és Kínában, hanem Európában és Észak-Amerikában is gyorsan népszerűvé váltak. Kínában a vakdobozos játékok úttörői a gyerekeknek szánt, hősök képét rejtő gyűjthető kártyák voltak, melyeket tésztákhoz csomagoltak. 

Miért jó, ha vaktában vásárolunk?

A vakdobozos koncepció vonzereje abban rejlik, hogy a vásárlók nem tudják pontosan, mit kapnak a pénzükért. A gyártók által piacra dobott, gondosan lezárt tematikus dobozok véletlenszerűen kerülnek tulajdonosukhoz, tartalmuk meglepetés. Azt persze a fogyasztók pontosan tudják, hogy milyen karakterhez jutnak hozzá – hiszen ezek állnak az egyes gyűjtői sorozatok és kollekciók középpontjában –, az viszont csak a doboz kibontása után derül ki, hogy milyen színű vagy stílusú termékre sikerült szert tenniük. Azt, hogy egy kollekció hány darabból és pontosan milyen figurákból áll, a gyártók jellemzően feltüntetik a dobozok hátulján az előfordulási gyakoriságukkal együtt. Az ⅙-os jelzés például azt jelenti, hogy egy a hathoz az esélye annak, hogy bontásnál az adott figura kerül ki a dobozból. 

A vakdobozos játékok életkortól függetlenül nagyon népszerűek. A legújabb Labubu-kollekciókat például megjelenésük után nem sokkal rendre elkapkodják
A vakdobozos játékok életkortól függetlenül nagyon népszerűek. A legújabb Labubu-kollekciókat például megjelenésük után nem sokkal rendre elkapkodják
Fotó: Depositphotos

Kielégíthetetlenek tűnő vásárlói igények

A vakdobozos játékok piaca 2024-ben több mint 14 milliárd dolláros forgalmat bonyolított – derül ki a Cognitive Market Research legújabb, globális jelentéséből. Eszerint a blind boxos termékeladásokból származó összbevétel 2031-re meghaladhatja a 21 milliárd dollárt – hatszázalékos összetett éves növekedési rátával számolva.

És noha a meglepetésdobozok őshazája Japán, úttörői pedig a távol-keleti országok, a tavalyi globális bevétel több mint 40 százalékát, vagyis hozzávetőlegesen 5,7 milliárd dollárt (mai árfolyamon több mint 2000 milliárd forintot) Észak-Amerika „termelte”, míg Európa 30 százalékkal, Ázsia és a csendes-óceáni térség pedig 23 százalékkal járult hozzá a blind box-játékpiac forgalmához.

Az ázsiai piacon Kína a húzóerő: míg 2021-ben 1,3 milliárd dollár értékben adtak el vakdobozos játékokat az országban, addig 2024-re az eladásokból származó bevétel 1,8 milliárd dollárra emelkedett.

Lehetőségek tárháza: veszélyes terep, függőséget okozhat

A blind boxos játékok körüli hype-ot fokozza, hogy a gyártók időről időre úgynevezett titkos figurákat is elrejtenek a kollekciók alapdarabjai közé, amelyek ritkák, a szenvedélyes gyűjtők foga pedig ezekre, valamint a limitált kiadású, korlátozott darabszámban vagy ideig elérhető relikviákra fáj igazán. A TikTokon és a YouTube-on rengeteg olyan felhasználó van, aki eleve úgy tálalja friss videóit, hogy addig vásárolja a blind boxokat, amíg meg nem szerzi a spéci figurát. 

És pontosan erre a megszállottságra épít az iparág. A vadászat izgalmára, a vágykeltésre – arra, hogy az elérhetetlennek hitt dolgok mindig felértékelődnek –, a gyűjtői szenvedély kielégítésére és a függőség felé vezető út alappillérére, a hamis megérzésre, miszerint a következő meglepetés dobozban már biztos a vágyott figura lesz. 

A közösségi média hatása és felelőssége e téren vitathatatlan. A milliók által követett tartalomgyártók videói növelik az érdeklődést és a keresletet egyes termékek iránt. Ráadásul minél ritkább és elérhetetlenebb figurákról van szó, annál nagyobb presztízse lesz a követők és rajongók körében. Ördögi kör. Annál is inkább, mert ugyan a vakdobozos játékokat alapvetően a fiatal generáció tagjai számára tervezték, a húszas-harmincas (sőt, negyvenes) éveikben járó felnőttek körében is népszerűek.  

Vakdobozos figurák a Miniso kínálatában 2021-ben
Vakdobozos figurák a Miniso kínálatában 2021-ben
Fotó: Depositphotos

Drágaságok: egy igazán költséges hobbi 

Az egyik legismertebb, gyűjtögethető dizájnerfiguráival nagy hasznot termelő blind box-játékgyártó a 15 éve piacon lévő kínai Pop Mart. Alapítója, a még mindig csak harmincas évei végén járó Wang Ninget nem véletlenül nevezik a rejtélyek királyának: a mára 530 üzletet működtető vállalat profilját egyértelműen a vakdobozos termékek alkotják. Webshopja a világ több mint negyven országából elérhető, köztük Magyarországról is. Saját fejlesztésű termékeit kizárólag ezen az oldalon keresztül, a saját boltjaiban és egyes kiskereskedelmi üzletekben vagy kihelyezett robotautomatákban értékesíti. A felfokozott vásárlói érdeklődést jelzi, hogy a vállalat részvényei 2024-ben közel 370 százalékkal emelkedtek, a tavalyi összbevétel 1,8 milliárd dollár (közel 640 milliárd forint) volt.

A Pop Mart slágertermékei közé tartozik a TikTokon és YouTube-on néhány év alatt szép karriert befutó, moncsicsira hajazó vicsorgó plüss szörny, Labubu. Amint arról korábban írtunk, a Labubu-biznisz olyannyira dübörög, hogy a piacra dobott blind boxos kollekciók darabjait minden platformról és beszerzési helyről pillanatok alatt elkapkodják. Annak ellenére, hogy a kis plüssfigurák nem olcsók: a legutóbbi, macaronos, cukorkaszínű széria darabjai például 28 dollárba kerülnek, ami nagyjából tízezer forintnak felel meg.

A blind boxok királyai és királynői

Felsorolhatatlanul sok karakter kapható vakdobozos kiszerelésben. Van azonban néhány ikonikus dizájnerfigura, ami körül akkora a felhajtás, hogy mindenképpen érdemes megemlíteni. Ilyen például a Pop Mart egyik slágerterméke, Molly. A rövid, szőke hajáról, hatalmas, kék szemeiről és duzzogó arckifejezéséről ismertté vált lányt Kenny Wong hongkongi művész alkotta meg 2006-ban. Tíz évvel később került be a Pop Mart kínálatába a művésszel kötött együttműködésnek köszönhetően. Az apró, gyűjthető minifigurákból az évek során számtalan stílusú és témájú kollekció készült az űrhajós változattól kezdve egészen a steampunkos verzióig. 

Skullpanda és Molly az egyik japán Pop Mart kirakatában
Skullpanda és Molly az egyik japán Pop Mart kirakatában
Fotó: Depositphotos

A Skull Panda kissé bizarr kinézetű fiú és lány figurái egyedi színvilágukkal, különlegesre festett arcukkal és kísérőtörténetükkel szintén gyorsan beverekedték magukat a blind boxos kedvencek közé. Amikor 2020-ban a Skull Panda összeállt a Pop Marttal, az Ancient Castle elnevezésű vakdobozos szériából egyetlen másodperc alatt 60 ezer darab fogyott el. Ha már bizarr kedvencről van szó, nem hiányozhat a sorból a szeme alatti hatalmas, műanyag könnytócsáról felismerhető Crybaby. Különlegessége a gyártó szerint abban rejlik, hogy Crybaby se nem fiú, se nem lány: egy mélyről fakadó érzelmet szimbolizál.

A távol-keleti blind box-kultúra megkerülhetetlen alakja Sonny Angel. A japán Dreams Inc. játékgyártó vállalat vezérigazgatója, Toru Soeya által megálmodott műanyag minifigurák 2004 óta kaphatók. Eredetileg azért készültek, hogy a gazdasági válság idején vigaszt jelentsenek a Japánban dolgozó, helyzetüket kilátástalannak tartó fiatal nőknek. A vakdobozban árult 7 centiméteres kerubok ma már 33 országban elérhetők. Népszerűségüket jelzi, hogy 2023 áprilisáig a TikTok videomegosztón a #sonnyangel hashtaggel ellátott tartalmak több mint 95 millió megtekintést generáltak. 

Kínán innen és túl

A Pop Marton kívül számos játékipari óriás szakosodott blind boxok tömeggyártására. A kreatív építés örömét hirdető LEGO időről időre piacra dob gyűjthető, vakdobozos figurákat, csakúgy, mint az Egyesült Államokban 2002-ben ázsiai mintára alapított, vinylfigurákkal előrukkoló Kidrobot. A vállalat legnépszerűbb termékei közé tartozik Munny és Dunny. Előbbi klasszikus fehér, tollal tetszés szerint díszíthető vinyl-változata már csak azért is különleges, mert alakját a gyártó az ördög és a majom közé lőtte be. A nyúlszerű füllel ellátott, díszes Dunny ennél egy kicsit szofisztikáltabb külsőt kapott. 

A 2013-ban alapított, plüssöket, apró játékokat, papír-írószert és egyéb használati cikkeket gyártó és áruló kínai Miniso kínálatában szintén megtalálhatók a vakdobozos termékek. A legutóbbi, műanyagból készült stitches kollekció piacra dobását a Lilo és Stitch – A csillagkutya című családi film mozis bemutatójára időzítették.  

A vakdobozos játékbiznisz árnyoldala

Siker ide, profit oda, a gyártók arról már nem igazán beszélnek, hogy a vakdobozos játékvadászatnak megvannak a hátulütői. Az egyik legnagyobb veszélye az, hogy megfelelő önkontroll nélkül komoly függőséghez vezethet. A felhasználók egy része képes többszáz vagy többezer darabos készletet felhalmozni, csak azért, hogy egy-egy kollekciót hiánytalanul megszerezzen. 

A felesleges pénzkidobás és a pazarlás mellett a bontogatás során keletkező tetemes mennyiségű papír- és műanyaghulladék ökológia lábnyomáról is érdemes megemlékezni. A blind boxos játékfigurák jellemzően gondosan zárt műanyag tasakokban érkeznek, amelyeket nem lehet újrafelhasználni. Ez a tény már eleve számos, fenntarthatósággal kapcsolatos kérdést vet fel a feleslegessé vált plasztikhulladék hasznosításának módjaitól kezdve a mikroműanyagok természetbe kerüléséig. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!